kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳

آژانس: ایران سانتریفیوژهای خود در نطنز و فردو را منتقل کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرده اقدام ایران در برچیدن سانتریفیوژها را تأیید کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد ایران عقب راندن برنامه هسته‌ای خود را مطابق توافقات برجام آغاز کرده است.
این ارزیابی به نوشته آسوشیتدپرس، در گزارشی منتشر شده که در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تعداد محدودی از کشورهای دیگر قرار گرفته است.
تاریخ اجرای توافق هسته‌ای، 18 اکتبر بوده است. گزارش آژانس حاکی است، ایران از آن زمان، شمار سانتریفیوژهای خود را کاهش داده است.
نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد خاطرنشان می‌کند که تعداد سانتریفیوژهای ایران در مرکز اصلی غنی‌سازی نطنز در تاریخ 15 نوامبر، برابر با 11308 دستگاه بوده، یعنی 3000 دستگاه کم‌تر از روز اجرای توافق هسته‌ای. آژانس علاوه بر این، به کاهش سانتریفیوژها در یک  سایت کوچک‌تر هم اشاره کرده است.
آسوشیتدپرس از قول برخی دیپلمات‌ها که اشاره‌ای به نامشان نکرده می‌افزاید، تمامی دستگاه‌های سانتریفیوژ جمع‌آوری شده، دستگاه‌های غیرفعال بوده‌اند.
خبرگزاری رویترز، براساس رویت نسخه‌ای از این گزارش نوشته آژانس تصریح می‌کند میزان ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران در طول سه ماه گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که ایران باید به موجب برجام از ذخائر اورانیوم خود بکاهد.
گزارش آژانس همچنین خاطر نشان می‌کند ایران سانتریفیوژهای خود هم در سایت نطنز و هم در فردو را منتقل کرده است. گزارش آژانس اشاره‌ای به سایت اراک نکرده است.