kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶

مرغ ایران به روسیه صادر می‌شود

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی از صادرات مرغ مازاد تولیدی ایران به کشور روسیه خبر داد.


مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود: طبق این توافق دو شرکت ایرانی صادرکننده مجوز صادرات این مواد پروتئینی به روسیه را دریافت کردند.
خسروتاج گفت: تولیدکنندگان در استان‌ها به‌خصوص مازندران که 20 درصد تولید مرغ کشور را در اختیار دارند باید با رایزنی با دو شرکت صادرکننده، تولید مازاد خود را به روسیه صادر کنند.
وی افزود: بازار روسیه به‌خصوص با محدودیت‌هایی که برای واردات کالاهای کشور ترکیه ایجاد شده، فرصت مناسبی برای تولیدات ایرانی است و تولیدکنندگان ایرانی باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند.
خسروتاج گفت: پیش از این نیز با اعمال تحریم اتحادیه اروپا، شرایط برای ورود بیشتر ایران به بازار روسیه فراهم شد، ولی ما نتوانستیم از این مزیت به درستی استفاده کنیم و در مقطع فعلی باید سریع‌تر وارد کار شویم.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: همچنین توافقی با روسیه برای صادرات لبنیات تولیدی ایران انجام شده است و 10 شرکت لبنیاتی داخلی مجوز صادرات به روسیه را از آن کشور دریافت کردند.
خسروتاج همچنین از گشایش خط اعتباری دو میلیارد دلاری روسیه برای شرکت‌های ایرانی در حوزه خرید کالا و تجهیزات سرمایه‌ای به‌خصوص حمل و نقل خبر داد و گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی از این گشایش اعتباری برای ایجاد راه‌آهن برقی گرمسار - اینچه‌برون استفاده کرد و به‌زودی طرحش را اجرایی می‌کند.
وی افزود: تجار مازندران نیز برای خرید کانتینر از کشورهایی چون فرانسه، ایتالیا، آلمان و یا هر کشور دیگری  می‌توانند از این مزیت استفاده و نیاز استان را تامین کنند.
خسروتاج اظهار داشت: بانک مرکزی ضمانت لازم این اعتبار را در قالب فاینانس انجام می‌دهد.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: دولت دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از یارانه تولید برای کمک به صادرات اختصاص داده است.
خسروتاج در نشست بررسی مشکلات صادرات مرکبات مازندران در ساری افزود: با این اعتبار 6 درصد یارانه به صادرکنندگان محصولات کشاورزی و دانش‌بنیان کشور پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: دولت 6 درصد نرخ سود تسهیلات صادرکنندگان مشمول این یارانه را نیز پرداخت می‌کند تا کمکی به صادرکنندگان شود.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس قانون هرگونه صادرات کالای داخلی از معافیت گمرکی و مالیاتی برخوردار بوده و عدم اجرای آن خلاف است.
وی مهم‌ترین مشکل صادرات کشور را سنتی بودن و نبود انعطاف در حوزه اقتصادی دانست و افزود: این مشکلات باعث شده تا ما نتوانیم در کمترین زمان وارد بازارهای هدف صادراتی شویم و با این رویکرد فرصت‌های کشور نیز از دست می‌رود.
قائم‌مقام وزیر صنعت گفت: باید از خلأیی که در بازار روسیه ایجاد شده استفاده کنیم و بتوانیم جایگزین خوبی برای رقبایی باشیم که تاکنون این بازار را در اختیار داشتند.