kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۷۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷

زنگ خطر فروپاشی دولت تونس به صدا درآمد

اختلافات و درگیری‌های «شدید» داخل حزب سکولار «نداء» تونس که حزب حاکم در این کشور است، زنگ خطر فروپاشی این حزب و فراکسیون پارلمانی آن را به صدا درآورده است.



صبح روز دوشنبه بود که خبر رسید وقوع درگیری و زد و خورد بین هواداران رهبران حزب سکولار نداء که حزب حاکم در تونس به شمار می‌رود، مردم این کشور را شگفت‌زده کرد. درگیری‌ها، بین هواداران «حافظ قائد السبسی» پسر «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهور این کشور و هواداران «محسن مرزوق» دبیرکل این حزب در شهر توریستی «الحمامات» که میزبان برگزاری نشست دفتر اجرایی این حزب بود، صورت گرفته است.
آنطور که خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع خبری نوشته، در نتیجه این اختلافات و زد و خوردها، عمده کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی، «تجزیه قریب الوقوع حزب نداء» را با توجه به غیرممکن بودن همزیستی مسالمت آمیز بین دوجناح تشکیل‌دهنده آن را (یعنی جناح راست میانه و جناح چپ) پیش بینی کرده‌اند. برخی از کارشناسان نیز حوادث الحمامات را «تیر خلاص به پیکر حزب نداء» دانسته‌اند که در نتیجه تقسیم بندی‌هایی که از داخل و خارج صورت می‌گیرد ضعیف و نحیف شده است. عده دیگری از تحلیلگران اما بدترین سناریو یعنی «ایجاد دو دستگی بین فراکسیون پارلمانی حزب نداء» را برای این حزب پیش‌بینی کرده‌اند. که در این صورت جنبش اخوانی النهضه با 96 کرسی حزب  اکثریت خواهد بود و در نتیجه دولت «الحبیب الصید» نخست‌وزیر تونس که از حمایت اعضای حزب نداء برخوردار است، سقوط می‌کند و «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهور تونس، رئیس جنبش النهضه را  به معرفی شخصی برای تشکیل دولت جدید مکلف می‌کند.
سناریوی دیگر، «برگزاری انتخابات زود هنگام» در تونس است که در این صورت قواعد بازی مجددا بر هم می‌خورد. این در حالی است که مردم تونس برای انتخابات شورای شهر که قرار است طی سال آینده میلادی برگزارشود آماده می‌شوند، زیرا انتخابات محلی و شورای شهر در روند انتقال دموکراتیک مهم است. نظرات درباره تاثیر اتفاقات رخ داده در حزب نداء تونس بر حزب النهضه مختلف است. برخی معتقدند که بحران حزب نداء تونس به نفع حزب النهضه است و این حزب مجددا حزب اکثریت خواهد شد و دولت را تشکیل می‌دهد و در این صورت بار دیگر به کانون توجهات باز می‌گردد. این در حالی است که برخی دیگر معتقدند آنچه در حزب نداء رخ می‌دهد خدمتی به حزب النهضه نمی‌کند، زیرا این حزب تمایل دارد که در حال حاضر به عنوان شریک در کنار حزب نداء در حکومت باقی بماند.