kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴

«ابتکار» توپ آلودگی هوا را این بار به زمین شهرداری انداخت

در حالی که مردم تهران 20 روز است که در هوای آلوده نفس می‌کشند، اما ابتکار همچنان واردات بنزین را در بهبود کیفیت هوا مؤثر می‌داند و این بار توپ را به زمین شهرداری انداخته و افزایش ساخت و سازها را دلیل آلودگی هوا عنوان کرده است.


به گزارش فارس، قصه آلودگی هوا این بار وارد مرحله جدیدی شده است و مسئولان بدون توجه به سلامت مردم توپ آلودگی هوا را یک بار به زمین محیط زیست و یک بار به زمین شورای شهر تهران می‌اندازند، غافل از اینکه مردم و کودکان قربانی این کوتاهی‌ها و بازی‌های سیاسی شده‌اند.
رئیس سازمان محیط زیست همچنان توقف تولید بنزین‌های داخلی را از اقدامات مؤثر در جهت کاهش آلودگی هوای تهران می‌داند و آن را در کارنامه عملکرد خود عنوان می‌کند، در حالی که نمایندگان مجلس با این اظهارنظر رئیس سازمان محیط زیست مخالف هستند.
 ابتکار در مصاحبه‌ها و آخرین اظهارنظرهای خود در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در حالی که شاهد پایداری شدید هوا در تهران بودیم، اما شاخص‌ها به شرایط اضطرار نرسید و این نشان‌دهنده نتایج مثبت اقداماتی است که برای بهبود کیفیت سوخت و بنزین و گازوئیل صورت گرفته است!
وی در بخش دیگری در مورد دلیل افزایش آلودگی هوای تهران گفت: افزایش تعداد خودروها، افزایش ترددها و افزایش ساخت و ساز‌ها نشان می‌دهد که تمام شاخص‌های مؤثر در افزایش آلایندگی هوا رو به رشد است و نرسیدن شاخص‌های هوای تهران در شرایط اضطرار ناشی از اقدامات کنترلی تاثیرگذار بوده است!
به نظر می‌رسد در دولتی که به ظاهر مدیریت یکپارچه رئیس جمهور حاکم است، در موضوعی مثل محیط زیست (در عمل) نگاه سیاسی و کاسبکارانه وجود دارد چرا که عامل اصلی  افزایش تعداد خودروها و ترددها  یکی از زیرمجموعه‌های دولت به نام وزارت صنعت است که در آخرین اقدام خود با اعمال سیاستی به نفع خودروسازان بیش از 110 هزار خودرو را که در انبارهای ایران خودرو و سایپا باد کرده بود روانه خیابان‌های شهر تهران کرد.
ابتکار هم نه تنها هیچ واکنشی نسبت به طرح فروش اقساطی خودرو نداشت بلکه در اظهارنظری سؤال‌برانگیز از این طرح استقبال کرد!
معلوم نیست چند نفر باید قربانی آلودگی هوا شوند تا مسئولان محیط زیست بازی سیاست را کنار بگذارند و قبول کنند اقداماتی که تا کنون انجام شده مؤثر نبوده است، شرایط اضطرار را بیماری درک می‌کند که این روزها تنگی نفسش به اوج خود رسیده و بیمار قلبی که ضربان قلبش به شماره افتاده است.
چمران رئیس شورای شهر تهران چند روز گذشته از افزایش آمار قربانیان آلودگی هوا خبر داده و آماری را بیان کرده بود که محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران در واکنش به این خبر با بیان اینکه این آمارها صحت ندارد، از چمران خواست تا به جای ارائه آمار از میزان مرگ و میر بر اثر افزایش آلودگی هوای تهران گزارشی از تراکم‌فروشی‌ها در پایتخت و افزایش ساخت و سازها ارائه دهد.در حالی مسئولان توپ آلودگی هوا را به زمین یکدیگر می‌اندازند که هر روز میزان غلظت آلاینده‌ها بیشتر می‌شود و دیگر چیزی نمانده است که مردم تهران رنگ آبی آسمان را فراموش کنند.
برگزاری جشنواره عکس و پوستر برای گرامیداشت هوای پاک!
