kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳

روز شمار حج خونین 94

حج تمتع امسال را یکی از فاجعه بار ترین رخداد‌های تاریخی حج می‌توان نامید که در ذیل اخبار روز شمار این مراسم عبادی سیاسی که با بی کفایتی رژیم طاغوتی سعودی به مراسمی خونبار تبدیل شد، به صورت تیتروار ذکر شده است.


31 مرداد - رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران و کارگزاران حج: تجربیات وحدت‌بخش ملت ایران در حج منتقل شود.
برخی گروههای اسلامی در بعضی کشورها جای دوست و دشمن را اشتباه گرفتند و ضربه‌اش را خوردند.  
اگر مردمی قدر نعمت اتحاد را ندانند خداوند آنها را به اختلاف و درگیری دچار می‌کند.
حج ضامن تداوم اسلام و مظهر وحدت و عظمت امت اسلامی است.
لعنت خدا بر آن کسانی که سعی کردند حقیقت امّت اسلامی و اهمیت امت اسلامی را از ذهن‌ها دورکنند؛ مسلمان‌ها را به اصناف و انگیزه‌های گوناگون تقسیم کنند؛ ملیت‌ها را در مقابل عظمت امّت اسلامی بزرگ کنند.
1 شهریور - سرپرست حجاج ایرانی در مراسم بدرقه اولین گروه از حجاج: مقامات سعودی برای برگزاری یک حج آرام و مطلوب تلاش می‌کنند و قول داده‌اند که سفر حجاج ما با امنیت کامل برگزار شود.
اولین گروه زائران ایرانی صبح امروز با بدرقه رسمی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت عازم سرزمین وحی شدند.
2 شهریور - وزارت حج سعودی: یک میلیون و 355 هزار نفر امسال حج را بجا می‌آورند.
9 شهریور - نخستین گروه از زائران ایرانی حج امسال راهی مکه مکرمه شدند.
11 شهریور - رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر: تاکنون میان حجاج هیچ اثری از بیماری‌های تنفسی دیده نشده است. ضمن اینکه ۵ نفر از زائران ما به علل مختلف در بیمارستان بستری شدند.
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به فعال شدن ۱۴ مجموعه پزشکی در مکه مکرمه گفت: مجموعه‌های پزشکی سطح اول، خدمات پزشکی را به زائرین ارائه می‌دهند.
13 شهریور - مراسم باشکوه نخستین دعای کمیل حج امسال با حضور بیش از 14 هزار زائر ایرانی در بین‌الحرمین مدینه منوره برگزار شد.
15 شهریور - تعداد زائران هندی‌ که طی انجام مناسک حج امسال جان خود را از دست داده‌اند از 20 نفر تجاوز کرده است.
16 شهریور - معاون امور حج و زیارت سازمان حج  از فوت دو زائر ایرانی در عربستان سعودی خبر داد و گفت: اکنون ۲۵ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی در مکه مکرمه حضور دارند.
18 شهریور - مدیرکل بعثه‌های پزشکی خارجی عربستان در ملاقات با مدیر عملیات پزشکی حج ایران گفت: مراکز درمانی هلال‌احمر ایران از منظم‌ترین مراکز درمانی کشورهای خارجی در عربستان هستند و این مدیریت همواره در بین کشورهای دیگر مثال زدنی است.
یکی از مقامات وزارت امور مذهبی و هماهنگی بین ادیان در پاکستان از جان باختن حداقل 13 زائر پاکستانی در مراسم حج امسال خبر داد.
20 شهریور - بارش باران شدید در مدینه منوره زائران پیامبر(ص) را غافلگیر کرد.
مراسم دومین دعای کمیل حج امسال هم با حضور بیش از 11 هزار زائر ایرانی در بین‌الحرمین مدینه برگزار شد.
رئیس سازمان حج و زیارت: 85 درصد زائران حج امسال تا این لحظه وارد سرزمین وحی شده‌اند و آخرین گروه از زائران مدینه قبل امشب وارد مدینه منوره می‌شوند و  بعد از آن  پروازی به مدینه نخواهیم داشت.
21 شهریور - یک جرثقیل ساختمانی که در ساخت و سازهای اطراف مسجدالحرام در حال فعالیت بود، به دلیل آنچه طوفان شدید در مکه عنوان شد در صحن مسجدالحرام و بر سر زائران خانه خدا سقوط کرد و اولین فاجعه حج 94 را رقم زد.
رئیس سازمان حج و زیارت: متاسفانه بیش از 60 زائر غیر ایرانی طی این حادثه جان خود را از دست دادند.
بنا به اعلام سازمان حج و زیارت در پی این حادثه 25 زائر ایرانی مجروح و متأسفانه یک زائر ایرانی جان خود را از دست داد.
