kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
با سرازیرکردن پول و سلاح

آمریکا و مرتجعین عرب برای نجات تروریست‌ها در سوریه وارد عمل شدند

کشورهای غربی و دولت‌های مرتجع عربی برای نجات «داعش» از حملات کوبنده روسیه، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خود را برای تروریست‌های مستقر در خاک سوریه سرازیر کردند.

در حالی که حملات جنگنده‌های روسی همه معادلات را در خاک سوریه علیه تروریست‌ها تغییر داده و احتمال پایان یافتن نبرد خونین پس از چهارسال، قوت گرفته است؛ بار دیگر دست‌های نیرنگ آمریکا از آستین خارج شد و این کشور به همراه انگلیس و ارتجاع عرب تلاش برای تغییر معادله به نفع تروریست‌ها را آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، مخالفان دولت دمشق خبر دادند، اتاق عملیات موسوم به «ملوک» که تحت نظارت سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، قطر،‌ آمریکا و اردن قرار دارد، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی «احرار‌الشام» و «جبهه النصره» را از سر گرفته است. این دو گروه علاوه بر اینکه تکفیری هستند، معمولا منابع تسلیحاتی اعطا شده به خود را نهایتا در اختیار داعش قرار می‌دهند. هر سه گروه تروریستی ذکر شده طی سال‌های اخیر جنایات زیادی را نسبت به غیرنظامیان سوری مرتکب شده‌اند. درحال حاضر همه تلاش‌های «ملوک» روی هماهنگ‌کردن تروریست‌ها و مسلح کردن آنها در برابر نیروهای دولتی سوریه و جنگنده‌های روسیه متمرکز شده است.
اما تحولات سوریه به سمتی می رود که احتمالا مناسبات میان روسیه و غرب از یک طرف و روسیه و ارتجاع عرب و ترکیه را بسیار تیره می‌کند. ترکیه دیروز مدعی شد، جنگنده‌های «اف-16» این کشور یک فروند «میگ-29» روسیه را سرنگون کرده‌اند. آنکارا مدعی شد این میگ به فضای ترکیه تجاوز کرده بود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به نقل از «ایتارتاس» گزارش داد، مقامات انگلیسی به خلبانان این کشور اجازه دادند، در صورت احساس خطر از سوی جنگنده‌های روسی در حریم هوایی عراق، می‌توانند این جنگنده‌ها را هدف قرار دهند.
دولت عربستان نیز به عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریست‌های فعال در سوریه حدود 500 موشک «تاو» (ضد زره) در اختیار «ارتش آزاد» و «جیش الفتح» سوریه قرار داده است.
در این میان خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از «سی.ان.ان» گزارش داد، کارشناسان وزارت دفاع روسیه و پنتاگون به مدت 90 دقیقه با هم در مورد جلوگیری از برخورد احتمالی جنگنده‌های آمریکا و روسیه بر فراز سوریه گفت‌وگو کردند.
طی روزهای آتی نیز خبر رسید ولیعهد ابوظبی و جانشین ولیعهد عربستان قصد دارند به روسیه بروند. هرچند در مورد محتوای مذاکرات این دو نفر در مسکو خبری گزارش نشده، ولی به نظر می‌رسد که آنها قصد دارند امتیازات کلانی را به روس‌ها پیشنهاد کنند تا مسکو سیاست خود را در سوریه تغییر دهد.
تحولات میدانی
در عرصه میدانی نیز جنگنده‌های روسی طی 24 ساعت گذشته 64 مورد عملیات انجام دادند؛ طی این حملات، 29 پایگاه آموزشی و 23 موضع نظامی تروریست‌ها هدف قرار گرفت.
پیشروی ارتش سوریه نیز در برخی مناطق از جمله حومه شمالی «حماه» و «لاذقیه» ادامه دارد. نیروهای دولتی در عملیات خود، تلفات سنگینی را به داعش در اطراف فرودگاه «دیرالزور» وارد کردند. اما، تروریست‌های داعش از خود در برابر حملات هماهنگ نیروهای دولتی و جنگنده‌های روسی واکنش خاصی نشان ندادند و در عوض، اعلام کردند 180 نفر از مسیحیان آشوری سوریه را در منطقه «الحسکه» به زودی اعدام می‌کنند! داعش اعلام کرد، در صورت دریافت 12 میلیون دلار وجه نقد، از اعدام این افراد صرف‌نظر می‌کند!
سایر رویدادها
* «جک کین»، ژنرال بازنشسته آمریکایی گفت، ائتلاف تهران - مسکو علیه داعش، معادلات را در خاورمیانه تغییر می‌دهد.
* «حسن حسین الحاج» از فرماندهان حزب‌الله لبنان در استان «حماه» سوریه توسط تروریست‌ها به شهادت رسید.