kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱

هوای تهران همچنان «ناسالم» است

هوای دیروز تهران برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار داشت.


براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش کیفی تهران، میانگین شاخص کیفیت هوا دیروز برای ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون به عدد ۱۴۳، ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون، ۷۲ و منواکسید کربن به ۴۰ رسید و هوای دیروز تهران برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار داشت.
دولتی‌ها توپ آلودگی هوا را
 به زمین یکدیگر می‌اندازند
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در گفت‌وگو با نسیم با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران افزود: آلودگی هوای تهران در چهار دهه گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
احمد صادقی ادامه داد: آلودگی هوای پایتخت اتفاق تازه‌ای محسوب نمی‌شود که سازمان مدیریت بحران به آن ورود کند، این موضوع از وظایف دولت است که به آن رسیدگی نماید که متأسفانه تاکنون دولت در این رابطه بی‌توجه بوده است.
وی معتقد است، مسئولان دولتی در قبال آلودگی هوای تهران مسئولیت نمی‌پذیرند و هر دستگاه دولتی توپ را در زمین دستگاه دیگری می‌اندازد.
صادقی تصریح کرد: آلودگی هوای تهران هم‌اکنون متولی ندارد درحالی‌که اگر دولت در این مدت به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و همچنین تخصیص بودجه لازم برای گسترش متروی تهران اهمیت می‌داد امروز شاهد این حجم عظیم از آلودگی هوا در تهران و کلان‌شهرها نبودیم.
وی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا دولت‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و متروی خود می‌کنند اما متأسفانه دولت در این رابطه اقدام چندانی نکرده است.
وعده‌های دولت وارونه محقق شد
گفتنی است، اواسط خردادماه، رئیس جمهور در آيين دهمين دوره جايزه ملي محيط زيست دولتش را دولت محيط زيست معرفي كرد  و با يادآوري اين نكته كه در زمينه حفاظت از محيط زيست برخي از وظايف برعهده دولت است، گفت: «وظيفه ما اين است كه برنامه‌ريزي كنيم، بنزين و گازوئيل سالم در اختيار مردم قرار دهيم و بتوانيم آلودگي را به حداقل برسانيم، اين وظيفه ماست و در اين كار دولت قدم‌هاي خوبي برداشته است.»
وي تصريح كرد: «دولت بنزين پتروشيمي را كنار گذاشت، بنزين يورو ۴ را به ويژه در كلانشهرها در اختيار مردم قرار داد و در زمينه استاندارد خودروها سخت‌گيري كرد كه ما آثار آن را مشاهده كرديم!»
رئيس دولت یازدهم با تأكيد بر اين كه دولت یازدهم، دولت محيط زيست است، توضيح داد: «اگر به محيط زيست توجه نشود توسعه پايدار، صنعت، فناوري و سلامتي انسان نمي‌تواند ادامه يابد.»
هر چند آن روز رئيس‌جمهور مدعي شد شاهد تغييرات خوبي است اما امروز مردم شاهد آثار وارونه آن اقدامات هستند و سند اين ادعا هم شرايط هواي پايتخت است که تشديد آلودگي هوا در روزهای اخیر موجب منع فروش طرح ترافيك، آماده‌باش اورژانس، اجراي تردد زوج و فرد خودروها به صورت سراسري و تعطيلي مدارس استان های‌ تهران و البرز شده است.
افزايش ۲۰ درصدي مرگ و ميرها
