kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵

توقف 250 کامیون حامل کالا در مرز شلمچه

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت خوزستان گفت: بیش از 250 کامیون حامل کالاهای ایرانی و عراقی در مرز شلمچه متوقف شده‌اند.

یونس حسین‌نژادیان افزود: ظرفیت عراق در برخی اقلام صادراتی تکمیل شده و این امر موجب توقف کامیون‌های حامل این اقلام در مرز شده است.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بازار رقابت میان کالاهای ایرانی و کالاهای دیگر کشورها برای صادرات به عراق گرم است و همین امر باعث تکمیل ظرفیت بازار عراق در برخی کالاهای اقتصادی شده است.
وی افزود: توقف کامیون‌های حامل برخی کالاهای ایرانی در مرزها ناشی از همین امر است و کشور عراق اجازه ورود کالاهایی که نیاز ندارد را صادر نمی‌کند.
حسین‌نژادیان ادامه داد: بازار عراق در انحصار کسی نیست و هر کشوری که کالای مرغوب‌تری تولید کند صادرات بهتری هم خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: برخی اقلام صادراتی نیز با افزایش تعرفه در کشور عراق رو‌به‌رو بودند به‌طوری که تعرفه برخی کالاها از پنج درصد به 40 درصد افزایش یافته است و این افزایش تعرفه به تصویب مجلس پارلمان عراق رسیده و متناسب با مصلحت کشور عراق کاهش و افزایش می‌یابد.
وی گفت: البته همه تاجران و صادرکنندگان ایرانی در جریان این افزایش تعرفه بوده‌اند و اتفاق تازه‌ای نیست.
مهلت صادرات برخی اقلام صادراتی از جمله میوه و تره‌بار، سیمان و ظروف پلاستیکی به کشور عراق، به اتمام رسیده و از ورود این اقلام به عراق ممانعت شده است.
گفتنی است به همین دلیل بیش از 250 کامیون حامل کالاهای ایرانی و عراقی در مرز شلمچه متوقف شده‌اند.
گزارش ایرنا حاکیست در چند روز گذشته کامیون‌های حامل سیب درختی صادراتی به کشور عراق در صف‌های طولانی پشت درهای بسته مرز شلمچه در انتظار بوده و صف انتظار حدود هشت کیلومتری را برای عبور از مرز تشکیل دادند.
مدیر پایانه تجاری شلمچه در خصوص مشکلات پیش آمده برای کامیونداران و صادرکنندگان میوه،‌ گفت: حدود یک هفته، مهلت صادرات سیب درختی که پیشتر به کشور ترکیه از سوی طرف عراقی بسته شده بود، به اتمام رسیده و از ورود سیب درختی به مرز عراق ممانعت می‌شود.
محمد نظارت افزود: بازرگانان عراقی سیب ایرانی را از استان‌های فارس و آذربایجان خریداری کرده‌اند، در حالی که واردات سیب ایرانی به عراق ممنوعیت ندارد، ولی چون تاریخ مجوز واردات سیب به کشور عراق تمام شده از واردات این کالا جلوگیری شده است.