kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
روزی که روزنامه به چاپ سوم رسید

گزارش لحظه به لحظه ستاد خبری کیهان از تسخیر سفارت آمریکا

بیش از 36 سال از تسخیر لانه جاسوسی می‌گذرد و در این سال‌ها انقلاب دوم ملت مسلمان ایران از زوایای بسیاری مورد بحث و کنکاش قرار گرفته است ولی هیچ تحلیلی نمی‌تواند جای کسانی که در آن رویداد حضور داشته و گزارشگر تحولات بودند را بگیرد.

 سید روح الله امین آبادی

نگاه به مطبوعات آن روزها می‌تواند انسان را در حال و هوای مبارزات قرار دهد و انسان بی‌واسطه هر گونه تحلیلی به نظاره آنچه که روی داده است بنشیند.
در این نوشتار تلاش خواهیم کرد تحولات یک هفته پس از تسخیر لانه جاسوسی به گزارش کیهان آن روزها را روایت کنیم. تحولاتی که به خوبی استقامت در برابر آمریکا و نتایج این استقامت را اثبات می‌کند.
روزی که کیهان
 به چاپ سوم رسید
روزنامه کیهان بعدازظهر ۱۳ آبان در گزارشی که به چاپ سوم روزنامه منجر شد، در این باره نوشت: «صبح امروز گروهی که در جمع تظاهرکنندگان مراسم دانشگاه شرکت داشتند و از خیابان طالقانی عازم دانشگاه بودند جلو سفارت آمریکا شروع به دادن شعارهای ضدامپریالیستی کردند و از بالای در و دیوار سفارت خود را به محوطه سفارت رساندند و آنجا را اشغال کردند. این جریان در ساعت ۱۱ صبح امروز اتفاق افتاد و گروهی که وارد سفارتخانه شده‌اند بین ۱۵ تا ۳۰ نفر هستند. جریان اشغال سفارت به کلانتری ۷ و کمیته انقلاب منطقه ۶ اطلاع داده شد و پاسداران این کمیته اقدامات فوق‌العاده‌ای را برای خارج کردن تظاهرکنندگان آغاز کردند.»
گوهری مسئول ارشاد کمیته انقلاب منطقه ۶، ساعت ۱۲:۱۵ ظهر امروز در این مورد به خبرنگار کیهان گفت: نظر به مسئله راهپیمایی اقدامات احتیاطی لازم را انجام دادیم و گروهی از پاسداران این منطقه و گروهی دیگر که مربوط به منطقه دیگر بودند پشت دیوارهای سفارت آمریکا گماردیم تا آنان از وارد شدن به داخل سفارت جلوگیری کنند ولی علی‌رغم تلاش برادران پاسدار ما هجوم مردم برای داخل شدن به سفارت باعث شد تا گروهی وارد سفارت شوند. از طرف کمیته اقدامات لازم برای خارج کردن مهاجمین و تظاهرکنندگان صادر شده است و چون پاسداران ما اجازه ورود به داخل سفارتخانه را ندارند به این خاطر تلاش آنان بر این است که از ورود اشخاص جلوگیری نمایند. از سوی دیگر چون امروز روز یکشنبه است و سفارت آمریکا تعطیل رسمی می‌باشد، ظاهرا کسی در داخل سفارتخانه نبوده است و ما هنوز نمی‌دانیم با چه اقدامی کسانی را که در داخل سفارت شده‌اند از آنجا بیرون کنیم و در این باره منتظر اخذ دستور از مقامات بالا هستیم.
 از سوی دیگر کلانتری ۷ تهران موضوع اشغال سفارت آمریکا را از سوی گروهی از تظاهرکنندگان تایید کرد و یکی از افسران کلانتری گفت: جریان اشغال سفارت به کلانتری اطلاع داده شده است و اقدامات لازم از سوی کلانتری انجام شده است. این افسر از تعداد کسانی که وارد سفارت شده‌اند اظهار بی‌اطلاعی کرد.
کمیته منطقه ۶  نیز در این مورد گفت: طبق اطلاعات رسیده، در پی اشغال سفارت، افراد سفارت برای جلوگیری از ورود تظاهرکنندگان به داخل سفارت شروع به پرتاب گاز اشک‌آور کرده‌اند.
یکی از مسئولان کمیته در مورد اینکه چه اقدامی برای خارج کردن مسالمت‌آمیز افراد انجام داده یا خواهید داد، گفت: در پی این ماجرا ابتدا ما تصمیم گرفتیم چند تن از برادران پاسدارمان را بدون سلاح داخل سفارت بفرستیم تا با مذاکره از راه مسالمت‌آمیز مهاجمان را وادار به خروج از داخل سفارت کنیم، ولی نظر به اینکه ورود بدون اجازه به داخل سفارت ممکن نیست، این اقدام عملی نشد.
