kayhan.ir

کد خبر: ۶۳۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰

برف، پروازها را لغو، مدارس راتعطیل و راه‌ها را مسدود کرد

برف برای دومین روز پیاپی مدارس شهرهای غربی کشور را تعطیل کرد و راه‌های روستایی را نیز مسدود و برخی پروازها را لغو کرد.

سرویس شهرستان‌ها-

به گزارش خبرنگار کیهان از تبریز، بارش برف در آذربایجان‌شرقی سبب شد تا آموزش و پرورش این استان مدارس شهرهای عجب‌شیر، قلعه‌چای، مراغه، میانه، هشترود، ملکان، چاراویماق، بناب، کهریز و آچاچی را دیروز تعطیل کند. همچنین مدارس صوفیان و تسوج با یک ساعت تاخیر کار خود را آغاز کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی به علت بارش برف، کولاک و یخبندان مدارس شهرهای مهاباد، میاندوآب، پیرانشهر، سردشت، خوی، سلماس، شاهین دژ، نقده و بوکان را دیروز تعطیل اعلام  کرد. اداره کل آموزش و پرورش کردستان هم تمام مدارس شهرهای سقز، دیواندره، قروه، دهگلان و مناطق زیویه و سریش‌آباد و بیجار را تعطیل کرد. همچنین مدارس ابتدایی سنندج و بانه نیز در نوبت صبح سه‌شنبه در سطح شهر و روستا تعطیل شدند. در همین حال روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان هم مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول در نوبت صبح در شهرهای بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، بخش‌های اشترینان، بروجرد، سیلاخور، دورود و زاغه خرم‌آباد را سه‌شنبه تعطیل اعلام کرد. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد هم به دلیل لغزندگی جاده دسترسی به دانشگاه تمام کلاس‌های درسی و فعالیت اداری خود را دیروز تعطیل کرد.
روابط عمومی آموزش و پرورش استان همدان نیز با اشاره به بارش برف و لغزندگی معابر در برخی مناطق این استان مدارس پیش‌دبستانی، دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه نواحی یک و دو همدان، بهار، لالجین، کبودرآهنگ، گل‌تپه، رزن، سردرود، قروه در جزین، فامنین و قهاوند در نوبت صبح دیروز را تعطیل کرد.
مدیرکل مرکز مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری هم گفت: مدارس ابتدایی در نوبت صبح سه‌شنبه را تعطیل  و بقیه مدارس متوسطه اول و دوم و دانشگاه‌ها نیز از ساعت 9 صبح فعالیت خود را آغاز کردند. ستار فرهادی افزود: براساس تصمیم شورای مدیریت بحران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های استان نیز دیروز فعالیت خود را با یک ساعت تاخیر آغاز کردند.
رئیس آموزش و پرورش فریدونشهر استان اصفهان با اشاره به بارش برف و لغزندگی معابر، تمام مدارس پیش‌دبستانی و ابتدایی این شهرستان را دیروز تعطیل اعلام کرد.
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی هم اعلام کرد: تمام مدارس مقاطع مختلف تحصیلی شهر و روستای شهرستان‌های اراک، شازند، کمیجان، فراهان، آشتیان، خمین و منطقه سربند در همین روز تعطیل شدند.
روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز مدارس نوبت صبح مقطع ابتدایی مناطق زنجان، انگوران، ماهنشان، زنجانرود، خدابنده، سجاسرود، ایجرود، افشار، بزینه‌رود و سلطانیه را به علت بارش برف سنگین سه‌شنبه تعطیل کرد.
بارش برف سنگین، سرما، کولاک و لغزندگی سطح معابر موجب کندی عبور و مرور در مناطق مختلف استان زنجان شده است.
مسدود شدن راه‌های روستایی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مسدود شدن 186 راه روستایی گفت: برف و کولاک راه ارتباطی 90 روستا در شهرستان چاراویماق، 40 روستا در شهر هشترود، 29 روستا در شهر مراغه، 20 روستا در شهر ملکان و 7 روستا در شهر ورزقان را مسدود ساخت.
مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌غربی نیز اعلام کرد: بارش سنگین برف و کولاک راه دسترسی 110 روستای این استان را بسته و تردد در این مسیرها متوقف شده است. امیرعباس جعفری راه دسترسی تعدادی از روستاهای واقع در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور در شهرستان‌های خوی، سلماس، ارومیه، نقده، اشنویه، پیرانشهر و سردشت را جزو مسیرهای مسدود شده روستایی در آذربایجان غربی اعلام کرد. از سوی دیگر رئیس اداره راه و شهرسازی  تکاب گفت: با تلاش ماموران امدادی بیش از 100 نفر از سرنشینان خودروهای گرفتار شده در برف و کولاک شدید در محور تکاب به ایرانخواه نجات یافتند.
