kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
گزارش خبری- تحلیلی کیهان

اصلاح‌طلبان در رویای بهارستان

شخصیت ها و گروه های اصلاح طلب با نزدیک شدن به موسم انتخابات فعالیت های تبلیغی خود را با هجمه به نهادهای نظارتی کشور از جمله شورای نگهبان آغاز کرده و از سوی دیگر با اطلاع از وضعیت بد خود در افکار عمومی تلاش می کنند روی گزینه های اصولگرایی که مواضع نزدیکی به آنان دارند سرمایه گذاری کرده و نتیجه انتخابات را به سود خود رقم بزنند.
سرویس سیاسی -

در این راستا  مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزیر کشور در دوره اصلاحات در اولین نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی که با موضوعیت انتخابات مجلس برگزار گردید مدعی شد :  اصلاح‌طلبی هراسی به شکل سیستماتیک به وسیله برخی رسانه‌ها و جریانات راه افتاده است .
وی با بیان این ادعا ادامه داد « ما همواره در انتخابات‌ها نگرانیم که چه کسانی برای ما می‌مانند، در حالی که جناح مقابل ما بدون هیچ دغدغه‌ای همه امکانات در اختیارش است. ما باید توجه داشته باشیم که می‌خواهیم در چنین شرایطی وارد انتخابات شویم که البته این شرایط مطلوب و عادی نیست.»
مبلغ در بخش های دیگری از سخنان خود بدون اشاره به دین و میهن فروشی مدعیان اصلاحات در فتنه 88 مدعی شد اصلاح طلبان به فکر منافع و مصالح ملی هستند نه منافع حزبی و گروهی !
از حمله تا رایزنی ؛ نگرانی اصلاح طلبان از چیست ؟!
در حالی که اصلاح طلبان به شدت با توجه به عملکرد گذشته خود از سد سدید شورای نگهبان نگرانند و از این رو است که در مواضع اتخاذی خود به این نهاد قانونی هجمه و حمله می‌کنند از سوی دیگر رایزنی های خود را برای ورود به مجلس آغاز کرده‌اند .
رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی که دبیر کل آن از سران فتنه 88 بوده و خود این حزب نیز نقش موثری در رویدادهای تلخ و تاسف بار بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری داشته است در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز که به بولتن خانوادگی هاشمی مشهور است اظهار داشت : بالاخره رايزني با شورای نگهبان اين حُسن را دارد كه دوستان دقیق‌تردرجریان قرار بگیرند كه اصلاح‌طلبان قصد ندارند كه افراد تند و ساختارشكن را وارد مجلس كنند. هدف اين است كه مجلس آينده مجلسي قوي و معتدل و كارآمد باشد. هدف ما اين است كه نيروهاي عاقل و معتدل و مفيد به حال ملت وارد مجلس شوند. وقتي اين مطلب براي شوراي نگهبان روشن شود كه اصلاح‌طلبان چه نيتي دارند، قطعا در تصميم آنها براي تاييد صلاحيت‌ها موثر است.
ادعای این که اصلاح طلبان به دنبال ورود معتدل ها و نه ساختارشکنان به مجلس هستند از سوی کسی که قائم مقام حزب فتنه گر اعتماد ملی است قابل تأمل به نظر می رسد.
سرمایه گذاری بر روی شخصیت های غیر اصلاح طلب
از سوی دیگر اصلاح طلبان در چند ماه گذشته و با نزدیک شدن به انتخابات سرمایه گذاری بر روی شخصیت هایی که در فضای سیاسی کشور اصلاح طلب تلقی نمی شوند و جزو این جریان نیستند را شدت بخشیده اند.
این افراد و شخصیت ها هر چند اصلاح طلب نیستند ولی در برهه‌هایی چون بررسی برجام در مجلس و یا رویدادهای دیگر مواضعی نزدیک به اصلاح طلبان اتخاذ کرده‌اند .
اصلاح طلبان که می دانند دارای وجهه اجتماعی لازم برای ورود به مجلس نیستند بر روی این شخصیت ها از جمله ناطق نوری ، علی لاریجانی و ...حساب ویژه باز کرده اند .
در این راستا است که هر چند عارف نامزد بالاجبار کناره گیری کرده انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری خود را برای ورود به مجلس دهم آماده می کند، ولی اصلاح طلبان با علم به رای و بدنه اجتماعی ضعیف نامبرده بر روی گزینه هایی چون لاریجانی و ناطق‌نوری متمرکز شده اند .
عارف این بار نیز دور می خورد ؟!
