kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
با فروش 6 روزه خودروهای انبار شده مهلت ۶ماهه پایان یافت

وام خرید خودرو متوقف شد

با اعلام سقف فروش ۱۱۰هزار دستگاه خودرو از سوی بانک مرکزی، فروش اقساطی خودرو متوقف شد تا اثبات شود هدف دولت از این طرح، تأمین منافع خودروسازان و خالی شدن پارکینگ‌های آنان بوده است نه خروج از رکود و بهبود اوضاع اقتصادی مردم!

پس از گذشت 6 روز از اجرای طرح دولت برای ارائه وام 25 میلیونی خرید خودرو، بانک مرکزی دیروز در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: صرفاً منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار موجودی خودروی تولید داخل توسط بانک‌ها تا سقف 110 هزار دستگاه تأمین می‌شود.
به گزارش فارس، این در حالی است که طبق اعلام ایران خودرو و سایپا، تعداد فروش خودرو در قالب بسته خروج از رکود تا ظهر امروز از مرز 125 هزار دستگاه گذشته است و علاوه بر این، فروش تعدادی خودروی چینی نیز در قالب این بسته صورت گرفته است.
در عین حال، طبق اعلام مسئولان ایران خودرو تا ساعت 12 شنبه 58هزار دستگاه خودرو پیش ثبت نام شده است که از این تعداد، ثبت نام 47 هزار دستگاه خودرو قطعی و وجه پیش پرداخت واریز شده است. به گفته مسئولان سایپا نیز تا ظهر شنبه 67 هزار و 19 دستگاه ثبت نام قطعی خودرو صورت گرفته است.
به این ترتیب باید دید تکلیف افرادی که خارج از ظرفیت، خودرو خریده‌اند چه می‌شود و چه تضمینی برای پرداخت تسهیلات به آنها وجود دارد.
تخطی خودروسازان
 از مصوبه دولت
هفته گذشته و پس از آغاز ثبت نام مردم برای دریافت این وام، کارشکنی خودروسازان هم شروع شد. در حالی که قرار بود دوره بازپرداخت این وام 7 سال باشد، به محض آغاز طرح، دوره بازپرداخت  4 سال اعلام شد، در ادامه نیز  با خالی شدن پارکینگ شرکت‌های خودروساز، تحویل برخی خودروها در فروش اقساطی با وام ۲۵ میلیون تومانی ۹۰ روزه و فروش برخی خودروها نیز متوقف شد که این افزایش مدت تحویل خودرو، تخطی از دستورالعمل‌های دولت است.
در طرح فروش اقساطی خودرو قرار بود مدت زمان تحویل خودرو حداکثر 30 روز باشد اما خودروسازان از این زمان فراتر رفتند و هفته گذشته مدت زمان تحویل تندر 90 پارس خودرو از 30 روز به 60 روز رسید و این مدت امروز به 90 روز رسیده است. مدت زمان تحویل تندر پارس سایپا نیز از 30 روز به 60 روز رسیده است. به این ترتیب، مدت تحویل خودرو در فروش اقساطی خودروسازان به 3 برابر حداکثر زمان تعیین شده در آیین نامه دولتی فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی رسیده است.
خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت قبلاً گفته بود: تحویل خودروهای فروخته شده از طریق طرح تسهیلات تسریع در رونق اقتصادی (وام 25 میلیون تومانی) فوری است!
مهلت 6 ماهه 6 روز شد!
این تصمیم ناگهانی بانک مرکزی برای توقف وام خودرو انتقاد رسانه حامی دولت را هم در پی داشت. ایسنا در واکنش به اقدام بانک مرکزی نوشت: این تصمیم بانک مرکزی در حالی اتخاذ شده که بنابر آنچه که پیش تر مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده بود قرار نیست سقفی برای اعطای تسهیلات پرداختی بانکها در قالب بسته اقتصادی به منظور تسریع رونق وجود داشته باشد.
این خبرگزاری در انتقادی شدیداللحن گزارش داد: تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو در دوره بازپرداخت چهار تا 7 ساله-که البته قرار بود هفت ساله باشد- و با نرخ سود 16 درصد برای متقاضیان در نظر گرفته شده بود تا در شش ماه پیش رو و تا اردیبهشت ماه در دستور کار قرار داشته باشد. آخرین آمار اعلامی از سوی خودروسازان حاکی از آن است که تا ششمین روز شروع این طرح حدود 110 هزار خودرو را به فروش رسانده‌اند.
بر این اساس به نظر می رسد که اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو که تا سقف 80 درصد قیمت آن به مشتری تعلق می‌گیرد بسیار زودتر از مهلت شش ماهه تعیین شده برای اجرای سیاست اعتباری بانک مرکزی و بسته رونق اقتصادی در دوره شش روزه به پایان رسیده باشد.
خالی کردن پارکینگ‌ خودروسازان هدف اصلی دولت از بسته خروج از رکود
بنابراین پیداست اجرای طرح فروش اقساطی خودرو به عنوان یکی از ۵ محور اصلی پیش‌بینی شده در بسته خروج از رکود دولت، تنها با هدف تأمین منافع خودروسازان دنبال شده است نه خروج واقعی ارکان اقتصاد از رکود.
بسته خروج از رکود که دولتی‌ها آن را در بوق و کرنا اعلام کردند، پنج هدف اصلی شامل «خرید دین واحدهای تولیدی برای تهاتر مطالبات تولیدکنندگان از دولت با بدهی بانکی»، «عرضه خودرو با تسهیلات بانکی»، «عرضه کالاهای با دوام تولید داخل با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی»، «افزایش سقف اوراق خرید مسکن به 60 میلیون تومان برای تحرک در خرید و فروش واحدهای مسکونی» و «کاهش نرخ سود بانکی برای حرکت سپرده‌های بانکی به سایر بخش‌های اقتصاد» را در بر می‌گرفت.
در حال حاضر با گذشت یک ماه از رونمایی بسته خروج از رکود توسط سه عضو کابینه دولت، به جز فروش اقساطی خودرو هیچ یک از مصوبات این بسته اجرایی نشده است.
ظاهراً اولویت اجرای این بسته به فروش خودروهای انباشت شده در پارکینگ خودروسازان محدود شده و اصولاً باید آن را «بسته خروج خودروسازان از رکود» نامید!
اجرای این بسته باعث شد تا دولت منابع مالی را بابت اعتمادی که به واسطه پایین بودن کیفیت خودروها و بالا بودن قیمت‌شان در بین مردم سلب شده بود را به صنعت خودرو تزریق کند و در عین حال، سایر صنایع نیز در چنین حمایت‌های مستقیمی نادیده گرفته شدند.
در مقابل، نام تعدادی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در فهرست کالاهای مشمول خرید با تسهیلات 10 میلیون تومانی قرار گرفت اما این بخش از بسته دولت هم هنوز اجرایی نشده است.
پرداخت تسهیلات دولتی بابت فروش تولیدات خودروسازان در شرایطی صورت گرفته که هیچ تعهدی برای بهبود کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل از خودروسازان گرفته نشده و قرار است خودروسازان همچنان با روند قبلی خود به تولید ادامه دهند.