kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴

کوتاه از سراسر جهان


کلمبیا
ال کلمبیانو: «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا با ارسال پیامی به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی، اطمینان خاطر داده که کریسمس امسال آخرین کریسمسی خواهد بود که مردم این کشور در شرایط جنگ برگزار می‌کنند. دولت کلمبیا و نیروهای «فارک» بار دیگر مذاکرات خود برای دست‌یابی به صلح را در «هاوانا» پایتخت کوبا از سر گرفته‌اند.
مالزی
ایرنا: دولت مالزی روز شنبه اعلام کرد دو ورزشکار و یک همراه تیم رژیم اشغالگر قدس را از مسابقات قایقرانی قهرمانی جوانان جهان حذف کرده است. وزیر ورزش و جوانان مالزی در این مورد گفته: «مالزی روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد و ما باید این سیاست را رعایت کنیم.» رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش علیه فلسطینی‌ها به شدت در دنیا منزوی است.
آمریکا
اسپوتنیک: گزارش سالانه کنگره آمریکا حکایت از آن دارد که فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای دیگر در سال 2014 با افزایش ۱۰ میلیارد دلاری روبه رو شده است. عربستان، قطر و کره جنوبی در بین کشورهایی قرار دارند که بیشترین خرید سلاح از آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند.
لیبی
الحیات: دادگاه جنایی بین‌المللی درخواست بازجویی از فرزند دیکتاتور سابق لیبی را به مقامات قضایی بیروت ارائه داده داد. پیام دادگاه جنائی بین‌المللی چند روز گذشته به دست وزیر دادگستری لبنان رسیده و بازجویی از «هانیبال قذافی» درباره جنایت‌‌های ضدبشری در لیبی در زمان پدرش را خواستار شده است. «هانیبال قذافی» از مدتی پیش در لبنان بازداشت شده است.
ترکیه
اسرائیل هیوم: منابع آگاه امنیتی از تلاش آنکارا برای خرید تجهیزات جاسوسی و نظامی پیشرفته از رژیم صهیونیستی و مذاکره دو طرف در این باره خبر می‌دهند. مذاکرات میان دو طرف برای امضای توافقنامه‌های نظامی و امنیتی آغاز شده و ترکیه‌ طی این مذاکرات برای خرید سامانه پیشرفته جاسوسی اسرائیل اعلام آمادگی کرده‌اند.
ژاپن
قدس آنلاین: مقام‌های محلی جزیره اوکیناوا با طرح کیفرخواست جدیدی علیه دولت مرکزی ژاپن که تلاش دارد، پایگاه جدیدی برای نظامیان آمریکایی در این منطقه به رغم مخالفت‌های مردمی بسازد، به مقابله با این اقدام دولت برخاستند. بیش از نیمی از 47 هزار نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن در اوکیناوا حضور دارند.
یمن
العالم: منابع خبری یمن از کشته شدن «محمد بن مساعد بن قلوی»، معاون بازرسی کل ارتش عربستان در یک عملیات نظامی در استان مارب یمن به دست نیروهای یمنی خبر داده‌اند. این در حالی است که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی نیز صدها تن از جنگجویان و مزدوران سعودی را در مقر یک مجتمع دولتی در شهر الحزم مرکز استان جوف به محاصره درآورده‌اند.
مصر
خبرگزاری آناتولی ترکیه: در آستانه سالگرد «انقلاب 25 ژانویه»، مردم استان‌های مختلف مصر با برگزاری تظاهراتی، کناره گیری «عبدالفتاح السیسی» از قدرت را خواستار شده‌اند. «السیسی» اواخر هفته گذشته در یک سخنرانی ضمن انتقاد از فراخوان‌هایی که برای برگزاری تظاهرات در سالگرد 25 ژانویه 2011 انجام می‌شود، اعلام کرده بود در صورتی که مردم بخواهند، از قدرت کناره‌گیری می‌کند.