kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
رئیس کنفدراسیون صادرات:

تحریم‌های جدید آمریکا سرمایه‌گذاری در ایران را محدودتر می‌کند

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه برجام فقط تحریم‌های ثانویه ایران را لغو می‌کند و تحریم‌های اولیه پابرجا است، گفت: تحریم جدید آمریکا که تردد و سفر به ایران را محدود می‌کند همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را کمرنگ خواهد کرد.


محمد لاهوتی در گفت‌وگو با فارس، در مورد تاثیر اجرایی شدن برجام بر روند صادرات و مبادلات تجاری کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم‌های اولیه برداشته نمی‌شود بلکه تحریم‌های ثانویه و مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای برداشته می‌شود، قرار است طبق ماده 27 برجام کمیته‌ای تشکیل شود تا نحوه تجارت با ایران بازتعریف و عملا یک ماه آینده بین اتحادیه اروپا و آمریکا کار اجرایی در این زمینه آغاز شود.
وی اضافه کرد: قرار است در این کمیته ظرف دو ماه آیین‌نامه‌ای را تدوین کنند، اما در نهایت 15 تا 16 تحریم بانکی برطرف شده و سوئیفت برقرار می‌شود که حداقل تجارت با شرق آسیا و خاور دور مانند ژاپن و کره آسان‌تر برقرار می‌شود.
لاهوتی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد اعمال محدودیت برای افرادی که به ایران سفر می‌کنند گفت: این مسئله شرکت‌های اروپایی را با مشکل مواجه می‌کند چرا که بسیاری از این شرکت‌ها با آمریکا مراوده تجاری دارند و حتی ممکن است نمایندگی‌هایی داشته باشند و به نوعی از حضور در بازار ما منع می‌شوند.
وی افزود: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است موضوع گردشگری است که 38 کشور مهم با آمریکا موضوع لغو روادید را دارند که با مصوبه اخیر در صورت سفر به 4 کشور از جمله ایران ملزم به اخذ روادید هستند و این مسئله سبب می‌شود تا حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که نیاز به رفت و آمد در ایران را دارند کمرنگ کند.
وی پیشنهاد داد: تیم کارشناسی وزارت امور خارجه کشورمان این موضوع را بررسی کرده تا به جای آنکه پاسپورت اتباع 38 کشور ممهور شود روی برگ ورود و خروج این مسئله اتفاق بیفتد تا مشکلی برای افراد ایجاد نشود.
به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بسیاری از شرکت‌های خارجی که رایزنی را برای فعالیت در ایران آغاز کرده‌اند برای انتقال دانش فنی نیاز به حضور تکنسین‌ها و اساتید خود در ایران دارند که قاعدتا دچار مشکل خواهند شد.