kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۳۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸
با پیام رئيس‌جمهور

کنگره بین‌المللی سربداران در سبزوار برگزار شد

کنگره بین‌المللی سربداران با پیام رئيس‌جمهوری در سبزوار برگزار شد.


در پیام رئيس‌جمهوری به  این کنگره آمده است: ایران کهن، تاریخی سرشار از فداکاری و از جان‌گذشتگی‌های ملتی پویا دارد که در راه استقلال و استواری آن از بذل جان و مال و خانمان دریغ نورزیده‌اند. در گستره این تاریخ دیرپا همواره شیرزنان و دلیر مردانی درخشیده‌اند که منادی آزادی، آزادگی و خواستار عدالتخواهی و ظلم‌ستیزی بوده‌اند.
این پیام می‌افزاید: سرزمین قهرمانپرور ایران در گذر از فراز و نشیب‌های فراوان تاریخ درخشان خود، از روزی که با آغوش باز پذیرای آیین پربرکت اسلام شد، درفش کاویانی خود را به گوهر متبرک این مکتب انسان‌ساز و صلح‌اندیش آراسته و با این تدبیر امیدبخش توانسته خاستگاه اندیشه‌هایی باشد که سر بر دار می‌سپارند و تن به ذلت نمی‌دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ادامه داد: در این میان طبیعی است که حاکمان زیاده‌خواه ظلم‌اندیش چنین تفکری را برنتابند و در این تقابل نهضتی شکل گیرد که امروز یکی از افتخارات ملی و جهانی کشورمان به شمار آید. نهضت سربداران با تکیه بر مبنای سترگ تشیع، در حالی شکل گرفت که بخش وسیعی از ایران زیر سم اسب فرهنگ‌ستیزان مغول سنگینی می‌کرد و شهر سبزوار دیاری که امروز بعد از 700 سال با افتخار این کنگره بین‌المللی را برگزار می‌کند گامی مهم در بازشناسی جنبه‌های مختلف آن قیام مردمی به ویژه از منظر علمی و پژوهشی برداشته است.
رئيس مجلس شورای اسلامی نیز در پیام خود به این کنگره گفت: قیام سربداران در زمان اندکی و با تکیه بر غیرت ایرانی اسلامی نخستین حکومت مستقل شیعه اثنی‌عشری را بنیان نهاد، حکومتی که مرام و طریقت تشیع، عدالت‌ورزی و مردمداری را سرلوحه حکومتداری خود قرار داد.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی افزود: نخستین خیزش عمومی و مردمی علیه قوم متجاوز مغول در تاریخ ایران، یعنی نهضت سربداران در سبزوار قوام گرفت و دوام یافت، نهضتی که دامنه‌اش شرق خراسان بزرگ را فرا گرفت و بدون تردید برگزاری کنگره بین‌المللی هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران یک سرآغاز و اتفاق فرهنگی مهم در جهت بازنمایی و بازسازی گذشته دور و تدوین ریشه‌های تاریخی هویت امروز به عنوان چراغ راهی برای گام نهادن به دنیای آینده است.
100 میهمان از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی طی دو روز برپایی در سبزوار شاهد ارائه 65 سخنرانی در قالب 9 نشست مستقل در سه بخش بودند. 250 مقاله از پژوهشگران و اندیشمندان به دبیرخانه این کنگره ارسال شد.
از بین این مقالات 50 طرح پژوهشی و اثرگذار در حوزه تاریخ سربداران استخراج و اجرا شد.
این کنگره به همت وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه سبزوار و همکاری دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی و حوزه علمیه قم برپا شد.
نهضت سربداران حرکت مردمی و آزادیبخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی 120 سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از «باشتین» در منطقه تاریخی سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.
سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال 738 هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود 50 سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دوران‌های بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.
قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد. برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می‌دانند.