kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱

میزان مصرف بنزین با آزادسازی به قبل از سهمیه‌بندی بازگشت

سیاست دولت روحانی در حذف طرح سهمیه‌بندی بنزین سبب افزایش مصرف این فرآورده نفتی شد تا حدی که در روزهای اخیر حجم روزانه مصرف بنزین به قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی در سال 86 بازگشت.

بنا بر گزارشی متوسط مصرف روزانه بنزین در سال 1385 حدود 74 میلیون لیتر بود که این رقم با اجرای سهمیه‌بندی و عرضه کارت سوخت، در سال 1386 به 65میلیون لیتر در روز کاهش شتافت.
ادامه اجرای سیاست‌های کنترلی مصرف بنزین در دولت قبل با کاهش سهمیه بنزین و افزایش قیمت آن موجب شد که مصرف این فرآورده نفتی در سال 1390 به 60میلیون لیتر کاهش یابد.
در این میان توسعه جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی نیز در کاهش مصرف بنزین بی‌تاثیر نبود به طوری که سهم سی.ان.جی در تامین سوخت خودروها حدود یک چهارم بود.
پیشتازی حدود 30 میلیون لیتری مصرف بنزین از تولید در سال 85 موجب شد تا کشور مجبور به واردات روزانه 28 میلیون لیتر بنزین شود؛ این شرایط موجب شد تا این بار تحریم‌ها علیه واردات بنزین به کشور وضع شود.
اما با وجود تحریم‌ها دولت قبل موفق شد با اجرای سیاست‌های مدیریت مصرف، اجرای طرح‌های بنزین‌سازی در پالایشگاه‌ها و دریافت مؤلفه‌های مورد نیاز تولید بنزین از واحدهای پتروشیمی تحریم‌ها را خنثی کند به طوری که حجم واردات از 28 میلیون لیتر در سال 85 به یک میلیون لیتر در سال 90 رسید.
اما متاسفانه با روی کار آمدن دولت روحانی و حذف طرح سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت متوسط مصرف روزانه این فرآورده نفتی دوباره اوج گرفت تا حدی که اواسط آبان امسال به 72 میلیون لیتر در روز رسید که این عدد  نشان می‌دهد حجم مصرف بنزین دوباره به قبل از اجرای سهمیه‌بندی بازگشته است.
همچنین در دولت روحانی واردات بنزین نیز افزایش چشم‌گیری داشته و به 9 میلیون لیتر در روز رسیده است.
 به گزارش تسنیم، افزایش واردات بنزین در حالی است که همزمان با واردات بنزین، وزارت نفت به دلیل کاهش ذخایر استراتژيک بنزین، با وجود مصوبه سال 93 دولت مبنی بر ممنوعیت استفاده از دیفرمیت پتروشیمی‌ها بخشی از نیاز خود را از این طریق تامین می‌کند.