در گیر و‌ دار آلودگی هوا، اوج ابتکار مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در دولت تدبیر و امید به جای اقدامات جدی و عملی، برگزاری جشنواره عکس و پوستر است!
 محمدهادی حیدرزاده رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این خصوص گفت: قطعاً در کنار اقدامات اجرایی و پیشگیرانه نیاز به فرهنگسازی و استفاده از مشارکت عمومی در این حوزه بسیار اهمیت دارد.
وی بدون اشاره به اقدامات عملی این سازمان برای کاهش آلودگی هوا با اذعان به اینکه نفس‌های مردم شهر به جهت بار آلودگی هوا در تهران به شمارش افتاده است، افزود: به منظور اعتلای فرهنگ حفاظت از محیط زیست این اداره اقدام به برگزاری جشنواره عکس و پوستر با عنوان «نفس‌های شهر» به مناسبت گرامیداشت 29 دی‌ماه روز هوای پاک نموده است.
ادامه واکنش‌ها به بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید
در ادامه واکنش‌ها به عملکرد ضعیف مسئولان دولتی در کنترل آلودگی هوا عبدالحسین مختاباد، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا نسبت به گذشته بیشتر شده است، به فارس گفت: در شرایط اتفاق افتاده مسئولان دولتی و شهری هر دو در وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.
وی اضافه کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد خودروهای شهر تهران نسبت به گذشته بیشتر شده و اقدام دولت یازدهم در راستای واگذاری خودروهای اقساطی باعث افزایش آلودگی در شهر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا نتیجه بی‌تدبیری مسئولان است، گفت: نفس کشیدن در شهر تهران سخت و دشوار است و به همین دلیل شاهد افزایش مرگ و میرها در تهران هستیم.عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران همچنین پیشنهاد داد برای بهتر شدن هوای تهران، یک هفته این شهر تعطیل شود.
منصور حقیقت‌پور، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با ضعیف و غیرقابل‌قبول خواندن عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در مقابله با آلودگی هوا در تهران، به سایت خانه ملت گفت: متأسفانه سازمان حفاظت از محیط‌زیست یک ‌نهاد سیاسی شده و به وظایف ذاتی خود به‌درستی عمل نمی‌کند؛ بنابراین در حال حاضر در همه مراکز استان‌ها مردم چوب بی‌تحرکی و غیرفعال بودن سازمان محیط‌زیست را می‌خورند.
وی با انتقاد از کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی محیط‌زیست به معضل آلودگی هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران، افزود: سازمان محیط‌زیست به‌جای آنکه به وظایف خود عمل کند به محیطی برای انجام فعالیت‌های سیاسی مسئولان تبدیل ‌شده است.وی تأکید کرد: اگر وزارتخانه محیط‌زیست در دولت فعالیت داشت، به‌طور حتم مجلس شورای اسلامی وزیر مربوطه را به دلیل کم‌کاری‌ها استیضاح و مورد سؤال قرار می‌داد، اما در حال حاضر شاکله قوانین این اجازه را برای طرح سؤال از رئیس سازمان محیط‌زیست نمی‌دهد.
 این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه مقابله با آلودگی هوا باید به شهرداری واگذار شود، گفت: اگر امکانات و تجهیزات لازم برای این موضوع در اختیار شهرداری قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت که در مدت‌زمان کوتاهی معضل بزرگ آلودگی هوا در پایتخت حل شود.
دست‌های پشت پرده واردات بنزین
محمداسماعیل سعیدی یکی از نمایندگان مجلس نیز با اشاره به تشدید وضعیت آلودگی هوا در تهران و برخی شهرها گفت: بحث واردات بنزین موضوعی است که باید دستگاه‌های ناظر و کمیسیون انرژی به دقت آن را بررسی کنند چرا که زمانی با ایجاد یک فضای تبلیغاتی اینگونه بیان شد که آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها به دلیل استفاده از بنزین‌های پتروشیمی است.