همچنین چند روز قبل، رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران به ارائه آمار تكان‌دهنده‌اي از بالا رفتن مرگ و مير به دليل آلودگي هوا پرداخت و گفت: «هر روز كه هواي تهران ناسالم‌تر است، تعداد متوفيان تهران به شكل معناداري افزايش پيدا مي‌كند. در روزهاي عادي بهشت زهرا (س) بطور متوسط روزانه ۱۵۰ ميهمان دارد اما در روزهاي دي‌ماه كه آلودگي هوا به اوج مي‌رسد، تعداد ميهمانان بهشت زهرا به ۱۸۰ نفر در روز افزايش پيدا مي‌كند.»
سهم ۸۰ درصدي خودروها در آلودگي
در تهران سالانه بيش از ۵/۱ ميليون تن مواد آلاينده توليد مي‌شود كه منوكسيد‌كربن درصد زيادي از آن را تشكيل مي‌دهد. بسياري از خودروهاي در حال تردد، فاقد مبدل كاتاليستي براي فيلتر شدن گازهاي سمي خروجي از اگزوز هستند.
 همچنين بي‌توجهي‌ها به رعايت استانداردهاي فني و زيست محيطي خودروها سبب شده وسايل نقليه موتوري موجود در چرخه حمل و نقل و ترافيك، سهم ۸۰ درصدي در ايجاد آلودگي هوا را به خود اختصاص داده و تهران را در رديف آلوده‌ترين شهرهاي جهان قرار دهند.
این آمار و ارقام در کنار وام ۲۵ ميليوني خودرو كه اخيراً دولت براي كمك به خودروسازان پرداخت كرد، سندي بر چگونگی نگاه مسئولان فعلی به مسئله محیط زیست است.
آلودگی هوا مدارس 3 شهر
 و یک نیروگاه را تعطیل کرد
آلودگی هوا مدارس شهرهای اراک، شازند و کاشان را تعطیل و نیروگاه حرارتی شازند را از مدار تولید خارج کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی به علت آلودگی هوا در شهر اراک تمام مراکز پیش‌دبستانی و مقطع ابتدایی نوبت صبح دیروز اراک را تعطیل کرد.
بر اساس مصوبه کارگروه اضطراری کاهش آلودگی هوای شازند کلیه مدارس دوره‌های تحصیلی شهر و روستای این شهرستان و منطقه سربند در نوبت صبح و عصر دیروز تعطیل شد.
روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان نیز مقاطع مهد کودک، پیش‌دبستانی و ابتدایی کاشان را به دلیل وجود ریزگردها و شرایط ناسالم جوی دیروز تعطیل کرد.
نیروگاه شازند تعطیل شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: یک واحد نیروگاه حرارتی شازند در پی آلودگی و شرایط ناسالم هوای شهرهای اراک و شازند از مدار تولید انرژی خارج شد.
«حسین علی ابراهیمی کارنامی» دیروز افزود: با توجه به اینکه یک واحد دیگر این نیروگاه نیز در وضعیت اورهال (تعمیرات اساسی و به‌روزرسانی) قرار دارد، این واحد هم‌اکنون با 40 درصد ظرفیت فعالیت دارد.
وی بیان کرد: نیروگاه شازند شنبه گذشته با وجود شرایط هشدار در شهرهای اراک و شازند از مازوت استفاده می‌کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته مصرف مازوت کاهش یافته و عمده سوخت مصرفی این نیروگاه به گاز تبدیل شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: به دلیل شرایط اقلیمی منطقه در فصول سرد سال آلاینده‌های متصاعد شده از نیروگاه حرارتی در هوای شهرهای اراک و شازند ایستایی دارد و نباید مصرف سوخت این نیروگاه مازوت باشد.
ادامه ممنوعیت فروش آرم‌های
 طرح ترافیک روزانه و هفتگی تا پایان هفته
مدیر واحد صدور آرم طرح ترافیک شهرداری تهران از ادامه ممنوعیت فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی تا پایان هفته خبر داد.
مصطفی قنبرنژاد در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران، اظهار داشت: با توجه به شدت آلودگی هوا، ممنوعیت فروش آرم‌های روزانه و هفتگی آغاز شده است و تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: براساس تصمیم کمیته اضطرار آلودگی‌ هوا، شهرداری نیز در صورت نیاز ممنوعیت فروش آرم‌ها را تمدید خواهد کرد.