kayhan.ir

کد خبر: ۶۱۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
فرمانده مرزبانی گلستان:

ورود عشایر به مناطق ممنوعه مرزی 10 سال محرومیت به همراه دارد

فرمانده مرزبانی استان گلستان اعلام کرد: هرگونه ورود به مناطق ممنوعه در نوار مرزی از سوی عشایر و دام‌هایشان، محرومیت 10 ساله از چرا در مراتع را برای عشایر به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ ولی‌الله رضایی‌نژاد در نخستین میزگرد علمی و تخصصی مشترک فرماندهان مرزبانی دو استان گلستان و خراسان شمالی با رویکرد ارتقای امنیت ویژه عشایر دو استان، گفت: براساس قوانین ابلاغی در صورت تخلف عشایر در این زمینه، از ورود آنان به مراتع تا 10 سال جلوگیری خواهد
شد.
وی افزود: عشایر باید هنگام کوچ بیشتر مراقب دام‌های خویش باشند تا وارد مناطق ممنوعه از جمله حریم مرزی کشور ترکمنستان نشوند زیرا ورود غیرقانونی به خاک کشور خارجی، تخلف محسوب و با متخلف به شدت برخورد می‌شود.
وی با تأکید بر ضرورت رعایت قوانین و مقررات و وارد نشدن به مناطق ممنوعه مرزی از سوی عشایر، تصریح کرد: ورود عشایر و دام‌هایشان به خاک کشور همسایه، وجهه خوبی در روابط دو کشور ندارد.
فرمانده مرزبانی استان گلستان همچنین بر ضرورت ارائه راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات جامعه عشایری و مرزنشینان این استان و عشایر خراسان شمالی تأکید کرد و گفت: توجه جدی مسئولان عشایری به حریم امنیت مرزها، گسترش و تقویت تشکل‌های عشایری توسعه شرکت‌های تعاونی مرزنشین، توجه به مشکلات پزشکی و بهداشتی عشایر و صدور پروانه چرا از سوی منابع طبیعی با رعایت حریم امنیتی مرز، از جمله راهکارهای پیشنهادی مرزبانی در این زمینه است. فرمانده مرزبانی استان خراسان شمالی نیز گفت: یکی از دلایل ورود غیرقانونی عشایر و دام‌هایشان به خاک کشور ترکمنستان در نقطه صفر مرزی، غنی بودن مراتع این کشور همسایه است.
سرهنگ قربانعلی داوطلب افزود: مراتع نواحی مرزی ایران فقیر است و کفاف نیاز دام‌های عشایری را نمی‌دهد. وی، شکار غیرمجاز، آتش زدن جنگل‌ها و مراتع و تخریب مزارع کشاورزی را مشکلات حضور جامعه عشایر در مناطق مرزی دانست.