kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰
با اشاره به درگیری‌های شدید خیابانی در این کشور

روزنامه زمان: ترکیه با سرعت به سمت تجزیه شدن پیش می‌رود

همزمان با افزایش درگیری‌های مسلحانه داخلی در ترکیه، برخی مقامات و نهادها هشدار دادند که این کشور به سرعت به سمت تجزیه شدن پیش می‌رود.


درگیری‌های خیابانی و چریکی در ترکیه اکنون به گونه‌ای است که برخی جریان‌ها از احتمال جبهه‌گیری‌های کلان و یک جنگ داخلی مشابه سوریه در ترکیه خبر می‌دهند؛ در همین ارتباط «دنکیر میرمهمت فرات»، از حزب «جمهوریخواه خلق» هشدار داد:‌ ترکیه به سرعت به سمت تجزیه شدن پیش می‌رود و برای جلوگیری از تجزیه کشور، باید به میز مذاکره کرد- ترک بازگردیم.»
آنکارا چند ماه قبل به بهانه مبارزه با تروریسم، توافق آتش‌بس با حزب کارگران کرد (پ‌.ک.ک) را نقض کرد و حملات علیه عناصر پ.ک.ک را از سر گرفت. طی این مدت حدود 1500 نفر از طرفین کشته شده‌اند.
وی در اظهارات خود تصریح کرد: اعلام حکومت نظامی متعدد و اقدامات نیروهای امنیتی ترکیه در مناطق کردنشین باعث شده که امید مردم نسبت به آینده مشترک در ترکیه از بین برود. ترکیه در این درگیری‌ها از لحاظ اجتماعی نیز با یک جدایی روبه‌رو شده است. این جدایی اجتماعی به سرعت در حال تبدیل شدن به تجزیه سیاسی در این کشور است. ترکیه در حال کشیده شدن به یک پرتگاه خطرناک است. اکنون آنچه ترکیه را تهدید می‌کند تبدیل شدن آن به سوریه‌ای دیگر است. هیچ دولتی برای پر کردن شکاف‌ها، در یک منطقه شهری با جمعیت 80 الی 100 هزار نفری 13 روز حکومت نظامی اعلام نمی‌کند. دولت علنا مردم مناطق کردنشین را در خانه‌های خود حبس کرده است.
«سیمون بگداساروف» رئیس «مرکز تحقیقات خاورمیانه» نیز نسبت به وقوع یک «جنگ تمام عیار» داخلی در ترکیه هشدار داده و گفته: «وضعیت در مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه وخیم‌تر خواهد شد و به زودی رهبران ترکیه و آمریکا باید سوریه را فراموش کنند.» وی این را هم گفت که ترکیه در معرض یک جنگ داخلی است که سال‌ها طول خواهد کشید. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که درگیری میان نیروهای دولتی و عناصر پ.ک.ک در جنوب شرق ترکیه به شدت ادامه دارد. ارتش ترکیه با بهره‌گیری از تانک و خودروهای زرهی طی 10 روز گذشته 208 عضو پ.ک.ک را کشته است. حزب دموکراتیک خلق که نزدیک به پ.ک.ک است، اعلام کرده در عملیات ارتش ترکیه، تعداد زیادی غیرنظامی کشته شده‌اند. درگیری میان اعضای پ.ک.ک و ارتش ترکیه طی سه دهه گذشته، بیش از 40 هزار کشته برجای گذاشته است. از ترکیه همچنین خبر رسیده، سفر «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه به مسکو که طی روزهای اخیر صورت گرفت، با انتقادات شدید مقامات آنکارا همراه شده است. دمیرتاش در این‌باره گفته، قصد دارد تنش میان روسیه و ترکیه را کاهش دهد.