kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
مدیرعامل سابق شرکت‌ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

بنزین وارداتی فاقد استانداردهای لازم است

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بنزین‌های وارداتی معیارهای یورو 4 را ندارد و 70 درصد آن باسوخت داخلی مخلوط می‌شود.


جلیل سالاری در گفت‌وگو با نسیم درباره کیفیت بنزین‌های عرضه شده در کشور اظهار کرد: بنزین وارداتی، از لحاظ شاخص‌های کیفی دارای ابهام بوده و فاقد استانداردهای لازم است و به صورت مستقیم در جایگاه‌های سوخت عرضه نمی‌شوند، بلکه نزدیک به 70 درصد بنزین وارداتی اختلاط می‌شود. قرار بوده دولت از بنزین پتروشیمی‌ها استفاده نکند و سوخت وارداتی هم مطابق معیارهای یورو 4 باشد.
وی با بیان اینکه وزارت نفت در مورد بنزین وارداتی هیچ اظهار نظری نمی‌کند، افزود: اداره استاندارد هم همواره پیرامون بنزین وارداتی اذعان داشته که همچنان مشغول نمونه‌برداری از آن است. هر چند نمونه‌برداری بیشتر از 10 دقیقه وقت لازم ندارد.
سالاری گفت: گواهی کنترل کیفی که در مبادی ورودی برای این نوع بنزین وارداتی صادر می‌شود، فقط دارای تأییدیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بوده و نهاد دیگری هم بر روی آن نظارت نمی‌کند و ادامه داد که اسناد آنالیزهای انجام شده هم مبین این امر بوده که بنزین وارداتی استاندارد لازم را ندارد.
وی، توضیح داد: بخشی از بنزین وارداتی در پالایشگاه‌ها امتزاج شده و بخشی هم در انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اختلاط می‌شود. آنچه که به دست مصرف کننده سوخت می‌رسد، حتی استاندارد بنزین وارداتی را نیز نداردو دارای ابهام است.
سالاری با اشاره به چالش‌های رخ داده در پالایشگاه‌ها، افزود: تولید بنزین شرکت‌های پالایشی کاهش یافته و با توجه به اینکه نباید بیش از 10 میلیون لیتر در روز وارد شود، اما حجم بنزین وارداتی در برهه‌ای به 16 میلیون لیتر در روز هم رسیده است.
مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اکتان‌افزایی را عامل مهمی در افزایش هزینه تمام شده بنزین وارداتی برشمرد و درباره کاهش تولید بنزین روزانه 6 میلیون لیتری هم اذعان داشت: طبق برنامه قرار بود که شرکت‌های پالایشی 66 میلیون لیتر در روز بنزین تولید کنند اما این رقم اکنون به 60 میلیون لیتر در روز رسیده است.
سالاری ادامه داد: وزارت نفت با هدف جبران کاستی تولید بنزین به سراغ پتروشیمی‌ها رفته و قرار شده شرکت‌های پتروشیمیایی روزانه دو میلیون لیتر بنزین به وزارت نفت تحویل دهد. تاکنون شرکت‌های پتروشیمی روزانه 1/5 میلیون لیتر بنزین تحویل داده‌اند که البته حجم تولیدی توسط پتروشیمی‌ها هم در آمارها لحاظ نمی‌شود.