kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق

ظریف: ایران به حمایت مؤثر از عراق در مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر وحدت و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور همسایه خود عراق تأکید دارد و هر راهکاری باید تقویت‌کننده وحدت، امنیت و ثبات عراق و منطقه باشد.

«یان کوبیش» نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور عراق که به منظور رایزنی و تبادل نظر با مقام‌های کشورمان به تهران سفر کرده است، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.
ظریف با قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل متحد در عراق، نقش عراق و تأثیر مستقیم وضعیت این کشور بر ثبات و امنیت در کل منطقه را مهم ارزیابی کرده، ضرورت حمایت جامعه بین‌المللی از دولت عراق در مقابله با تروریسم را مورد تأکید قرار داد.
وی برخی حمایتها از داعش و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و یمن را مورد انتقاد قرار داد و ضمن ضعیف و غیرقابل قبول خواندن عملکرد ائتلاف تحت رهبری آمریکا در مبارزه علیه داعش در عراق تصریح کرد: مبارزه با گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه بسیار مهم است و جامعه بین‌المللی باید مانع از تداوم حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم از این گروهها شود.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن با اهمیت خواندن نقش سازمان ملل متحد در جلب توجه اعضا نسبت به اوضاع عراق و شرایط این کشور و تقدیر از نقش رهبران دینی و سیاسی عراق اعم از کرد، سنی و شیعه در انسجام ملی آن کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر وحدت و حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور همسایه خود عراق تأکید دارد و هر راهکاری باید تقویت‌کننده وحدت، امنیت و ثبات عراق و منطقه باشد.
به گزارش فارس یان کوبیش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق در این دیدار، با اشاره به شرایط سیاسی، اقتصادی و امنیتی عراق و همچنین منطقه، کلید اصلی عبور از شرایط جاری در عراق را وحدت ملی در این کشور خواند.
وی تاکید کرد: در راستای مأموریت خود و برای تحلیل واقعی از شرایط پیچیده عراق و کمک به یافتن راه حل‌های عملی و موثر، با همه کشورها و طرف‌ها مشورت و تبادل نظر خواهد کرد و در این چارچوب مشورت با ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.