کاظم پاشایی افزود: این مسافران سرنشینان یک دستگاه اتوبوس، دو دستگاه مینی‌بوس و چهار دستگاه خودروی سواری بودند که در 21 کیلومتری محور تکاب به ایرانخواه با تلاش سه ساعته ماموران نجات پیدا کردند.
وی ارتفاع برف در این محور را یک متر و نیم اعلام کرد.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان هم گفت: به دلیل بارش برف و وجود کولاک، رفت و آمد تریلر در تمامی راه‌های استان کردستان ممنوع شد. محمد راشد مدرس گرجی ادامه داد: تردد در تمام محور بیجار- زنجان هم در حوزه استان کردستان و هم در حوزه استان زنجان و همچنین محور سه راهی دیواندره به طرف بیجار تا اطلاع بعدی بسته است. وی گفت: برف راه ارتباطی بیش از 300 روستای استان را بست.
به گزارش خبرنگار کیهان از شهرکرد، مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر چهارمحال و بختیاری گفت: امدادگران این جمعیت به 600 نفر از مسافران گرفتار در برف و کولاک جاده‌های این استان امدادرسانی کردند. محمد فروغی افزود: امدادگران همچنین به 8 حادثه رانندگی و دو زن باردار گرفتار در برف خدمات‌رسانی کردند. فرماندار کوهرنگ هم با بیان اینکه یک متر برف در ظرف 24 ساعت در این منطقه به زمین نشست گفت: به رغم بارش برف سنگین در کوهرنگ تمام محورهای ارتباطی این شهرستان به جزء گردنه عسل‌کشان باز است. از سوی دیگر خبرنگار کیهان از الیگودرز گزارش داد بر اثر بارش برف راه ارتباطی 110 روستای بخش‌های بشارت ذلقی وزز و ماهرو با شهر الیگودرز قطع شد. همچنین ارتفاع برف در گردنه بادوش به یک متر رسید. مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ماموران راهداری 50 خودرو گرفتار در برف منطقه جوی خانه شهرستان چرام را نجات دادند. به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس اداره راه شهرسازی فریدونشهر استان اصفهان گفت: به دلیل بارش برف محورهای ارتباطی 30 روستای این شهرستان از دوشنبه تاکنون مسدود شده است و ارتفاع برف در نقاط مرتفع فریدونشهر به یک متر و 30 سانتی متر می‌رسد.
مسئول مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز گفت: براساس گزارش‌های دریافتی، راه ارتباطی قریب به 300 روستای این استان به دلیل بارش برف و کولاک بسته شده است.
مسعود خوشکام افزود: با توجه به بارش سنگین برف و وقوع کولاک‌های مقطعی به حتم راه دسترسی تعداد بیشتری از روستاهای این استان که اغلب در مناطق برفگیر و کوهستانی واقع هستند بسته شده است.
جانشین بخشدار سردشت دزفول گفت: بارندگی شدید موجب ریزش کوه در مسیر گردنه نخودکار بخش سردشت واقع در شمال دزفول شده که خوشبختانه تلفات و خسارتی به دنبال نداشته است.
لغو پرواز
برف پرواز هواپیماها در فرودگاه‌های اصفهان و سنندج را لغو کرد. مدیر نظارت عملیات پرواز فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان  اظهار کرد: پرواز تهران- اصفهان- تهران که قرار بود ساعت هفت و 30 صبح سه‌شنبه در این فرودگاه بر زمین بنشیند، لغو شد.
علی مصطفوی  افزود: همچنین پروازهای اصفهان - تبریز و اصفهان - کرمان نیز که قرار بود در ساعت 8 و 30 دقیقه صبح دیروز از این فرودگاه انجام شود به همین دلیل لغو شد.
مدیر نظارت عملیات پرواز فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان با اشاره به اینکه وضعیت دید افقی این فرودگاه (50 متر) به حالت عادی بازگشته است، گفت: اکنون پرواز و فرود این فرودگاه از سر گرفته شده است.
مدیر فرودگاه‌های استان کردستان نیز گفت:  پرواز تهران - سنندج که قرار بود ساعت 9 و 30 دقیقه دیروز در فرودگاه سنندج به زمین بنشیند به علت شرایط نامناسب جوی لغو شد.علی سیف‌زاده افزود: وضعیت نامساعد آب و هوایی، بارندگی و بارش برف منجر به نبود دید کافی برای خلبان و در نهایت لغو پروازها می‌شود.