kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳

فاجعه منا از منظر عربستان و هم‌پیمانانش

آل سعود با وجود سوءمدیریت و بی‌کفایتی خود در حوادث مختلف و خون بار حج امسال به خصوص فاجعه منا، همچنان خود را بهترین خادمین حرمین شریفین می‌دانند و حجاجی که مظلومانه در منا قربانی شدند را مقصر فاجعه رخ داده معرفی می‌کنند. اظهارنظرهای حیرت‌آور مقامات این کشور قابل توجه و نظر است.


پادشاه عربستان در اولین واکنش خود قبل از هر چیز عید قربان را تبریک و سپس این حادثه را به خانواده قربانیان تسلیت گفت. ملک سلمان در عین حال تصریح کرد: این فاجعه از ارزش‌های مسئولان سعودی اصلا نکاسته است! وی همچنین گفته است: ما خود را برای خدمت به زائران «نذر» کرده‌ ایم .
صالح بن محمد آل‌طالب خطیب مسجدالحرام هم در خطبه‌های نماز جمعه گفت: ایران به دنبال سوءاستفاده از حادثه منا برای تخریب چهره عربستان است!
سخنگوی وزارت کشور عربستان «بی‌نظمی و تداخل حرکت حجاج» را عامل بروز حادثه منا دانست.وزیر بهداشت عربستان اما این حادثه را «قضا و قدر الهی» دانست و مسئولیت آن را برعهده حجاج انداخت!
شیخ عبدالعزیز آل شیخ مفتی سعودی دربار آل سعود در نشست با شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی گفت: شما مسئول آنچه که اتفاق افتاده است نیستید. وی افزود: شما در قبال آنچه که از کنترل انسانی خارج است هیچ مسئولیتی ندارید. سرنوشت و تقدیر اجتناب‌ناپذیر است.
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که در نیویورک به سر می‌برد در واکنش به سخنرانی «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و انتقادهای وی از عملکرد عربستان در مراسم حج و لزوم مسئولیت‌پذیری این کشور درباره فاجعه منا گفت: ایرانی‌ها و رئیس‌جمهوری‌شان آخرین کسی هستند که می‌توانند درباره سلامت حجاج یا دموکراسی سخن بگویند.
در این میان هم‌پیمانان سعودی‌ها نیز سکوت اختیار نکرده و  فاجعه غمبار منا را به فال نیک گرفته و از عربستان حمایت کردند.
تبریک پادشاه بحرین به سعودی‌ها!
دیکتاتور بحرین «حمد بن عیسی» برگزاری موفق حج امسال را به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی تبریک گفت! او طی گافی تاریخی، لحظاتی پیش از آن‌که فاجعه منا بیش از 1300 حاجی را قربانی کند، از طرف نخست‌وزیر دولت بحرین، خلیفه بن سلمان آل خلیفه، در پیامی آنچه آن را «موفقیت مقامات عربستان در برگزاری موفق حج» نامید، تبریک گفته بود. دولت بحرین در پیام خود که پیش از فاجعه منا در مراسم «رمی جمرات» صادر شد، خطاب به پادشاه عربستان نوشته بود: «تبریکات ویژه خود را به «سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین به مناسبت برگزاری موفق حج ابراز می‌دارم.»
اردوغان: مانند حادثه منا
 در جهان زیاد است!
رجب طیب اردوغان‌طی اظهاراتی عجیب در حمایت از عربستان گفت: نباید گناه را به گردن عربستان سعودی انداخت. باید نیمه پر لیوان را هم دید. عربستان برای بهبود شرایط حج اقدامات فراوانی انجام داده است. این قبیل حادثه‌ها در همه جای جهان اتفاق می‌افتد.
تبریک خالصانه امیر کویت به عربستان
شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کشور کویت تلگراف تبریکی به مناسبت پایان موسم حج 1436 برای ملک سلمان خادم الحرمین الشریفین ارسال کرد. وی «تبریک خالصانه» خود را به دلیل «موفقیت بزرگ برگزاری موسم حج امسال» به شاه عربستان سعودی گفته و از تلاش‌های شخصی و دولت حکیم عربستان سعودی تقدیر کرده است.امیر کویت در این پیام همچنین به «خدمات‌رسانی و فراهم‌سازی وسایل راحتی و توجه ویژه پزشکی به حجاج سخن گفته» حال آنکه موسم حج امسال شاهد بیشترین آمار تلفات و کشته شدن حجاج بیت الله الحرام بود.در این نامه هیچ اشاره‌ای به حوادث امسال موسم حج مانند سقوط جرثقیل و کشته شدن بیش از 100 زائر و حاجی، آتش گرفتن هتل محل اقامت حاجیان مصری، حادثه فاجعه‌آمیز منا و دیگر اتفاقات که سبب شد نزدیک به ۸هزار حاجی کشته شوند نشده است.