سرپرست حجاج ایرانی و مسئولان ایرانی از مجروحین حادثه مکه عیادت کردند.
22 شهریور - معاون سازمان حج و زیارت تعداد مجروحین ایرانی حادثه مکه مکرمه را 32  نفر اعلام کرد و گفت: متاسفانه تعداد جان‌باختگان این حادثه به 5 نفر افزایش یافته است.
یکی از دانشمندان صنعت فضائی کشورمان در این حادثه جان خود را از دست داد.
در تماس تلفنی رئیس دفتر مقام معظم رهبری با سرپرست حجاج ایرانی، تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌دنبال درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه مکه ابلاغ و آخرین وضعیت آسیب‌دیدگان پیگیری شد.
روابط عمومی سازمان حج و زیارت از فوت سه تن دیگر از زائران ایرانی در پی حادثه روز جمعه گذشته مسجدالحرام خبر داد.
24 شهریور - سازمان حج و زیارت: در پی سقوط یک بالابر در صحن مسجدالحرام متأسفانه 11 زائر ایرانی فوت و 32  زائر ایرانی مجروح شدند.
25 شهریور - رئیس ستاد مکه مکرمه: پیکر یک نفر از فوت‌شدگان در مکه مکرمه دفن خواهد شد و بقیه جان باختگان به میهن اسلامی انتقال داده می‌شوند.
26 شهریور - امروز آخرین گروه از زائران ایرانی حج امسال عازم سرزمین وحی شدند.
هتلی در مکه مکرمه دچار حریق شدکه روابط عمومی سازمان حج و زیارت اعلام کرد:این هتل مربوط به زائران ایرانی نیست.
27 شهریور - به گفته یکی از حجاج ایرانی حاضر در مکه مکرمه یکی از هتل‌های همجوار هتل ایرانیان دچار اتصالی برق شد و منجر به آتش‌سوزی گردید.
پیکر 6 تن از جانباختگان حادثه مسجدالحرام پس از انتقال به تهران و تشییع در فرودگاه مهرآباد به خانواده‌های آنان تحویل داده شد.
28 شهریور - رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست سرپرست حجاج ایرانی برای دفن پیکر جان‌باختگان حادثه دلخراش مسجد الحرام در گلزار شهدا موافقت کردند.
حوادث سریالی حج 94 این بار به ریزش کوه در مکه رسید که معاون سازمان حج و زیارت در این خصوص گفت: هیچ زائر ایرانی در حادثه ریزش کوه در مکه آسیب ندیده است و تمامی زائران در سلامت کامل به سر می‌برند.
29 شهریور - مسئول واحد رفاه و حوادث ستاد مكه از فوت 23 زائر ایرانی حج خبر داد که 11 نفر از آنها در حادثه مسجدالحرام جان باختند و علت فوت بقیه زائران ایست قلبی تنفسی بوده است.
31 شهریور - معاون امور حج و زیارت سازمان حج: عملیات انتقال زائران ایرانی بیت‌اله الحرام به صحرای عرفات امروز در سه مرحله انجام شد.
1 مهر - دربيانيه پاياني مراسم برائت از مشركين كه توسط رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان و با حضورجمعيت انبوه زائران ايراني قرائت شد، شركت‌كنندگان برائت و بيزاري خود را از سياست‌هاي تفرقه‌انگيز و اقدامات خصمانه استكبارجهاني به ويژه آمريكاي جنايتكار ورژيم نامشروع صهيونيستي اعلام داشتند.
رهبر انقلاب در پيامي به مناسبت كنگره‌ عظيم حج، «سياستهاي شرارت‌آميز استكبار در ايجاد گرفتاريهاي بزرگ براي امت اسلامي در منطقه» و «جنايتهاي رژيم غاصب صهيونيستي و اهانت مكرر به حريم مسجدالاقصي» را مسئله‌ اول همه‌ مسلمانان خواندند و تأكيد كردند: اجتماع پرشكوه حج، برترين جايگاه ظهور و تبادل اين تكليف تاريخي و «فرصت برائت» يكي از گوياترين مناسك سياسي است كه بايد مغتنم شمرده شود.
مراسم برائت از مشرکین با حضور 64 هزار زائر ایرانی در صحرای عرفات و با قرائت پیام مقام معظم رهبری برگزار شد.
مراسم دعاي روح‌بخش عرفه در صحراي عرفات و با حضورشكوهمند هزاران زائر بيت‌اله‌الحرام در چادر بعثه مقام معظم رهبري برگزار شد.
2 مهر - زائران ایرانی که غروب دیروز عرفات را به مقصد مزدلفه ترک کرده بودند، امروز برای انجام بقیه مناسک حج خود راهی سرزمین منا شدند.
رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با امیر مکه از تأخیر در صدور حکم دو پلیس مجرم و خائن به حقوق زائران در فرودگاه جده ابراز گلایه مندی و تأکید کرد: مجازات این دو پلیس فاسد بایستی به منزله دغدغه دولت عربستان در راستای صیانت از حقوق و امنیت زائران بیت الله الحرام تلقی گردد.
گفتنی است، دو پلیس فاسد سعودی چندی قبل از حج امسال به دو نوجوان ایرانی متعرض شدند که هنوز هیچ اقدامی برای محاکمه و مجازات آنها انجام نشده است.
سرزمین منا در پنج کیلومتری مکه مکرمه، امروز قربانگاه بیش از سه هزار حاجی شد؛ سریال کشتار حجاج و بی‌کفایتی رژیم سعودی کامل شد.
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان تلفات حادثه اخیر در عربستان نداریم گفت: هویت قربانیان هنوز تعیین نشده اما احتمال اینکه حجاج ایرانی هم بین آنها باشند وجود دارد.
3 مهر - رئیس جمهور که تازه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شده بود بدون این که صحبتی در مورد بازگشت برای پیگیری مستقیم فاجعه داشته باشد، در مصاحبه‌ای گفت: قلبم با خانواده‌ها و قربانيان حادثه منا است. دولت آماده كمك است.
رهبرمعظم انقلاب در پي فاجعه مصيبت‌بار منا و كشته شدن جمعي از حجاج بيت‌الله الحرام با صدور پیامی فرمودند: دولت سعودي موظف است مسئوليت سنگين خود را در حادثه‌ تلخ پيش آمده بپذيرد.
رئیس سازمان حج امروز با کاروان‌های جان‌باختگان فاجعه منا دیدار و از آنان دلجویی کرد.
4 مهر - حسن روحانی همچنان از نیویورک فاجعه را رصد می‌کند و در همین راستا در گفت‌وگویی تلفنی با معاون اول خود، آخرین گزارش‌ها و اقدامات درباره نحوه پیگیری و امدادرسانی به مجروحان حادثه منا را بررسی و دستورات لازم را صادر کرد.
5 مهر - رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست حجت الاسلام والمسلمین شهیدی نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای دفن جان باختگان فاجعه منا در گلزارهای شهدا، موافقت کردند.
6 مهر - رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي جلسه‌ درس خارج فقه در سخناني با اشاره به فاجعه‌ بزرگ منا، تأكيد كردند: دنياي اسلام سؤالات زيادي در اين خصوص دارد و حكام عربستان به جاي فرافكني، بايد با عذرخواهي از امت اسلامي و خانواده‌هاي داغدار، مسئوليت خود را در اين حادثه‌ سنگين بپذيرند و به لوازم آن عمل كنند.
اولین گروه از حجاج ایرانی صبح امروز راهی میهن اسلامی شدند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از حدود یک هفته حضور در آمریکا، یک روز قبل از روزی که برای بازگشت از سفر اعلام کرده بود، پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و انجام اکثر دیدارهای دیپلماتیک خود تصمیم به بازگشت گرفت و با نیمه تمام خواندن سفر نیویورک، برای حضور در مراسم انتقال پیکر حجاج کشورمان، خبر از بازگشت به تهران داد.
7 مهر - فجایع حج 94 به قدری عادی شده و هر لحظه در آن انتظار رخدادی می‌رفت که با انتشار خبری مبنی بر ریزش سقف مسعی در مسجدالحرام کسی خیلی تعجب نکرد اما در عین حال سازمان حج و زیارت نسبت به این خبر واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.
وزیر بهداشت که به منظور پیگیری امور حادثه‌دیدگان فاجعه منا به عنوان زائر و نه نماینده رسمی کشور (به دلیل کارشکنی سعودی‌ها) به عربستان سفر کرده، امروز با مجروحین حادثه بستری در بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت ملاقات و از نزدیک از آنان دلجویی کرد.
9 مهر - رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر: ۶ تن از مصدومان حادثه منا با پرواز امروز صبح عازم کشور می‌شوند.
حضرت آیت‌الله  العظمی‌خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا صبح امروز با تشری به مسئولان سعودی فرمودند: اندک بی‌احترامی به حجاج ایرانی و عمل نکردن به وظایف در قبال ابدان مطهر موجب عکس‌العمل ایران خواهد شد که این عکس‌العمل سخت و خشن خواهد بود.
پس از نهیب رهبری به آل‌سعود، وزیر بهداشت از دیدار با مقامات بلند پایه عربستان در جده خبر داد و گفت: آنان ضمن اعلام تسلیت پادشاه به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران اطمینان دادند که هیچ ایرانی در مکه دفن نشده و در انتقال جان‌باختگان به ایران تسریع خواهد شد. در نهایت‌ روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در پیامی آمار نهایی جان‌باختگان فاجعه منا را 464 نفر در قالب 53 کاروان اعلام کردند.