kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۰۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۱
با هلاکت زهران علوش

ستون فقرات آل‌سعود در سوریه شکست

عملیات جنگنده‌های سوری در جنوب دمشق که مرگ سرکرده و 13 فرمانده ارشد گروه تروریستی «جیش‌الاسلام» را به دنبال داشت، برنامه‌های عربستان را در سوریه به هم ریخت و آل‌سعود را سردرگم کرد.


در پی هلاکت «زهران علوش» که مزدور نام و نشان‌دار سازمان جاسوسی رژیم عربستان و دست‌ راست «بندر بن سلطان» رئیس سابق دستگاه جاسوسی عربستان به شمار می‌رفت، گره بر برنامه‌های ریاض در سوریه افتاد.
خبرهای تکمیلی از عملیات عصر جمعه جنگنده‌های سوری در جنوب دمشق و «غوطه شرقی» حاکی است، در این عملیات حدود 20 سرکرده ارشد تروریست‌ها به هلاکت رسیده‌اند. براساس بیانیه فرماندهی کل ارتش سوریه که خبرگزاری جمهوری اسلامی از دمشق آن را منتشر کرد، در این عملیات علاوه بر «زهران علوش» سرکرده «جیش‌الاسلام» و معاونش، سران گروه‌های تروریستی «فیلق الرحمن» و «احرار الشام» نیز کشته شده‌اند. در مجموع، 13 فرمانده و اعضای «جیش‌الاسلام» و هفت فرمانده دو گروه تروریستی دیگر ذکر شده در بالا، جزو کشته‌شدگان این عملیات هستند. در خبرهای اولیه آمده بود که جنگنده‌های روسی عملیات فوق را انجام داده‌اند، اما بعداً مشخص شد که نیروی هوایی سوریه دست به این عملیات زده است.
طبق بیانیه ارتش سوریه، شهروندان این کشور نقش پررنگی در شناسایی محل تشکیل جلسه سران گروه‌های تروریستی فوق داشته‌اند. جنگنده‌های سوری این محل را با هشت موشک هدف قرار داده‌اند.
در بیانیه فوق، به بخشی از جنایات علوش از جمله هدف قرار دادن مناطق مسکونی با موشک و خمپاره اشاره شده است. علوش علاوه بر ریاض، روابط نزدیکی نیز با ترکیه و شخص «رجب‌طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور داشت و حتی با او دیدار کرده بود.
به گفته «مراد گازدیف» خبرنگار «راشا تودی»، دستگاه اطلاعاتی سوریه 48 ساعت قبل از تشکیل جلسه به ریاست علوش در «غوطه شرقی» از آن اطلاع داشت. اما، علوش همان‌طور که مهم‌ترین نگرانی دولت دمشق بود، امید اصلی عربستان، ترکیه، اسرائیل و غرب به شمار می‌رفت؛ به‌طوری که در پی هلاکت علوش، «جارلز لیستر» «محقق موسسه خاورمیانه» در واشنگتن، مرگ این سرکرده را به مثابه یکی از مهم‌ترین تلفات انقلاب (جنگ تروریستی در سوریه) دانست.
حزب سلفی «الدعوه» مصر بدون اشاره به جنایات علوش علیه غیرنظامیان، او را «مجاهد و متعهدترین شخص به شیوه سلف» دانست!
«خالد الخوجه» رئیس ائتلاف مخالفان سوریه و دیگر گروه‌های مخالف دولت سوریه نیز مدعی شدند که مرگ علوش گروه‌های (تروریست‌های) میانه‌رو را تضعیف و «داعش» را تقویت می‌کند.
جیش‌الاسلام نیز برای اینکه ثابت کند هنوز سرپا ایستاده، طی یک عملیات تروریستی، نیروگاه اصلی برق شهر دمشق را با راکت و خمپاره هدف قرار داد. همچنین، گزارش شده فردی به نام «عصام بویضانی» به عنوان رئیس «جیش‌الاسلام» انتخاب شده است.
علوش که بود؟
علوش سال 1960 در خانواده‌ای وهابی در غوطه شرقی به دنیا آمد. وی پس از تحصیل در دانشکده «شریعت» دانشگاه دمشق، به عربستان سفر کرد و در آنجا تحت‌نظر شیوخ وهابی به ادامه تحصیل پرداخت. وی سپس به سوریه بازگشت و به همراه یک شهروند سعودی یک شرکت ساخت و ساز راه انداخت. علوش از این مقطع به صورت مخفیانه با اخوان‌المسلمین سوریه و دستگاه اطلاعاتی عربستان همکاری خود را آغاز کرد.
در مراحل بعدی، علوش شماری از جوانان سوری را به فرقه وهابیت کشاند و یک هسته کوچک تروریستی راه‌اندازی کرد. علوش در سال 2009 به اتهام دست داشتن در برنامه‌ریزی برای انجام عملیات تروریستی، بازداشت شد و به زندان رفت و در سال 2011 مشمول عفو ریاست‌جمهوری شد و آزاد گردید. او اما به فعالیت‌های تروریستی خود علیه دولت دمشق وسعت داد.
بندر بن سلطان که حامی مالی و تسلیحاتی علوش بود، ابراز امیدواری می‌کرد که علوش بتواند نظام سوریه را سرنگون کند، اما عملیات عصر جمعه جنگنده‌های سوری، رؤیاهای بن‌سلطان را بر باد داد.
علوش علاوه بر اینکه از طریق دستگاه جاسوسی عربستان، به آمریکا متصل بود، جنایات ننگینی را نیز نسبت به مردم کوچه و بازار سوریه صورت داده است.
یک پیروزی دیگر
به گزارش خبرگزاری مهر، درپی توافق جدیدی که میان دمشق و تروریست‌ها با وساطت سازمان ملل صورت گرفته، قرار است که به زودی حدود 2000 تروریست به همراه 1500 نفر از اعضای خانواده‌ آنها با 18 اتوبوس از یک منطقه تحت محاصره واقع در جنوب دمشق خارج شوند. این تخلیه شامل عناصر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تکفیری می‌شود.
با خروج تروریست‌ها از منطقه مزبور، شانس تسلط ارتش بر منطقه‌ای استراتژیک در چهار کیلومتری جنوب پایتخت افزایش می‌یابد و در کل، پیروزی بزرگی برای دولت «بشار اسد» محسوب می‌شود. خبرگزاری رویترز ضمن پوشش دادن این خبر، آن را یک پیروزی بزرگ برای جبهه مقاومت دانست.
سایر رویدادها
* وزارت کشور تونس، از پیوستن 3000 شهروند تونسی به گروه‌های افراطی در سوریه خبر داد.
* یونسکو خواستار حمایت از آثار باستانی شهر تاریخی «بصری» در سوریه شد.
* سید هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تأکید کرده که پیروزی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در سوریه روز به روز آشکارتر می‌شود.
* حسنین هیکل روزنامه‌نگار پیشکسوت مصری خطاب به مقامات قاهره گفته: «ما که با اسرائیل مذاکره کردیم، چرا نباید با «بشار اسد» گفت‌وگو کنیم.»
* ولید معلم وزیر خارجه سوریه اعلام کرد، حمله جنگنده‌های روسیه علیه تروریست‌ها، پنج برابر مؤثرتر از حملات ائتلاف بین‌المللی ضدداعش است.