kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۷۰۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
با رد فرضیه حمله موشکی

منابع اطلاعاتی آمریکا: هواپیمای روسیه از داخل منفجر شده است

شبکه «ان.بی.سی» آمریکا به نقل از «کارشناسان اطلاعاتی» این کشور ضمن رد فرضیه حمله موشکی به هواپیمای روسیه در صحرای سینا اعلام کرد، این هواپیما از داخل منفجر شده است.



به گزارش فارس، شبکه «ان.‌بی.‌سی» آمریکا، در گزارشی به نقل از «کارشناسان اطلاعاتی آمریکا» از ثبت لحظه انفجار هواپیمای روسیه توسط ماهواره‌های آمریکا خبر داده است.
این کارشناسان می‌گویند «در تصاویر ماهواره‌ای، همزمان با لحظه سقوط هواپیمای روسی در سینای مصر، یک موج ناشی از گرما ناشی از انفجار ثبت شده است.»
کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی با بررسی تصاویر مربوط به سقوط هواپیمای روسیه تاکید دارند که «به هیچ وجه امکان هدف قرار گرفتن آن با موشک زمین به هوا وجود ندارد اما احتمال آنکه بمب‌گذاری در درون هواپیما عامل سقوط باشد، وجود دارد.» بنا به گزارش این شبکه، «هواپیما در ارتفاع بسیار بالا و در زمانی که نوعی انفجار از درون صورت گرفته، تکه تکه شده است.»
 خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه هم گزارش داده که «در مکانی که لاشه هواپیما پیدا شده است، «برخی عناصر» پیدا شده که جزو هواپیما نیستند.» گفته می‌شود این عناصر «غیرمرتبط با اجزای هواپیما»، برای بررسی و تحلیل به آزمایشگاه ارسال شده است.
شرکت‌ هوایی «متروجت» روسیه نیز اعلام کرده تحقیقاتی که انجام شده نشان می‌دهد، «نقص فنی» یا «خطای خلبان» باعث متلاشی شدن هواپیمای مسافربری این کشور در آسمان مصر نشده است و تنها دلیل متلاشی شدن هواپیما «عاملی خارجی» بوده است.
بدین ترتیب هرچه زمان می‌گذرد، فرضیه تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای مسافربری روسیه، بیشتر و بیشتر می‌شود.
 در همان ساعات اولیه سقوط هواپیمای روسیه، داعش مدعی شد این هواپیما با موشک آن‌ها سقوط کرده اما کارشناسان اعلام کرده‌اند، داعش موشکی که هدف 30 هزار پایی را بزند در اختیار ندارد. در همین ارتباط، روزنامه «ال تمپو» ایتالیا به نقل از حامیان داعش نوشت: «شاخه این گروه تروریستی در مصر سندی درباره چگونگی سرنگونی هواپیمای مسافربری روسی با موشک اس-125 منتشر کرده است.» داعش در این سند مدعی شده که با موشک اس-125 که در واقع جزو موشک‌های سام روسیه است این هواپیما را سرنگون کرده است.
 «جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا اما اعلام کرده گروه تروریستی داعش احتمالاً قادر است تا هواپیماهایی مثل ایرباس 321 روسیه را که بر فراز مصر سقوط کرد، سرنگون کند. «کلاپر» معتقد است: «من هنوز شواهد مستقیمی در اختیار ندارم که نشان دهد اقدام تروریستی عامل اصلی این حادثه بوده است. پس از بررسی جعبه سیاه هواپیما شاید اطلاعات بیشتری داشته باشیم.»
روز شنبه 9 آبان ماه یک فروند هواپیمای ایرباس 321 روسیه در حالی که تنها چند دقیقه از بلند شدنش از باند فرودگاه شرم‌الشیخ مصر می‌گذشت، به دلیل نامشخص سقوط کرد و تمام 224 سرنشین آن کشته شد. شرکت هواپیمایی «کوگالیماویا» روسیه که این هواپیما متعلق به آن بوده است، اعلام کرده که با توجه به شواهد موجود، هیچ چیز جز یک عامل خارجی نمی‌توانسته موجب سقوط هواپیما شده باشد. این شرکت روس همچنین رسما اعلام کرده که دلیل این حادثه قطعا نقص فنی یا اشتباه خلبان‌‌ نبوده است. تحقیقات برای شناسایی دلیل این حادثه ادامه داد.