kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۱۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵

پیشروی روسیه و آمریکا تا مرز یک جنگ تمام عیار هسته‌ای در سال 1983(پرونده)

اخیرا گزارشی «محرمانه» افشا شده که نشان می‌دهد، جهان در سال 1983 میلادی و بعد از غروب جنگ سرد بین آمریکا و روسیه چگونه تا آستانه «فاجعه‌ای هسته‌ای» پیش رفت. بایگانی امنیت ملی دانشگاه «جرج واشنگتن» آمریکا اخیرا اسناد فوریه سال 1990 تحت عنوان «ترس از جنگ با اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1983» را منتشر ساخته و در آن  توضیح داده که «چگونه آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی تا آستانه نبرد به پیش رفتند.» طبق این اسناد مشاوران اطلاعات خارجی رئیس جمهور وقت آمریکا، پیش‌بینی کرده‌ بودند که روابط ایالات متحده با اتحاد جماهیر شوروی در سال 83 میلادی به طور ناخواسته و در جریان انجام رزمایشی به نام «ایبل آرچر 83» به مرحله‌ای حساس رسید.
به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، «در اسناد منتشر شده ناتو و نیروی هوایی آمریکا نیز آمده است که رزمایش «ایبل آرچر 83» شامل اقدامات تحریک‌آمیز جدیدی بود که می‌توانست از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان مقدمه‌ای برای یک حمله واقعی سوء برداشت شود. آمریکا در رزمایشی به نام «اتمن فورج 83» که رزمایش «ایبل آرچر» نیز جزو آن بود، با پروازی بدون استفاده از هدایت رادیویی 19 هزار نیروی خود را عازم خاک اروپا کرد.»
در گزارش هیئت مشاوران اطلاعات خارجی به رئیس جمهور آمریکا همچنین به موارد دیگری به عنوان «موج‌های ویژه»  اشاره شده که ممکن بود از سوی جماهیر شوروی به اشتباه تفسیر شود؛ از جمله برخی ارتباطات پیش از رزمایش که در آن نیروها از حالت آماده‌باش‌های معمول به سوی آماده‌باش‌های جامع پیش رفته و برخی جنگنده‌های آمریکایی با خروج از آشیانه‌ها حمل و نقل شبه‌کلاهک‌های هسته‌ای را تمرین می‌کردند. این گزارش همچنین فاش می‌کند که اتحاد جماهیر شوروی نیز به واقع بر این باور رسیده بود که آمریکا در حال آماده‌سازی خود برای نبردی واقعی شده و بنابراین نیروهای خود را برای واکنش نشان دادن بسیج کرده است.
 در بخش انتهایی این گزارش  می‌خوانیم «اگر ارتش آمریکا رویکردهای عملیاتی خود را در اروپای شرقی تغییر می‌داد، نه تنها بر تنش‌ها می‌افزود بلکه احتمال یک جنگ تصادفی نیز افزایش پیدا می‌کرد.»