بر اساس گزارش کیهان ساعت ۱۲:۱۵ امروز یک مقام بلندپایه وزارت خارجه در تماسی با کیهان درباره اشغال سفارت آمریکا توسط گروهی نا‌شناس گفت: «از صبح که به ما موضوع را گزارش دادند، نخست‌وزیری، سپاه پاسداران و شهربانی اقدامات لازم را از طریق سفارت انجام داده‌اند. تاکنون عده‌ای از این تظاهرکنندگان وارد زیرزمین سفارت شده‌اند و از طرف سفارت هم با پرتاب گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن آن‌ها شده است. تظاهرکنندگان مشغول قرائت قطعنامه هستند. پاسداران و کمیته‌ها حفاظت ساختمان را برعهده گرفته‌اند.»
وی افزود: «۵۰ نفر داخل ساختمان شده‌اند، منتها در زیرزمین ساختمان مستقر شده‌اند البته درگیری هنوز وجود دارد و پاسداران و افراد شهربانی و کمیته‌ها مشغول جلوگیری از ورود آنان به ساختمان هستند.»
با روشن شدن ابعاد قضیه و حمایت امام خمینی از برخورد انقلابی دانشجویان، مطبوعات نیز حال و هوای انقلابی به خود گرفتند و تعارفات دیپلماتیک را به سویی گذاشته و همسو با انقلاب دوم ملت ایران تسخیر لانه جاسوسی را روایت کردند.
تیتر یک، روز پس از 13 آبان روزنامه کیهان این بود «گزارش‌ها و عکس‌های ستاد خبری کیهان در سفارت آمریکا؛ آخرین گزارش‌ها از گروگان‌گیری و اشغال انقلابی سفارت آمریکا».
در بخش دیگری از صفحه یک کیهان 14 آبان اطلاعیه حوزه علمیه قم بازنشر شده بود که در آن به نقل از امام خمینی آمده بود:  «تمام گرفتاری ما از آمریکا است».
اظهارات آیت‌الله بهشتی  در جلسه مجلس خبرگان نیز در صفحه یک کیهان 14 آبان بازتاب یافته بود؛  دکتر بهشتی در مجلس خبرگان: آمریکا با ملت ایران طرف است نه با افراد.
در سوتیترهای این خبر به نقل از شهید بهشتی آمده بود: اگر همه چهره‌های سرشناس ما را هم بکشید انقلاب باز هم به پیش می‌رود.
اطلاعیه‌های دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، دعوت دانشجویان از سید احمد خمینی فرزند امام برای حضور در جمع خود، مصاحبه با دانشجویان پیرو خط امام، مانور نظامی عراق در مرزهای ایران، درخواست انجمن اسلامی صنعت نفت از امام برای قطع صادرات نفت به آمریکا و اشغال کنسولگری آمریکا در شیراز از دیگر اخبار مهمی بودند که در صفحه یک کیهان روز پس از تسخیر لانه جاسوسی منتشر شده بود.
انقلاب دوم و استعفای
 دولت موقت
کیهان در چاپ دوم شماره سه‌شنبه 15 آبان از استعفای دولت موقت بازرگان خبر داد.
بازرگان علت استعفای خود را دخالت، مزاحمت و اختلاف نظرها در ادامه مسئولیت اعلام کرده و تیتر یک کیهان 15 آبان  این بود: استعفای دولت بازرگان تقدیم امام شد.
در صفحه یک شماره 15 آبان کیهان تصویر جاسوس‌های آمریکا با چشمان بسته دیده می‌شود و ذیل این تصویر این تیتر حک شده است: ایران قرارداد همکاری با آمریکا را لغو کرد.
درخواست امام امت برای حفظ آرامش دیگر خبر مهم صفحه یک 15 آبان کیهان بود.
همچنین در این شماره به نقل از حاج سید احمد خمینی فرزند امام آمده بود: اشغال سفارتخانه‌های دیگر ممنوع است.
تهدید دانشجویان: دخالت آمریکا به مرگ گروگان‌ها منتهی می‌شود
کیهان در شماره 16 آبان خود گزارشی از آخرین جلسه هیئت دولت به ریاست بازرگان ارائه می‌دهد و ضمن اعلام خبر میانجیگری سازمان آزادیبخش فلسطین برای آزادی جاسوس‌های آمریکایی به نقل از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تیتر می‌زند: گروگان‌ها در صورت دخالت نظامی آمریکا نابود می‌شوند.
جزئیات طرح ضربتی شورای انقلاب برای اداره کشور، استمداد دبیر کل سازمان ملل از امام، 4 برابر شدن بهای گاز صادراتی ایران به شوروی و آخرین تحولات کردستان دیگر خبرهای مهمی است که در صفحه یک کیهان 16 آبان دیده می‌شوند.
