kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷

کوتاه از سراسر جهان


روسیه
اسپوتنیک: رئیس ستاد ارتش آمریکا اعلام کرده که روسیه به خاطر قابلیت‌ها و توانایی‌های نظامی‌اش «بزرگترین تهدید علیه آمریکا به شمار می‌رود. بنابراین باید از نزدیک روسیه را زیرنظر داشت.»
اسپانیا
پایگاه خبری افه: وزیر خارجه اسپانیا استقلال‌طلبی حزب کاتالونیا را یک شورش نهادی خوانده و گفته «شکی ندارم که هدف این حزب چند پاره کردن جامعه کاتالونیا و رو درروی هم قرار دادن مردم است.» وی در ادامه استقلال‌طلبان را مشتی شورشی خواند.
کره شمالی
ایرنا: تازه‌ترین بررسی‌ها حاکی است که کره‌شمالی قادر به ساخت موشک‌هایی با قابلیت هسته‌ای است که برد آن تا آمریکا می‌رسد و قادر است هر هدفی در آمریکا را نابود کند. این برآورد، به تائید منابع آمریکایی نیز رسیده است.
عراق
العربیه: «احمد چلپی» سیاستمدار شیعه و قدیمی عراق و از مخالفان سرسخت صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق دیروز براثر سکته قلبی درگذشت. وی پس از خلع صدام و سرنگونی وی به افشاگری‌های زیادی درباره او پرداخته بود.
فلسطین اشغالی
فارس: یک مقام رژیم صهیونیستی گفته، اتحادیه اروپا دستورالعمل برچسب زدن کالاهای تولید شهرک‌های صهیونیست‌نشین را منتشر می‌کند. مقامات اروپایی پیشتر هشدار داده بودند که اگر رژیم صهیونیستی به شهرک‌سازی‌های خود ادامه دهد این رژیم را تحریم خواهند کرد. برچسب «ساخت اسرائیل» می‌تواند باعث ورشکستگی تولید‌کنندگان رژیم صهیونیستی شود؛ چرا که مردم حاضر به خریدن محصولات این رژیم جنایتکار نیستند.
ترکیه
حریت: یک پژوهش که با حمایت اتحادیه اروپا انجام شده نشان می‌دهد 80 درصد اقلیت‌های ترکیه نمی‌توانند در شبکه‌های اجتماعی عقاید خود را آزادانه بیان کنند چون با اهانت، تحقیر و تهدید مواجه می‌شوند.
آمریکا
موسسه پیو: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که از گرایش به دین و مذهب و حتی اعتقاد به خدا در آمریکا به ویژه در میان جوانان روز به روز کاسته می‌شود. طبق این نظرسنجی مردم آمریکا این روزها در کلیساها حضور پیدا می‌کنند ولی اعتقادی به آن ندارند!
عربستان
سی‌ان‌ان: یک تحلیلگر برجسته اقتصاد خاورمیانه گفته اگر قیمت نفت در سطح 50 دلار باقی بماند، نقدینگی عربستان پایان خواهد یافت و مصر هم نخواهد توانست از نظر مالی به عربستان تکیه کند. بسیاری از کشورهای فقیر به دلیل وابستگی مالی به نفت‌های آل‌سعود از این رژیم عصر حجری حمایت می‌کنند.