وی افزود: برخی مسئولان تلاش کردند این موضوع را جا بیندازند که اگر بنزین وارد شود مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد. در ادامه به صورت گسترده بنزین وارد کشور شد اما در عمل شاهد هستیم که مشکل آلودگی هوا حل نشده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: با آمدن فصل زمستان و وارونگی دما در برخی کلان‌شهرها مشخص شد که واردات بنزین نه تنها مشکل آلودگی را حل نکرده بلکه این موضوع تشدید شده است. لذا بحث واردات بنزین موضوعی است که باید دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه دست‌هایی پشت پرده بود که تولید ملی را تخطئه کردند و دست دلالان خارجی و داخلی را برای واردات بنزین باز گذاشتند.
سعیدی گفت: اگر مشکل تولید بنزین داخلی بود چرا مسئولان همان هزینه‌ای را که صرف واردات بنزین کردند برای ایجاد پالایشگاه مختص بنزین صرف نکردند تا جلوی خام‌فروشی گرفته و تولید ملی نیز تقویت شود.
وی اظهار داشت: مسئولان محیط زیست مدام بر روی واردات بنزین تاکید می‌کنند و آن را در کنترل آلودگی هوا موثر می‌دانند در حالی که مشکلی که ما داریم صرفاً به دلیل بحث بنزین نیست، غیراستاندارد بودن خودروها نیز بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را به دنبال داشته است.
وی افزود: سازمان محیط زیست بهتر است تکالیف خود را به دقت مطالعه کند و برای انجام آنها تلاش بیشتری داشته باشد.
گفتنی است، اوایل بحث واردات بنزین مهدی موسوی‌نژاد یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس، از واردات بنزین توسط همسر یکی از مقامات مسئول خبر داده و از رویکرد دولت در جایگزینی ماده اولیه بنزین پتروشیمی‌های دولتی با بنزین وارداتی بی‌کیفیت و گران انتقاد کرده بود.
اگرچه موسوی‌نژاد از آن مقام مسئول نام نبرد اما معصومه ابتکار بلافاصله دست به تکذیب این خبر زد و نقش همسر خود در واردات بنزین را تکذیب کرد.
همچنین حبیب آقاجری یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه‌ای گفت: متأسفانه مسئولان سازمان محیط زیست همچنان بر تأثیر بنزین‌های وارداتی بر بهبود کیفیت هوا تأکید دارند در حالی که اگر بنزین‌های وارداتی استاندارد یورو 4 را داشت نباید وضعیت آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهرها در شرایط فعلی باشد.
وی ادامه داد: بهتر است مسئولان توضیح دهند که استاندارد بود این بنزین‌ها را کجا امتحان کرده‌اند؟ ما در کمیسیون انرژی هم مسئولان استاندارد، مسئولان پخش و محیط زیست را آوردیم اما هیچ‌کدام نتوانستند ثابت کنند بنزین‌های وارداتی یورو 4 است. این حرف‌هایی که زده می‌شود فقط حرف است و در عمل چیز دیگری است، بنزین‌های وارداتی نه تنها کیفیت یورو 4 را ندارد بلکه ما معتقدیم کیفیت بنزین‌های داخلی را هم ندارد و از آن پایین‌تر است.
ورود سازمان بازرسی کل کشور
 به پرونده آلودگی هوا
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع آلودگی هوا گفت: هر کجا که تخلفی صورت گیرد ما وارد می‌شویم و در این مقوله هم حتماً ورود داشته‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در پیگیری‌های خود به قصور نهادهای مربوطه در بحث آلودگی هوا رسیده‌اید، گفت: قطعاً اینگونه بوده است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: چون این گونه موضوعات محرمانه است از بیان جزئیات آن معذور هستم اما بدون شک نتایج پیگیری‌های ما به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد.
محمد رستگاری معاون پایش محیط زیست استان تهران هم با اشاره به آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران گفت: غلظت آلاینده‌های با قطر 5/2 میکرون، عدد 132 را نشان می‌دهد که این عدد فراتر از حد مجاز است.
وی ادامه داد: براساس این اطلاعات هوای تهران، دیروز هم در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و به‌دلیل پایداری هوا، این وضعیت تا امروز نیز استمرار دارد.