kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
روحانی در دیدار وزیر امور خارجه لبنان:

رژیم نامشروع صهیونیستی ریشه بسیاری از مشکلات منطقه است

روحانی در دیدار با وزیر خارجه لبنان تأکید کرد: امروز همه کشورهای منطقه متأثر از سه مشکل رژیم نامشروع صهیونیستی به‌عنوان ریشه بسیاری از مشکلات منطقه، مداخله کشورهای خارجی در مسایل داخلی منطقه حساس خاورمیانه و خشونت و تروریسم هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار جبران باسیل وزیر خارجه لبنان، با بیان اینکه لبنان در خط مقدم مقاومت و ایستادگی در برابر تهاجم صهیونیست‌ها بوده و یکی از عوامل ثبات در منطقه به شمار می‌رود، گفت: مردم لبنان از طوایف و مذاهب گوناگون با وجود توطئه‌‌های فراوان توانسته‌اند همواره اتحاد خود را حفظ کنند.
وی با بیان اینکه امروز از سویی تحرکات رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر حضور تروریسم در منطقه مشکلات فراوانی را به وجود آورده است، افزود : کشورهای منطقه باید برای مواجهه با این مشکلات بیش از گذشته استحکام و قدرت داشته و با یکدیگر متحد باشند. امیدواریم شاهد امنیت بیشتر در لبنان، ثبات و وحدت ملی و نهایتاً توسعه در این کشور دوست و برادر باشیم.
رئیس جمهور اظهارداشت: امروز همه کشورهای منطقه متأثر از سه مشکل رژیم نامشروع صهیونیستی به عنوان ریشه بسیاری از مشکلات منطقه، مداخله کشورهای خارجی در مسایل داخلی منطقه حساس خاورمیانه و خشونت و تروریسم هستند و متأسفانه فاصله میان کشورهای منطقه باعث شده تا حل این مشکلات با کندی پیش برود، اما در مقام عمل باید در برابر این معضلات بایستیم و پیام‌های روشنی را به دشمنان ملتهای منطقه بدهیم.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست‌های خود در خصوص مسایل گوناگون منطقه را با صدای بلند به جهانیان اعلام کرده است، تاکید کرد : امروز کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی و تروریسم هستند، در اولویت حمایت از سوی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و ایران همواره در کنار مردم، دولت، ارتش و مقاومت لبنان بوده و در آینده نیز خواهد بود.
ریشه‌کن کردن تروریسم در سوریه
 موجب امنیت در مرزهای لبنان می‌شود
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ریشه‌کن کردن تروریسم در سوریه اقدامی موثر در زمینه افزایش امنیت در مرزهای لبنان نیز به حساب می‌آید.
به گزارش ایرنا، علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان در حاشیه نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: حفظ ثبات و امنیت موجود در لبنان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به منظور ایفای نقش دموکراتیک مجموعه جریان‌های داخلی برای حل و رفع تنگناهای سیاسی و اقتصادی است.
علی شمخانی امنیت واقعی در لبنان را مرهون اراده و تلاش ارتش، جریان مقاومت، مردم و جریان‌های سیاسی عنوان کرد و با اشاره به اراده برخی کشورهای فرامنطقه‌ای برای ایجاد ناامنی در لبنان افزود: متاسفانه برخی قدرت‌های منطقه‌ای به دلیل احساس ضعف و نگرانی از فقدان پایگاه در افکار عمومی لبنان ضمن تلاش برای ناامن نمودن محیط داخلی این کشور در مسیر شکل‌گیری تفاهم و افزایش همگرایی احزاب و جریان‌های سیاسی به صورتی که امکان انتخاب رئیس‌جمهور در فرآیندی دموکراتیک فراهم شود مانع‌تراشی می‌کنند.
شمخانی با اشاره به طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای پایان یافتن بحران در سوریه افزود: شکل‌گیری گفت‌و‌گوهای داخلی برای عبور از بحران کنونی و بازگرداندن امنیت با ریشه‌کن نمودن تروریسم در سوریه ضمن آن که به جنگ و خونریزی در این کشور پایان می‌دهد اقدامی موثر در زمینه افزایش امنیت در مرزهای لبنان نیز به حساب می‌آید. جبران باسیل وزیر امورخارجه لبنان نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان اظهارداشت: مشترکات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور پیوندهای عمیقی را در روابط فی‌مابین ایجاد کرده است.
خط مقاومت از ایران شروع می شود
همچنین رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دیدار با جبران باسیل وزیرخارجه لبنان گفت: خط مقاومت از ایران شروع می‌شود و این خط مقاومت به عراق و بعد از آن به سوریه و لبنان می‌رود.
ولایتی افزود: این زنجیره مقاومت از یک‌سو در برابر صهیونیست‌ها و از سوی دیگر در حال مبارزه با تروریسم است و این خط منسجم و زنجیره مشترک و ارزشمندی است که توانسته در این منطقه مقاومت خود را زنده نگه دارد و هم تقویت کند.
ایران به تصمیم مردم لبنان احترام می‌گذارد
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دیدار با جبران باسیل با اشاره به تحولات لبنان تاکید کرد: هر تصمیمی که مردم و گروه‌های لبنانی در مورد حل بحران ریاست‌جمهوری لبنان اتخاذ کنند، مورد احترام ماست.
ظریف با اشاره به روابط متین دو کشور اظهار داشت: مناسبات تهران و بیروت همواره در حال توسعه است و امیدوار هستیم که با رایزنی‌های تجار و مدیران شرکت‌های اقتصادی دو کشور شاهد رشد روزافزون همکاری‌های تهران و بیروت باشیم.