kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
یک کارشناس بازار سرمایه:

لغو تحریم‌ها هم بورس را متحول نمی‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت اسفبار بورس تهران پیش‌بینی کرد حتی با لغو تحریم‌ها هم امسال بورس رشد نخواهد کرد.


حمیدرضا مهرآور مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: باید در شرایط فعلی عواملی که بازار سرمایه را رنج می‌دهد، برطرف شود که مهم‌ترین این عوامل نقدینگی و اعتماد است که مدتهاست از بازار سرمایه خارج شده و بازگشت آن زمان بر است.
این کارگزار بورس به دیگر عامل رنج بازار اشاره و اظهار کرد: موضوع مهم دیگر رقیب قدر بازار سرمایه است که حاضر نیست به هیچ عنوان با بازار سرمایه رقابت کند و آن هم بازار پول است این در حالی است که بازار سرمایه برای تأمین مالی بلندمدت و بازار پول برای تأمین مالی کوتاه مدت مناسب است. در حالی که تأمین مالی بلندمدت در بازار سرمایه اتفاق نیفتاده و پول‌ها بیشتر وارد بازار پول شده است؛ لذا تا زمانی که این رقابت بین دو بازار وجود داشته باشد، وضعیت بورس بهبودی پیدا نخواهد کرد.
وی عنوان کرد: وقتی سرمایه‌گذاران بدون زحمت وارد بازار پول می‌شوند و 25 درصد سود دریافت می‌کنند باید غیر از بازار پول بتوانند بازدهی 35 درصدی کسب کنند و از آنجا که جایی نیست این میزان سود را به آنها بدهد لذا آنها ترجیح می‌دهند تا در بازار پول باقی بمانند؛ بنابراین باید شرایطی فراهم شود که سرمایه از بازار پول خارج شود.
مهرآور پیش‌بینی بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال را سخت دانست و با طرح این سؤال که اگر تحریم‌ها لغو شود چه تأثیری در ورود نقدینگی در بورس دارد؟ گفت: چون لغو تحریم‌ها نقدینگی جدیدی وارد بورس نمی‌کند بعید است تا پایان سال بورس تهران با تحول خاصی روبرو شود، ضمن اینکه گزارش‌های 9 ماهه شرکتها نیز چندان مطلوب نخواهد بود.
باز هم سقوط بورس
دیروز هم شاخص بورس با افت 232 واحدی تا نیمه ارتفاع 61 هزار واحد عقب‌نشینی کرد.
براین اساس در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص بورس 232 واحد افت کرد و تا ارتفاع 61 هزار و 501 واحدی پا پس گذاشت.
بیشترین اثر بر روند منفی دماسنج بازار سرمایه هم توسط نمادهای معاملاتی شبندر، شپنا و حکشتی رقم خورد و در مقابل نمادهای معاملاتی دسبحا، مبین و رمپنا با رشد خود مانع ریزش بیشتر شاخص شدند. بورس تهران طی 2 سال اخیر قریب به 30 هزار واحد سقوط کرده و سرمایه‌های مردم به باد رفته است.
دولت روحانی در بدو شروع به کار خود وعده رونق بورس را داده بود.