kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۰۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷

مذمت سالک دنباله‌رو(سلوک عارفانه)


(بدان ای سالک راه حق!) روایات دیگری هم هست که مرؤوس را نکوهش و مذمت می‌کند. ابوحمزه ثمالی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که حضرت فرمود: «نه دنبال ریاست باش و نه دنبال کسی راه بیفت.» (الکافی، ج 2، ص 298)
اباربیع شامی در روایتی دیگر می‌گوید:‌ امام محمدباقر(ع) به من فرمود: وای بر تو؛ اولا یک وقت به این فکر نیفتی که مقدماتی را فراهم کنی تا به ریاست برسی! چون ریاست چیزی نیست که انسان برود و برای آن نقشه بکشد، ‌زیرا اگر به دنبال ریاست بروی و آن را طلب کنی، ریاستت الهی نخواهد بود و شیطانی است. ثانیا اینکه مانند دم نباش و دنباله‌روی این و آن نشو! یعنی نه دنبال رئیس ‌شدن باش، و نه دنبال کسانی بیفت که به ریاست رسیده‌اند و جاه و مقامی به هم زده‌اند. (همان)
در روایتی دیگر عبدالله بن مسکان می‌گوید که من از امام صادق(ع) شنیدم که می‌فرمود: بپرهیزید از رؤسایی که ریاست غیرالهی را به خودشان بسته‌اند، یعنی کسانی که حق ریاست ندارند، ولی در جای حاکم نشسته و حق الهی را غصب کرده‌اند. قسم به خدا که اگر دنباله‌روی کسانی باشی که ریاست شیطانیه دارند، هم خود به هلاکت می‌رسی و هم او را بدبخت می‌کنی (همان) یعنی دنباله‌روها با یک تیر دو نشان می‌زنند، هم خودشان را به هلاکت می‌اندازند و هم کسی را که دنبالش راه می‌افتد.(1)
_____________________
1- رسائل بندگی، آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی، ص 309