kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۵۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
نگرانی کارشناسان از تصمیم تازه فدراسیون

مشاور بلغاری برای تیم ملی وزنه برداری دردسرساز می‌شود؟!

انتخاب مشاور بلغاری برای تیم ملی وزنه‌برداری اعتراض برخی از کارشناسان این رشته ورزشی از جمله سرمربی سابق تیم ملی ایران را به دنبال داشته است.
سرویس ورزشی-

پس از نتایج ضعیف تیم ملی وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری بود که کمیته فنی فدراسیون تشکیل جلسه داد و در پایان خبر اضافه شدن یک مشاور بلغاری را به کادرفنی تیم ملی رسانه‌ای کرد.
حالا پس از چند روز از اتخاذ این تصمیم، موجی از اعتراض‌ها نسبت به انتخاب اخیر به راه افتاد و برخی کارشناسان صراحتا عنوان داشتند که چه لزومی دارد در این شرایط از یک مشاور بلغاری در تیم ملی وزنه‌برداری استفاده کنیم.
این کارشناسان در توضیحات خود یادآور می‌شوند که انتخاب مشاور از کشور بلغارستان در شرایطی است که ١١ وزنه‌بردار اين كشور فروردين ماه امسال به دليل استفاده از داروهاي نيروزا از سوي فدراسيون جهاني دوپينگي معرفي شدند تا اين فدراسيون براي سومين بار در يك دهه اخير با مشكل بزرگ تعليق روبرو شده و دست به گريبان دادگاه حكميت ورزش (CAS) و نهادهاي عالي ورزش در دنيا شود.
تاریخ مصرف مربیان بلغاری گذشته است
روز گذشته بهمن زارع سرمربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: مربیان بلغاری چند سالی است در سایه حرکت می‌کنند و اکنون اسمشان مشاور شده است اما چرا باید مسیری را برویم که قبلا رفته ایم و به بن بست خورده ایم. تاریخ مصرف مربیان بلغاری گذشته است و چند مربی بلغاری که در کشورهای دیگر هم فعالیت می‌کنند به مشکل خورده اند.
او ادامه داد: سالهای گذشته تاماش آیان وقتی می‌دید مربیان بلغاری به هر کشوری می‌روند معضل‌هایی درست می‌شود به صراحت اعلام کرده بود کسی از مربیان بلغاری استفاده نکند. چون آذری زبان هستم در مسابقات جهانی 2009 با دبیر فدراسیون آذربایجان صحبت می‌کردم و چون از مربی بلغاری استفاده می‌کردند به آنها گفتم «چرا چنین ریسک بالایی را قبول کردید که از مربی بلغار استفاده کنید؟ شما که در جلسات مختلف کمیته‌های فدراسیون جهانی حضور دارید.» چند صباحی طول نکشید که این اتفاق برایشان افتاد و هم اکنون هم در حال تکرار شدن هم است به طوری که آذربایجان تا الان سه نمونه مثبت در مسابقات آمریکا داشته و قبلا هم که از مربی بلغاری بطور مستقیم استفاده می‌کردند تست 18 نفر از وزنه بردارانشان مثبت شد.
زارع همچنین گفت: ازبکستان نیز با مربی بلغاری چهار نمونه تست مثبت دوپینگ سال گذشته داشته و 13 نوامبر (یک هفته تا آغاز مسابقات جهانی) نیز سه نمونه دیگر از ازبکستان مثبت اعلام شد. این مستنداتی است که ما می‌بینیم و با اتفاقاتی که برای کشورهای دیگر افتاده جای نگرانی وجود دارد.
پاسخ فدراسیون وزنه برداری
پس از مطرح شدن صحبت‌های زارع مقامی دبیر فدراسیون وزنه‌برداری در مقام پاسخگویی برامد و عنوان داشت: اینکه مشاور از بلغارستان انتخاب شد حتما خوب است. در مورد بحث به وجود آمدن مشکل نیز ممکن است از هر کشوری شخصی را بیاوریم مشکل به وجود آید. به غیراز بلغارستان، دو کشور چین و روسیه هستند که در و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی شایستگی دارند، اما آنها معمولا بسته عمل می‌کنند. کمتر اتفاق می‌افتد که مربی چینی در کشور دیگر مشغول به فعالیت باشد. روسیه و چین نمی‌خواهند اطلاعاتشان به کشورهای دیگر منتقل شود. مربیان بلغارستانی با توجه به وضعیتی که برای کشور خودشان به وجود آمده حداقل یکی، دو دهه گذشته تلاش داشتند در کشورهای دیگر فعالیت کنند.
مقامی همچنین گفت: نمی‌توان از قبل در مورد مشاور بلغاری پیش داوری کرد. به‌ هر‌ حال شرایط برای و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی ایران با توجه به نزدیک بودن المپیک غیرقابل پیش‌بینی است و قطعا این قضیه (حضور مشاور بلغاری) موفقیت آمیز خواهد بود.
دبیر فدراسیون و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی با تاکید بر اینکه مربی بلغاری فقط نقش مشاور دارد، تصریح کرد: مربی بلغاری به عنوان مشاور کار می‌کند و کار مشورتی انجام می‌دهد و این طور نیست که هر چیزی بگوید چشم بسته اجرا شود. فکر می‌کنم بعضی از دوستان این استنباط را داشته باشند که این فرد بلغاری به صورت اسمی مشاور است و رسما به عنوان مربی فعالیت می‌کند اما با قاطعیت می‌گویم این طور نیست و به عنوان مشاور ورود پیدا می‌کند.
او ادامه داد: اصلا کار مشاور این است که ایده‌های خود را بدهد و حتما نباید 100 درصد از این ایده‌ها استفاده شود. هر جایی که کمیته‌ فنی و در راس آن مرادی احساس کنند که مشورت‌ها، و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی ایران را به چالش می‌کشاند، آن مشورت‌ کنار گذاشته می‌شود و جایی هم به نظر رسد به نفع است قطعا از آن استفاده می‌شود.