kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۰۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
برای نخستین‌بار در غرب آسیا

کپسول‌های خوراکی دامی در اصفهان تولید شد

برای نخستین بار در غرب آسیا کپسول‌های (بلوس) خوراکی کند رهش برای مصارف دامی که می‌تواند تولید شیر را تا 10 درصد افزایش دهد، در اصفهان تولید شد.


به گزارش، روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید بلوس‌های (Blus) خوراکی کند رهش شد.
بلوس‌های خوراکی کند رهش که با دانش بومی کشور تولید شده است، تحولی نوین در زمینه بهبود کمیت و کیفیت شیر در گاوداری‌های صنعتی و رفع مشکلات متابولیکی و تنش‌های گرمایی بر پایه فناوری‌های دانش بنیان محسوب می‌شود.
بر اساس این گزارش بلوس که مانند کپسول خوراکی است، تامین کننده نیازهای مختلف حیوانات اهلی از جمله گاو شیرده به شمار می‌آید.
برای رساندن مواد مورد نیاز حیوانات اهلی بطور معمول از دو روش مکمل خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شود اما در این روش از کپسول بزرگی برای این کار استفاده می‌شود که این کپسول با قرار گرفتن در دستگاه گوارش حیوان به مرور زمان انواع ترکیب‌ها را آزاد می‌کند.
این روش از حدود 9 سال گذشته در دنیا ابداع شده و برای نخستین بار در منطقه غرب آسیا این محصول در اصفهان تولید و بومی‌سازی شد.
محصول بلوس‌های خوراکی کند رهش در سازمان مالکیت معنوی کشور، ثبت اختراع شده است.
محتویات این بلوس در مدت شش ماه می‌تواند در بدن حیوان آزاد شود، و با این روش انواع ترکیب‌هایی که روی سلامت، تولید مثل و تولید شیر تاثیر دارد جذب بدن حیوان می‌شود و آن را بهبود می‌دهد.
استفاده از بلوس باعث افزایش 10 درصدی تولید شیر در گاوهای مورد آزمایش شده است، و این محصول در علوم دامی برای حیوان‌هایی مانند گوسفند و بز نیز کاربرد دارد.
قیمت تمام شده برای تولید این محصول یک سوم نمونه مشابه خارجی است، و با دو شرکت در اصفهان برای تولید انبوه این محصول مذاکره شده است.
این بلوس‌ها فاقد نمونه مشابه داخلی است و نمونه خارجی آن اکنون به کشور وارد نمی‌شود و قیمت آن در مقایسه با نمونه‌های خارجی ارزان‌تر است.