جریان نزدیک به هاشمی رفسنجانی که در انتخابات خرداد 92 عارف را مجبور به کناره‌گیری کرد امروز نیز دست به کار شده است تا گزینه های اصلاح طلب چون عارف و خرازی را به کناری زده و از سوی دیگر افرادی چون لاریجانی و ناطق نوری را به عنوان سرلیست اصلاحات معرفی کنند .
از این رو بود که خرازی دلنگران از این اقدامات از حزب ندای ایرانیان استعفا و عارف نیز در اظهار نظرهایی نگرانی های خود را بروز داد .  مدیریت و عملکرد لاریجانی در حمایت از برجام و اجازه ندادن به ابراز هر گونه ندای مخالفی، اصلاح طلبان را به سمت وی سوق داده است .
روزنامه آرمان امروز یک ماه پیش در گزارش روز 21 شهریور ماه خود با حمله به برخی مدعیان ریاست مجلس بعدی و در حمایت از لاریجانی نوشته بود : زمانی که تندروهای دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا بر یک طبل می‌کوبند باید دانست خبر مهمی در راه است و اتفاق مبارکی در حال رخ دادن است که تندروها به ضرر خود می‌دانند بنابراین از هر روزنه‌ای برای عدم تحقق آن بهره می‌برند.
این روزنامه ادامه داده بود :  اکنون که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر می‌شویم، گروه‌های سیاسی جلسات خود را منظم برگزار می‌کنند و به‌طور ضمنی از تدبیر انتخاباتی سخن می‌گویند و در ذهن اسامی‌ای را به عنوان ریاست مطرح می‌کنند که در لفافه به اطلاع همفکران و هم‌طیفان خودشان می‌رسانند. از جمله این شخصیت‌ها که بسیار مورد تایید میانه‌روها برای قرار گرفتن بر کرسی ریاست مجلس دهم مطرح می‌شود، علی لاریجانی است.
این روزنامه حمله به امثال عارف و خرازی را صریح‌تر بیان می کند و می نویسد: اصلاح‌طلبانی هستند که حضور و پررنگ شدن نام لاریجانی در انتخابات مجلس را برابر با خداحافظی کاندیدای خود برای کسب کرسی ریاست مجلس دهم می‌بینند. این موضوع هم قابل درک است اما آیا آنها سندی برای مدیریت جناحی لاریجانی در مجلس دارند که تصور می‌کنند اگر او بار دیگر بر کرسی ریاست مجلس بنشیند حقوق این طیف در پارلمان تضعیف خواهد شد و سوال مهم‌تر اینکه اکنون اصلاح‌طلبان گزینه قوی‌تر و باتجربه‌تر از لاریجانی در لیست خود دارند که از حضور و پررنگ شدن نام رئیس فعلی مجلس هراس دارند؟ آیا تردیدی در این موضوع است که او بارها در دفاع از حقوق اصلاح‌طلبان هجمه بخشی از اصولگرایان را پذیرا شد اما تکلیف خود که همان اعتدال است را فراموش نکرد؟
قمار بر روی دو مهره !
اصلاح طلبان به صورت همزمان بازی با گزینه را آغاز کرده و ادامه می دهند : لاریجانی و ناطق نوری. هر چند لاریجانی در این میان شانس بیشتری نسبت به ناطق نوری دارد ولی اصلاح‌طلبان و بخصوص طیف کارگزاران از ناطق به صورت کامل ناامید نشده اند .
صدا به عنوان ارگان رسانه‌ای کارگزاران در این راستا می‌نویسد: «با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم باز هم توجه‌ها به سمت «ناطق نوری» جلب شده است.»
محمد قوچانی نیز با اشاره به لزوم کاندیداتوری ناطق در انتخابات پیش‌رو می‌گوید: «ناطق رئیس مجلس مناسبی است.»
روزنامه آرمان نیز  شخصیت سیاسی ناطق را این گونه تعریف می‌کند: «مدت‌هاست در قلب فضای سیاسی حضور دارد و درباره اغلب اتفاقات سیاسی اظهارنظر می‌کند و موضع می‌گیرد. او با جدیت و مسئولیت مدنی مهم‌ترین اتفاقات سیاسی را به بوته نقد می‌کشد، نامه سرگشاده می‌نویسد، سخنرانی می‌کند و در هر اتفاق مهمی یک پای قضیه است. همین خصوصیات ذاتی اوست که از وی یک چهره سیاسی منحصربه فرد ساخته است.»
به هر حال اصلاح طلبان و دیگر طیف های نزدیک به دولت این روزها بر روی گزینه هایی حساب می کنند که به صورت تاکتیکی به آنها رسیده اند چه ناطق نوری باشد که دشمنی دیرینه ای با وی بر سر روی دادهای مجلس پنجم و ...دارند و چه لاریجانی که سابقه دشمنی آنان با وی به دوران ریاست لاریجانی به صدا و سیما باز می گردد .
باید منتظر ماند و دید که آیا اصلاح طلبان بازی دوگانه را با گزینه های دیگری به روز خواهند کرد و یا بازی فعلی تا روز انتخابات ادامه خواهد یافت .