kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸
قائم‌مقام وزیر بهداشت:

سرانه پزشک در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود جدی پزشک برای تحقق اهداف نظام سلامت خبر داد.

ایرج حریرچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص مشکلات پیش روی تحقق اهداف نظام جامع سلامت، گفت: سرانه پزشک در کشور به ازای هر یک هزار نفر جمعیت بین 1/21 تا 1/28 نفر پزشک است که با استانداردهای جهانی یعنی 3/5 نفر پزشک به ازای هر یک هزار نفر جمعیت فاصله زیادی داریم.
وی اظهار داشت: عملکرد پزشکان متخصص در ایران به صورت متوسط 1/7 FD است یعنی پزشکان متخصص ما 1/7 برابر پزشک متخصص تمام وقت کار می‌کنند و پزشکان عمومی نیز 1/35 FD است که بیانگر کارکرد 1/35 برابری یک پزشک عمومی است که این آمار نشانگر کمبود پزشک در کشور است.
حریرچی تصریح کرد: این کمبودها علاوه بر افزایش فشار کاری به پزشکان، باعث می‌شود شهروندان برای ویزیت در نوبت‌های طولانی قرار گیرند.
قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در بخش پرستاری نیز با کمبود پرستار و کمک پرستار مواجه
هستیم.
وی بیان داشت: اقداماتی برای رفع این مشکلات برداشته شده ولی به علت زمان بر بودن رفع این مشکلات در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.
قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخت دو بیمارستان بالای 200 تختخوابی در مجاورت بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر و آیت‌الله طالقانی آبادان و تکمیل بیمارستان اروندکنار را از اقدامات در حال اجرای این وزارت در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر عنوان کرد.