kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت در ارائه لوایح بودجه و برنامه ششم کوتاهی ‌کرده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در ارائه لوایح بودجه و برنامه ششم توسعه کوتاهی کرده است چرا که موظف بود برنامه ششم توسعه را قبل از بودجه ارائه کند.


جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه دولت در ارائه لایحه برنامه ششم و بودجه 95، کوتاهی کرده است، اظهار داشت: آوردن احکام دائمی، کاری به سیاست‌های برنامه‌ای نداشت و دولت موظف بود برنامه ششم توسعه را قبل از بودجه 95، به مجلس ارائه کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد شرایط کنونی قیمت نفت در بازارهای جهانی اظهار داشت: باید براساس بایدها قیمت‌نفت در بودجه را مشخص کرد و اکنون نمی‌توانم بگویم بین 30 تا 40 دلار پیش‌بینی شود، در غیر این صورت منجر به کسری شده و مانند این است که خودمان را فریب داده‌ایم.
قادری با تاکید بر اینکه قیمت نفت نباید در بودجه 95 بیش از 35 دلار باشد، گفت: درآمدهای کشور محدود بوده و دولت باید به دنبال کاهش هزینه‌های جاری باشد.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که دولت اعلام کرد به اجرای شیوه کنونی هدفمندی یارانه‌ها اعتقادی ندارد و به نظر می‌رسد، به دنبال حذف یارانه نقدی و پرداخت آن به گروه‌های هدف و حمایتی است، تصریح کرد: اطلاعی از این موضوع ندارم، اگر گروه‌های پردرآمد حذف شوند، مشکل حل می‌شود و حذف دو میلیون نفر راضی کننده نیست. مسئولان نمی‌خواهند ریسک کنند، در حالی که اطلاعات و منابع خوبی برای حذف یارانه‌بگیران دارند.
قادری با اشاره به بررسی لایحه احکام دائمی برنامه ششم در کمیسیون مشترک صورت می‌گیرد، یادآور شد: در حال حاضر کمیسیون برنامه و بودجه به صورت منظم تشکیل نمی‌شود و کمیته‌ها برگزار شده و مباحث مختلف را بررسی می‌کنند.
در همین حال محسن جلال‌پور رئيس اتاق بازرگانی ایران در نهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به انتقادات بخش خصوصی به تدوین برنامه ششم توسعه اشاره و تاکید کرد: باید مسیر اقتصاد ایران به سمت توسعه بخش‌های مختلف و استفاده از توان بخش خصوصی پیش برود و از اقتصاد وابسته به نفت دوری شود و به همین جهت حضور پررنگ اتاق در کمیته‌های سه‌گانه و شوراهای تدوین برنامه ششم توسعه باید در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که دولت در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده، چندان واقع‌بینانه نیست، تصریح کرد: نمونه آن رشد هشت درصدی برای اقتصاد کشور است که برای رسیدن به این مهم باید سالانه 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود که چندان دست‌یافتنی نیست و از  آن طرف شاهدیم که برنامه‌های قبلی توسعه کمتر از 30 درصد محقق شده است.
جلال‌پور عدم توجه به زیرساخت‌ها و هدف‌گذاری کلان را از جمله نواقص برنامه ششم برشمرد و گفت: موتور توسعه در برنامه ششم مشخص نیست. در این برنامه باید چگونگی کوچک شدن دولت، زمان، نحوه اجرا و سازمان‌ها و اداراتی که در آن باید در نظر گرفته شوند، شفاف و روشن شود.
وی تقویت صادرات را یکی از اصل‌های اساسی برای تحریک تقاضا عنوان کرد و گفت: صادرات تنها موردی است که بدون ایجاد تورم، می‌تواند به تقویت اقتصاد کمک کند، اما اهمیت لازم و برنامه جدی برای آن در برنامه ششم دیده نشده است.