kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
وزارت خارجه آمریکا گزارش ضد ایرانی منتشر کرد

بعد از بهانه هسته‌ای نوبت به حقوق بشر رسید!

علی‌رغم تبعیض نژادی در آمریکا و وضعیت نابسامان رنگین‌پوستان و اقلیت‌های این کشور، وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی ایران را به نقض حقوق بشر و سرکوب «آزادی‌های مذهبی» محکوم کرد.

به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه) گزارش بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی مذاهب در سال ۲۰۱۴ را منتشر کرد و در آن ایران را به سرکوب «آزادی‌های مذهبی» متهم کرد.
این گزارش در حالی منتشر شده است که وضعیت سیاهپوستان، رنگین‌پوستان و اقلیت‌های آمریکا بسیار نامساعد است و اخبار زیادی درباره کشته شدن ناعادلانه سیاهپوستان توسط سفیدپوستان منتشر شده است.
در این گزارش که ظاهراً درباره نقض آزادی مذاهب در سراسر جهان است، حدود ۲۰۰ کشور و قلمرو را تحت پوشش قرار داده است.
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود لیستی از گروههای تروریستی در جهان را نام برد و به جای استفاده از لفظ «حکومت اسلامی» از لفظ «داعش» استفاده کرد. او همچنین «القاعده»، «الشباب» و «بوکوحرام» را به عنوان گروههای خشن نام برد.
وی در توصیف این گروهها گفت: «تمامی این گروهها مرتکب خشونت‌های شرورانه بدون دلیل هستند. این گروهها افراد بی‌گناه را به قتل می‌رسانند و به اسارت می‌گیرند و کودکان در بین قربانیان آنها هستند».
بخشی از این گزارش به ایران تخصیص داده شده بود و در آن مدعی شده بود که دولت ایران اعضای گروههای اقلیت‌های مذهبی را مورد تبعیض نژادی قرار می‌دهد و در بین آنها ایجاد رعب و وحشت می‌کند و آنها را دستگیر و اعدام می‌کنند.
در این گزارش همچنین آمده است که برخی از مسلمانان نیز به دلیل ابراز عقاید خود که در تضاد با معیارهای دولت ایران است، به محاربه و تبلیغات ضداسلامی متهم می‌شوند.
وزارت خارجه آمریکا در حالی از وضعیت حقوق بشر و اقلیت‌های مذهبی در ایران انتقاد کرده است که کمیته سنای آمریکا سال گذشته میلادی گزارش ۴۹۹ صفحه‌ای درباره شکنجه مظنونین توسط مأموران «سیا» منتشر کرد.
این گزارش که گوشه‌ای از اقدامات غیرانسانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا را برملا کرده بود، نشان می‌داد که مأموران سیا برای شکنجه مظنونان از شیوه‌هایی چون تجاوز، تنقیه و آزار و اذیت جنسی، تهدید به قتل و تجاوز به اعضای خانواده‌های مظنونین، محرومیت‌های طولانی از خواب، غرق مصنوعی و بازجویی طولانی مدت و مداوم و ضرب و شتم استفاده می‌کردند.
از طرف دیگر، سیاهپوستان از وضعیت نامناسبی در آمریکا رنج می‌برند و گزارشات بسیاری از کشته شدن افراد غیرمسلح سیاهپوست توسط سفیدپوستان مسلح خبر داده است که در نهایت فرد سفیدپوست در نهایت بی‌عدالتی تبرئه می‌شود.
گزارش وزارت خارجه آمریکا
 فاقد اعتباراست
در واکنش به این اقدم ضد ایرانی آمریکا، سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره ادعای نقض آزادی مذاهب در کشورهای مختلف و از جمله جمهوری اسلامی ایران را فاقد اعتبار و با هدف اعمال فشار به سایر کشورها توصیف کرد .
مرضیه افخم اظهار داشت: گزارش کلیشه‌ای وزارت خارجه آمریکا تکرار اتهامات و ادعاهایی است که جمهوری اسلامی ایران در مناسبت‌های مختلف نادرستی کامل آنها را اعلام نموده است .
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه آمریکا در حالی این گزارش را منتشر کرده که اخیراً مجامع بین‌المللی از رشد اسلام ستیزی در این کشور ابراز نگرانی نموده‌اند ؛ توهین به مسلمانان در سخنان سیاستمداران آمریکایی افزایش یافته و عدم تسامح مذهبی آمیخته با تبعیض نژادی به ویژه علیه مسلمانان سیاه پوست در این کشور به یک رویه معمول در نهادهای دولتی آمریکا به ویژه پلیس این کشور تبدیل شده و دولت آمریکا هیج اقدام موثر در جهت جلوگیری از این روند بعمل نیاورده است.
افخم گزارش وزارت خارجه آمریکا در خصوص حقوق اقلیت‌ها را در راستای سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا و تلاش برای ایجاد تفرقه مذهبی و دینی در ایران دانست و خاطر نشان کرد: اینگونه گزارش‌ها با هدف دستیابی به اهداف و اغراض سیاسی تهیه و تنظیم شده و فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: اقلیت‌های دینی از جمله مسیحی، یهودی و زردشتی در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده‌اند و در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعالیم دینی خود بر طبق آیینشان عمل می‌نمایند و سایر اقلیت‌ها نیز که در قانون شناسایی نشده‌اند از کلیه حقوق شهروندی مانند سایرین برخوردار هستند.
صدور بیانیه مغرضانه وزارت خارجه آمریکا در خصوص نقض حقوق بشر در ایران تنها پس از گذشت مدتی کوتاه از توافق هسته‌ای با 1+5 نشان‌دهنده صحت این پیش بینی است که طرف آمریکایی تنها به دنبال بهانه تراشی برای مسدود‌سازی روند توسعه و افزایش اقتدار ایران است و چالشی کردن موضوعی مثل انرژی صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز صرفاً یک بهانه برای تحریم و ابزاری تبلیغاتی برای ایران هراسی در منطقه و جهان بوده است.
وزارت خارجه آمریکا در حالی سنگ اقلیت‌های دینی را در ایران به سینه می‌زند که خود کشور آمریکا از جمله بزرگترین ناقضان حقوق دینی اقلیت هاست و هنوز کسی خاطره زنده سوزی اعضاء فرقه دیویدی‌ها را که متشکل از 75 زن و مرد و کودک خردسال بودند را فراموش نکرده و این تنها یکی از لکه‌های ننگ بر روی دامن دولت آمریکاست.  متهم کردن ایران به  نقض حقوق بشر نشان دهنده این امر است که در صورت هر عقب نشینی در برابر آمریکا، این دولت گستاخ‌تر شده و مباحثی دیگر را بهانه تهاجم تبلیغاتی ضد ایران قرار می‌دهد از این رو دولتمردان دولت یازدهم ضمن نشان دادن واکنشی مستحکم نسبت به این نوع اقدامات طرف آمریکایی، باید به نحوی رفتار کنند که به دشمن اجازه چنین گستاخی‌هایی را ندهند.