kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
بانوی تیراندازی کشورمان تاریخ‌ساز شد

کسب سهمیه المپیک توسط ورزشکار معلول ایرانی

ورزشکار معلول کشورمان روز گذشته تاریخ‌ساز شد؛ زهرا نعمتی قهرمان پارالمپیک لندن، موفق شد به عنوان نخستین ورزشکار معلول ایرانی جواز حضور در رقابت‌های المپیک ریو 2016 را به دست آورد.
سرویس ورزشی-

در ادامه رقابت‌های تیروکمان قهرمانی آسیا و در مرحله نیمه نهایی مسابقات ریکرو انفرادی کسب سهمیه زنان، زهرا نعمتی به مصاف کمانداری از ویتنام رفت و با نتیجه هفت بر سه موفق به کسب سهمیه المپیک ریو شد. نعمتی در فینال که مسابقه‌ای تشریفاتی بوده، مقابل کره‌‌شمالی باخت و دوم شد. البته مسابقات قهرمانی آسیای این ماده چند روز قبل برگزار شده بود و این رقابت‌ها تنها برای کسب سهمیه المپیک بود و مدال آسیایی نداشت. نعمتی اولین ورزشکار معلول ایرانی است که علاوه بر سابقه قهرمانی در بازی‌های پارالمپیک، موفق شده سهمیه حضور در المپیک را هم به دست آورد تا هر دو رویداد المپیک و پارالمپیک را تجربه کرده باشد.
نعمتی: سرباز ایران هستم
پس از این موفقیت بزرگ، رضا نعمتی اظهار داشت: واقعا خوشحالم که بالاخره تلاش‌های شبانه‌روزی‌ام جواب داد و به عنوان تنها نماینده ایران موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو شدم. البته این سهمیه تنها متعلق به من نیست بلکه متعلق به تمام کاروان ایران است که با تشویق‌های خود انگیزه من را برای کسب سهمیه ریو چند برابر کردند. وی افزود: من سرباز ایران هستم بنابراین اگر خسروی‌وفا و شجاعی صلاح بدانند برای من فرقی نمی‌کند و برای کسب سهمیه پارالمپیک نیز رقابت می‌کنم تا سهمیه پارالمپیک را نیز دریافت کنم. نعمتی در پایان گفت: من این سهمیه را تقدیم به تمام مردم ایران می‌کنم که در گرفتن این سهمیه من را حمایت کردند. به ویژه از رئیس فدراسیون تیروکمان تشکر می‌کنم که در این موفقیت سهم بسیار بزرگی دارد و همواره مشوق اصلی من در کسب این سهمیه بود.
خسروی‌وفا: زهرا نعمتی
مستحق دریافت نشان دولتی است
محمود خسروی وفا رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان نیز دیروز کسب سهمیه المپیک از سوی زهرا نعمتی را به مردم ایران تبریک گفت و افزود: کسب سهمیه المپیک توسط یک معلول فراتر از ورزش است و زهرا نعمتی اولین زن پارالمپیک است که در تاریخ المپیک نیز سهمیه گرفته است. او افتخارات زیادی را برای ایران به ارمغان آورده و توانسته جزو 25 ورزشکار برتر 25 سال اخیر کمیته بین‌المللی پارالمپیک قرار بگیرد.او ادامه داد: اوج حضور او نیز در المپیک لندن و کسب مدال طلا به همراه شکستن رکورد جهان بوده است. امیدوارم در این یک سال باقی مانده تا المپیک این موفقیت نعمتی مورد سانسور استکباری قرار نگیرد و ما بتوانیم شاهد حضور موفقیت‌آمیز او در المپیک باشیم. او درباره ادامه حمایت‌هایش از این ورزشکار المپیکی ایران گفت: زهرا نعمتی امروز این شایستگی را دارد که یک نشان دولتی دریافت کند نه اینکه منتظر باشیم تا مدالی بگیرد و بعد این نشان را به او بدهیم. او همین الان هم شایسته تقدیر است. رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان درباره اینکه آیا زهرا نعمتی در مسابقه‌های پارالمپیک نیز شرکت می‌کند یا خیر گفت: قبل از اعزام او به تایلند و همچنین امروز (دیروز) با او صحبت کردم و به نعمتی اعلام کردم که ذهنیت خود را از پارالمپیک جدا کند چرا که المپیک اولویت اصلی اوست. قبل از رفتن هم به او گفتم که تمرکزش را روی المپیک بگذار چرا که تو سهمت را برای پارا انجام داده‌ای. تمام اختیارات را به خودش واگذار کردم تا خودش تصمیم بگیرد که می‌خواهد در پارالمپیک شرکت کند یا خیر که امروز (دیروز) به من اعلام کرد دوست دارد در مسابقه‌های انتخابی پارالمپیک که در کشور تایلند برگزار می‌شود، شرکت کند. خسروی‌وفا درباره پرچمداری زهرا نعمتی در مراسم افتتاحیه المپیک ریو نیز گفت: من از کیومرث هاشمی و هیئت اجرایی خواهش می‌کنم که در اولین جلسه خود موضوع پرچمداری زهرا نعمتی در کاروان المپیک ایران را مورد بررسی قرار دهند. به نظر من انجام این کار دلایل زیادی دارد و امیدوارم از این پس نیز این ذهنیت ایجاد شود تا زهرا نعمتی در کاروان المپیک ایران پرچمدار شود. اگر ما می‌خواهیم ایران در المپیک ریو خبرساز باشد، باید زهرا نعمتی را پرچمدار کاروان کنیم.
اما این اتفاق بزرگ دیروز بازتاب بسیاری نیز در جامعه ورزش داشت تا جایی که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک با صدور پیام‌های جداگانه‌ای، موفقیت نعمتی را تبریک گفتند.