kayhan.ir

کد خبر: ۵۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۴
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد

اولویت‌های جدید حج تمتع و زمان ثبت نام دوباره حج و عمره

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه حدود 40 درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع خالی است، اولویت‌های جدیدی را برای ثبت نام در کاروان‌‌ها فراخواند و گفت: سپرده‌گذاران تا دهم بهمن‌ماه سال 1384 به‌مدت یک هفته فرصت دارند برای ثبت نام در کاروان‌های حج اقدام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه حدود 40 درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع خالی است، اولویت‌های جدیدی را برای ثبت نام در کاروان‌‌ها فراخواند و گفت: سپرده‌گذاران تا دهم بهمن‌ماه سال 1384 به‌مدت یک هفته فرصت دارند برای ثبت نام در کاروان‌های حج اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، سعید اوحدی روز گذشته در نشست خبری با بیان اینکه تا امروز حدود 60 درصد ظرفیت کاروان‌های حج تمتع تکمیل شده است که تا اولویت 20 دی‌ماه سال 1384 فراخوانده شده بودند،‌ اظهار کرد: از سال 1366 سند باز برای حج واجب وجود دارد و ما تا کنون نخواسته‌ایم محدودیتی را برای ثبت نام اعمال کنیم. از آن میان، تا کنون 70 درصد برای ثبت نام در کاروان‌‌ها مراجعه کرده‌اند و هنوز  30 درصد از سندهای قدیمی باز هستند.
وی ادامه داد: اگر در مدت یک هفته، کاروان‌‌ها تکمیل نشوند، اولویت‌های دیگری را در هفته‌ آینده اعلام می‌کنیم.  او یادآوری کرد: امسال 455 کاروان به حج واجب اعزام می‌شوند که اولین پرواز از 14 شهریورماه و آخرین پرواز برگشت، ششم آبان‌ماه خواهد بود.  رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به زائران توصیه کرد که حتما گذرنامه‌ای با اعتبار تاریخی تا 15 فروردین‌ماه 1394 داشته باشند.
اوحدی با اشاره به مدیریت قیمت‌‌ها در حج‌ آینده، گفت: با وجود ارتقای کیفی و کمی خدمات، کف قیمت مانند سال گذشته هفت‌ میلیون و 700هزار تومان و سقف آن با 300 هزار تومان افزایش نسبت به سال گذشته‌، 10 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شد.
او همچنین با یادآوری تقسیط هزینه‌ سفر حج برای نخستین‌بار، اظهار کرد: قسط اول، پنج میلیون تومان است که دو میلیون و 500 هزار تومان آن ودیعه و سود است و فیش دوم نیز هفته‌ نخست اردیبهشت‌ماه قابل پرداخت خواهد بود.
او این اطمینان را داد که در حوزه‌ عتبات، حقوق زائران کاملا رعایت شود؛ اما در عمره و حج چون سپرده‌گذاری از قبل انجام شده و سازمان حج و زیارت در مدیریت وجوه نقدی آن، اختیاری ندارد نمی‌تواند دخل و تصرفی داشته باشد.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره‌ سود سپرده‌ بانکی حج و عمره، بیان کرد: از منظر سازمان حج 17 درصد، نرخ مناسبی برای سود این سپرده‌‌ها نیست و نگاه ما تعیین نرخ 20 درصد سود است. البته در حج تلاش شده است که مابه‌التفاوت 7 درصد تا 17 درصد از بانک‌‌ها با توجه به استفتاء مقام معظم رهبری به زائرانی که مشرف می‌شوند، برگردانده شود که سال پیش این اتفاق افتاد و امسال هم طبق توافق با بانک ملی، یک میلیون و 100 هزار تومان در فیش دوم زائر کسر می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره‌ سیاست‌های این سازمان برای آغاز دوباره‌ ثبت نام حج و عمره و تعیین زمان حدودی برای این کار، گفت: سیاست ثبت نام عمره در سال 1390 مورد قبول نماینده‌ ولی فقیه در سازمان حج نبود؛ اما شش ونیم میلیون نفر ثبت نام کردند و امروز ما با این وضعیت روبه‌رو هستیم. تنها راه حلی که وجود دارد افزایش ظرفیت عمره است.
او در عین حال اعلام کرد: با توجه به تعداد افرادی که در نوبت عمره باقی مانده‌اند، فکر می‌کنم تا سه - چهار سال آینده، ثبت نام عمره دوباره آغاز شود.
وی درباره‌ ثبت نام برای حج واجب نیز اظهار کرد: همه‌ کشور‌ها درباره‌ حج واجب مشکل دارند، مثلا مردم در کشور اندونزی 17 تا 18 سال منتظر می‌مانند. با توجه به شرایط موجود و اجرای طرح توسعه‌ فضای حرم‌‌ها در عربستان فکر می‌کنم شرایط کنونی برای ثبت نام حج واجب فعلا تغییری نکند.
به اعتقاد او، خرید و فروش فیش‌های عمره که قیمت آن‌ها نیز در حال حاضر متعادل شده، به تغییر شرایط موجود تا حدودی کمک کرده است.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه، با تشریح آخرین وضعیت عمره 92-93 اعلام کرد: به‌خاطر اجرای طرح تخریب دو هتل محل اقامت زائران ایرانی در مدینه با هدف توسعه‌ فضای اطراف مسجدالنبی و همچنین لغو 10 پرواز با توجه به شرایط نامساعد جوی،‌ ظرفیت اعزام عمره حدود 45 هزار نفر کمتر از جمعیتی خواهد بود که قبلا اعلام شد. پیش از این گفته بودیم 850هزار نفر به عمره مشرف می‌شوند که به‌خاطر این اتفاق‌ها، حدود 800 هزار نفر به عمره اعزام خواهند شد.
اوحدی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت کاروان‌های عمره تا 100 هزار نفر خالی است‌، گفت: این ظرفیت به استان‌‌ها اعلام شده است و مطابق آن، اولویت‌های جدیدی را اعلام می‌کنند. او همچنین درباره‌ کاهش زمان سفر عمره، گفت: 10 روز، زمان مناسبی است و سازمان حج و زیارت هم قراردادی درباره‌ عمره‌ 12 یا 15 روزه با زائران نداشته است. واقعیت این است که اعمال عمره زمان کوتاهی نیاز دارد و بیشتر کشور‌ها هم عمره‌ 10 روزه دارند.