kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۱۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
نفوذی‌ها به دنبال تحریک افکار عمومی

سایه فیلترینگ بر سر تلگرام باقی ماند

جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه عصر دیروز بالاخره پس از سه بار غیبت اعضای دولتی تشکیل شد. براساس مصوبه کمیته فیلترینگ، به وزارت ارتباطات برای رفع ایرادات تلگرام مهلت داده شد.
سرویس اجتماعی-

مهلت دهی به وزارت ارتباطات برای رفع ایرادات محتوایی تلگرام در حالی صورت می‌گیرد که در طول چند ماه اخیر تلاش‌های وزارتخانه برای حل مشکلات متعدد بروز یافته، به نتیجه نرسیده است. حتی در چند مورد مدیر تلگرام تلاش کرد با فضاسازی بر ضد وزارت ارتباطات، از پذیرش قوانین ایران در حوزه حاکمیت اینترنت شانه خالی کند.
سیاست خطرناک نفوذی‌ها
اما شاید اصلی‌ترین بحث درخصوص پرونده تلگرام به عنوان نرم افزار انحصاری ارتباطات کشور که اکنون به واسطه حضور رسمی داعش به زبان فارسی در این شبکه ارتباطی، شبکه‌های خبری معاند نظام و فعال شدن باندهای خطرناک آدم‌ربایی و بیش از 17 هزار کانال ضداخلاقی «پورنوگرافی»، اهمیت مضاعف یافته، این باشد که اصلا چرا وزارت ارتباطات اجازه داد این شبکه که هیچ کنترلی بر مدیران خارجی و سرورهای آن وجود ندارد، به نرم افزار ارتباطی شماره یک جامعه ایرانیان تبدیل شود؟!
 تلگرام در آینده، فیلتر شود یا نشود بخشی از جامعه ایرانی در هر حال از تصمیم‌سازی‌های هر روزه و متناقض دولت در حوزه ارتباطات ناراضی خواهند شد و این موضوعی است که به نظر می‌رسد به عنوان «سیاستی خطرناک» توسط باند نفوذی در وزارت ارتباطات با هدف «نقض حاکمیت ملی ایران بر اینترنت» به نام «خواست مردم» با تحریک حداکثری شهروندان در برابر تصمیمات نظام، در دستور کار قرار گرفته است.
واگذاری زیرساخت به بیگانه؟!
دقیقا به همین دلیل است که  هیچ یک از کشورهای توسعه یافته، اجازه ساختارسازی اجتماعی و اقتصادی به نرم افزارهای اینترنتی خدمات رسان مشهور بیگانه در شبکه داخلی خود را پیش از انعقاد قراردادهای سفت و سخت مبتنی بر رعایت قوانین حاکمیتی صادر نمی‌کنند.  به عنوان نمونه گوگل به واسطه دریافت مجوز فعالیت در یکی از کشورهای همسایه، سالانه 500 میلیون دلار مالیات پرداخت می‌کند. هزینه‌ای که دولت ما با افتخار به خارجی‌ها می‌بخشد! علاوه بر اینکه جهان اولی‌ها به سرعت به سمت حذف نرم افزارهای رایگان خارجی و جایگزینی آنها با خدمات داخلی، با هدف جلوگیری از تثبیت حاکمیت آمریکا و سایر رقبا بر اینترنت و باخت در رقابت اقتصادی پیرامون آن حرکت می‌کنند. برخی از مدیران وزارت ارتباطات در توجیهی غیرقابل قبول، عدم رغبت مردم به خدمات داخلی را دلیل قبضه شدن بازار ارتباطات ایران توسط خارجی‌ها عنوان می‌کنند.
بی انگیزگی مردم یا کم کاری دولت؟
محمدعلی اسفنانی سه شنبه شب، در برنامه گفتگوی خبری شبکه دو سیما -که در آستانه تصمیم‌گیری درباره فیلتر شدن تلگرام در جلسه دیروز کارگروه فیلترینگ تهیه شده بود- درباره علت استفاده نکردن مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی و رغبت عمومی به شبکه‌های اجتماعی خارجی، 3 دلیل را متصور شد.
این نماینده مجلس و عضو کارگروه فیلترینگ گفت: در وهله نخست مردم از وجود شبکه‌های اجتماعی داخلی اطلاع ندارند، علت دوم این است که مردم از بابت لو رفتن اطلاعات‌شان نزد مسئولان دولتی، به شبکه‌های اجتماعی داخلی اعتماد ندارند و در وهله سوم علت این است که شبکه‌های اجتماعی داخلی گستردگی جهانی ندارند. در حال حاضر اکثریت نمایندگان مجلس از تلگرام استفاده می‌کنند.
