kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲
رئيس سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد

پرداخت 25 میلیون تومان تسهیلات به روستاییان سیل‌زده

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از پرداخت 20 میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به روستاییان خسارت‌دیده از سیل خبر داد و گفت: به روستاییانی که واحد مسکونی آنها صددرصد تخریب شده است، علاوه بر 20 میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت، مبلغ 5 میلیون تومان نیز بلاعوض به آنها داده می‌شود.

خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:

اسماعیل نجار در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده لرستان افزود: در خصوص واحدهای تخریب‌شده در شهرها نیز مبلغی معادل 25 میلیون تومان، تسهیلات ارزان‌قیمت و 6 میلیون تومان بلاعوض پرداخت خواهد شد.
این مسئول در خصوص پرداخت دیه به خانواده‌های فوت‌شدگان سیل، اظهار داشت: هیچ‌گونه‌ دیه‌ای به این افراد تعلق نمی‌گیرد و تنها به منظور هزینه‌های کفن و دفن این عزیزان، مبلغ 2 میلیون تومان به خانواده‌های آنها پرداخت می‌شود.
نجار در بخش دیگری از سخنان خود به میزان بارندگی در استان لرستان اشاره کرد و افزود: 90 میلیمتر بارندگی نباید تا این حد حادثه و خسارات را در پی داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، ادامه داد: با رخ دادن چنین اتفاقاتی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که در بحث پیشگیری و پیش‌بینی اقدامات بیشتری را انجام دهند.
وی بر رفع سریع مشکل راه ارتباطی بخش گران کوهدشت که در اثر تجمع گل و لای بسته و تخریب شده است تاکید کرد و گفت: بارندگی‌های هفته گذشته کشور در حالی رخ داده که 13 مرکز استان و 520 شهر کشور خشکسالی و بحران آب دارند.
نجار در نشست شورای عالی مدیریت بحران لرستان افزود: 16 استان کشور در بارندگی‌های اخیر درگیر بوده‌اند و تمامی این استان‌ها از خسارت‌های ناشی از این بارش‌ها متاثر شده‌اند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین در خصوص جبران خسارت‌های ناشی از سیل گفت: تنها راه قانونی جبران خسارت تلف شدن دام و تخریب مراکز نگهداری دام و علوفه استمهال تسهیلات بانکی است.
نجار با تاکید بر ضرورت بیمه محصولات دامی و کشاورزی افزود: به طور قطع دولت نسبت به استان‌های سیل‌زده بی‌تفاوت نبوده و درنشست‌های هیئت‌ دولت نحوه رسیدگی به سیل‌زدگان و خسارت‌های وارده بررسی می‌شود.
وی با انتقاد از باورپذیر نبودن برخی مردم و مسئولان نسبت به حادثه‌خیز‌ بودن کشور گفت: رعایت قوانین ساخت و ساز ساماندهی حریم رودخانه‌ها متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: ایران رتبه چهارم کشورهای حادثه‌خیز آسیا و رتبه دهم دنیا را دارد.
وی تصریح کرد: مجوز ساخت و ساز بر روی گسل‌ها به راحتی صادر می‌شود و توجهی هم به ارزش آزمایش‌های خاک نمی‌شود.
سیلاب هفته گذشته در لرستان علاوه بر کشته‌شدن یک خانواده سه نفره کوهدشتی موجب خسارت 250 میلیارد تومانی به زیرساخت‌های استان شده است.
بنابر اعلام جهاد کشاورزی بیش از 600 میلیارد ریال نیز به زیرمجموعه‌های این بخش خسارت وارد شده و خسارت واحدهای مسکونی و لوازم زندگی سه هزار خانه مسکونی که دچار آبگرفتگی بود، در حال بررسی است.
معاون ستاد مدیریت بحران کشور نیز گفت: در مناطق شهری نیز وام 300 میلیون ریالی داده می‌شود.
محمدفرید لطیفی افزود: این وام با بازپرداخت 15 ساله و کمک بلاعوض 60 میلیون ریال ارائه خواهد شد.