kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

ریزش بورس، بی‌اعتنا به وعده لغو تحریم‌ها ادامه‌دار شد

بورس تهران که از چهارشنبه هفته گذشته در کانال 62 هزار واحد گیر افتاده، دو روز گذشته را هم بدون توجه به وعده لغو تحریم‌ها با کاهش شاخص کل پشت سر گذاشت.


در همین رابطه رسانه دولتی ایسنا گزارش داد، بورس تهران در ادامه رکود مدت‌دار خود و افت قیمت‌ها همچنان در کانال 62 هزار واحد حرکت کرده و در ناامیدی و بی‌خبری روزهای خود را سپری می‌کند.
این در حالی است که علی رغم در پیش رو بودن لغو تحریم‌ها، بورس تهران واکنشی به این موضوع نشان نداده و همچنان در مسیر نزولی و یا نوسان‌های محدود و زودگذر حرکت می‌کند. البته نزدیک شدن به زمان ارائه بودجه سال آینده و همچنین انتخابات پیش روی مجلس در ادامه فضای انتظاری بازار سرمایه و روند محتاطانه آن موثر است، زیرا بسیاری از سهامداران در انتظار تصمیمات دولت در بودجه سال آینده هستند.
از سوی دیگر از آنجایی که لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی تاثیرات بلندمدتی در وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و صنایع بورسی می‌گذارد، سهامداران فعلا ترجیح می‌دهند تا به اخبار این حوزه واکنشی از خود نشان ندهند و بیشتر منتظر تصمیمات اقتصادی دولت باشند.
این روند باعث شده است تا در بازار دیروز هم اکثر شرکتها با افت قیمت مواجه شده و شرکتهای تاپیکو، نفت و گاز پارسیان، غدیر، بانک صادرات، پتروشیمی پردیس و گل گهر بیشترین تاثیر منفی را در شاخص بورس و رسیدن آن به کانال 62 هزار و 720 واحدی داشته باشند. این در حالی است که شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان از شرکتهایی بودند که با رشد قیمت مانع از ریزش بیشتر شاخص شدند.
در بازار روز گذشته که با افت 78 واحدی شاخص به پایان رسید در مجموع 546 میلیون سهم به ارزش 136 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه در همان عدد 271 هزار میلیارد تومان ایستاد.
گفتنی است پیش از این و بویژه در هفته‌های منتهی به اعلام توافق هسته‌ای در تیرماه امسال، رسانه‌های همسو با دولت روحانی، یکصدا از گشایش عظیم در اقتصاد پساتحریم سخن می‌گفتند ولی بلافاصله از فردای توافق ورق برگشت و از آن روز تاکنون بازار سرمایه روز خوش به خود ندیده است! به گفته متخصصان بورس، عملکرد دولت و توجه نکردن به تولید داخل و پشت گوش انداختن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، علت اصلی این ریزش‌های بورس بوده و در این شرایط نباید انتظار داشت صرفا با وعده لغو تحریم‌ها بازار سرمایه رونق بگیرد.