نخستین افشاگری
کیهان در شماره 17 آبان نخستین افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را منتشر کرده و تیتر می‌زند: نفوذ گسترده سیا در سازمان‌های اجرایی ایران.
بر اساس این گزارش «5 نظامی آمریکایی با پاسپورت دیپلماتیک مسائل نظامی ایران را زیر نظر داشتند».
به دنبال انتشار بیانیه امام خمینی که هر گونه مذاکره‌ای را با آمریکا ممنوع اعلام کرده بودند سفر هیئت آمریکایی به ایران ناتمام ماند.
بر اساس گزارش کیهان «رمزی کلارک و ویلیام میلر دو مقام عالی‌رتبه آمریکایی که قرار بود برای مذاکره درباره گروگان‌های سفارت آمریکا به تهران بیایند در نیمه راه متوقف شدند. یک مقام آگاه به خبرگزاری پارس اطلاع داد پس از انتشار پیام امام، به هیئت آمریکایی اطلاع داده شد که به ایران نیایند».
بیانات امام در دیدار دانشجویان اصفهانی که «ملت، آمریکا را دشمن شماره یک خود می‌داند» تیتر و خبر دیگر صفحه یک پنج‌شنبه 17 آبان کیهان بود.
خودسوزی یک ایرانی در اعتراض به سیاست آمریکا در مقابل سفارت آمریکا، ترکیب تازه شورای انقلاب و سیاست کلی کشور، گزارشی از چگونگی ورود شاه مخلوع به آمریکا و کشف صدها بمب و گاز اشک‌آور در سفارت آمریکا از دیگر گزارش‌های صفحه اول 17 آبان کیهان بود.
التماس‌های بی‌امان آمریکا؛ امام: باید بدانند که دیگر وقت آن ظلم‌ها گذشته است.
التماس‌های بی‌امان آمریکا برای آزادی جاسوس‌ها ادامه دارد اما امام خمینی راه پایداری را پیشه گرفته و به این ضجه‌های از سر ضعف بهایی نمی‌دهند.
تیتر یک کیهان در شماره شنبه 19 آبان به این موضوع اختصاص یافته است: برای آزادی 60 گروگان؛ آمریکا ده‌ها سازمان و شخصیت جهانی را نزد امام واسطه کرد. جمله امام مبنی بر اینکه «آمریکا باید بفهمد دیگر وقت آن ظلم‌ها گذشته است» در کنار خبر مربوط به تلاش‌های از سر ضعف آمریکا کار شده تا همگان پاسخ امام را به این تلاش‌ها دریابند.
تسلیم پیام پاپ به امام، پیام دانشجویان مبنی بر اینکه « ما شاه را زنده می‌خواهیم شاه مرده به درد ما نمی‌خورد»، احضار شاه مخلوع به دادگاه انقلاب تهران، نظرات 7 عضو شورای انقلاب درباره مسائل مملکتی و ... از دیگر خبرهای مهم صفحه یک کیهان 19 آبان بود.
پاسخ منفی امام
به درخواست پاپ
یک هفته از تسخیر لانه جاسوسی گذشت. کیهان که در شماره 19 آبان از تسلیم درخواست پاپ به امام برای آزادی جاسوس‌ها خبر داده بود تیتر یک شماره 20 آبان را به پاسخ امام اختصاص داد.
برای آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها؛ امام تقاضای پاپ را نپذیرفت.
این جملات امام به عنوان سوتیتر در صفحه یک کیهان 20 آبان دیده می‌شود:
«ما حاضریم شاه مخلوع را در حضور نمایندگان پاپ و حتی بدترین دشمن خود کارتر محاکمه کنیم».
«ما مرد جنگی هستیم، آقای کارتر ما را از مبارزه نترساند».
«ما نه از اقدام نظامی می‌ترسیم و نه از محاصره اقتصادی».
در صفحه یک کیهان 20 آبان خبرها و گزارش‌های دیگری نیز دیده می‌شوند.
کشف اسناد مهم جاسوسی آمریکا درباره موقعیت امام، شورای انقلاب، سپاه پاسداران، رشوه‌گیری مقام‌های گذشته ارتش و خروج ارز توسط دانشجویان و نیز رسیدگی دادگستری آمریکا به ویزای 60 هزار دانشجوی ایرانی در این کشور در صفحه اول 20 آبان، یک هفته پس از تسخیر لانه جاسوسی دیده می‌شود.
و این روزها نزدیک 36 سال از آن روزها می‌گذرد و استقامت و پایداری در برابر استکبار و استعمار همچنان ادامه دارد.