اما عبدالصمد خرم‌آبادی دبیرکارگروه فیلترینگ با متذکر شدن تفاوت نگاه مردم جوامع دیگر به شبکه‌های بین‌المللی به عنوان جاسوسان رسمی سرویس‌های خارجی، گفت: شبکه‌های اجتماعی خارجی عامل جاسوسی هستند. وی این سوال که چرا خارجی‌ها برای ما شبکه‌های اجتماعی «رایگان» تولید کرده‌اند را طرح کرد و به آن این طور پاسخ داد که «صرفا برای اینکه از ما جاسوسی کنند!» وی گفت: طبق قانون ما باید محتوای مجرمانه را فیلتر کنیم و از طرفی نیز به دلیل کدگذاری داده‌های تلگرام نمی‌توانیم فیلترینگ هوشمند را روی آن اجرا کنیم. علاوه بر اینکه فیلترینگ هوشمند اینستاگرام هم به مقدار بسیار کمی موثر بود و به هزینه‌هایی که صرف شد نمی‌ارزید. تلگرام علاوه بر مسائل مستهجن، دارای مسائل متعدد ضد امنیتی است؛ برای مثال گروه داعش برای فراخوان از تلگرام استفاده می‌کند!
رونمایی از سیاست تخریبی نفوذی‌ها
در جمع‌بندی این بحث، اسفنانی به اصل ماجرا یعنی «تصمیمات ناراضی‌کننده مردم» اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون 12 درصد پهنای باند اینترنت ایران در اختیار تلگرام است. چرا دولت از ابتدا اجازه می‌دهد که چنین پیام‌رسانی باز شود، 14 میلیون عضو بگیرد و سپس آن را فیلتر کنیم؟! پس بهتر همان است نرم افزاری که امکان مدیریت ندارد، از اول اجازه ورود نداشته باشند.
وی ادامه داد: در نهایت نیز اگر تصمیم به فیلتر شدن تلگرام گرفته شد، فردا شبکه‌هایی جدیدتری خواهند آمد که شاید اصلا دیگر نیازی به اینترنت ایران نداشته باشند، آن زمان است که دیگر فیلترینگ راه چاره نیست باید به فکر سواد سایبری (اتکا به قوه آگاهی و اختیار مردم) باشیم.
نقض حاکمیت به اختیار مردم؟!
هر چند ادعای «اتکا به اختیار مردم» در ظاهر بسیار شیک و جذاب به نظر می‌رسد اما حقیقت این است که هیچ حاکمیتی نمی‌تواند در برابر جمع‌آوری هوشمند اطلاعات خصوصی شهروندان خود سیاست بی‌طرفی اتخاذ کرده و «نقض حاکمیت ملی» را به اختیار مردم واگذار کند! شاهد این مدعا رفتار بسیار جدی کشورهایی همچون آلمان، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و هند و امثالهم در قانون گذاری سفت و سخت در حوزه اینترنت و ارتباطات است.
به طور مثال کشور هند که شریک سیاسی آمریکا در آسیا محسوب می‌شود، آخرین اخطار فعالیت «گوگل» در این کشور را صادر کرده و همزمان نرم افزارهای مشابه داخلی را به شهروندان خود عرضه کرده است.
فن آوران ایرانی در انزوای کامل
این در حالی است که وزارت ارتباطات کشورمان در رفتاری نابخشودنی از نرم افزارهای ارتباطی موجود در داخل همچون «بیسفون» و «ساینا» که با تلاش و بودجه بخش خصوصی به بازار عرضه شده‌اند نیز حمایت نمی‌کند. به‌طور مثال «بیسفون» اولین نرم افزار ارتباطی جهانی بود که از امکان «کانال خبری» رونمایی کرد اما به واسطه عدم حمایت و ترویج دولتی، قافیه را به تلگرام بیگانه و غیرقابل کنترل باخت! گروگان‌گیری نیازهای مردم با ترویج خدمات رسان‌های بیگانه و حتی دشمن، سیاستی است که مردم را به علت فیلترینگ مکرر نام‌های آشنا و کاربردی در عرصه ارتباطات به تقابل با حاکمیت دعوت می‌کند. به این ترتیب شهروندان ایرانی به واسطه سیاست ورزی باند نفوذی، «گوگل» و «تلگرام» و «وایبر» و «فیس بوک» و «توئیتر» را دوستانی خدمات رسان، معقول و منطقی که خواهان فعالیت رایگان در ایران هستند تصور می‌کنند و حاکمیت ملی را لجوج، غیرمنطقی و با استانداردهای برآمده از نیاز به «جاسوسی» تصور می‌کنند! در حالی که پشت پرده جنگی سنگین در حوزه جهانی برای «تثبیت حق ملت ها» در جریان است و ضعیف تر‌ها حاکمیت آمریکا را با افتخار پذیرا هستند و ترجیح می‌دهند میلیاردها دلار ثروت حاصل از حوزه فناوری‌های نوین را به جیب دشمن واریز کنند!