kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
فرهنگ مقاومت به روایت ولایت

گنجینه تمام نشدنی

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مکرراً همگان را به تکریم دفاع مقدس و حماسه‌سازان آن و حفظ ارزش‌های آن دعوت نموده‌اند و در مورد غفلت از آن هشدار داده‌اند.

ایشان هشدار فرموده‌اند که:
«مبادا كسانى تصوّر كنند كه دوره سخن گفتن از شهدا و سربازان فداكار و زحمتكشان ميدان نبرد، سپرى شده است! اين دوره، هيچ وقت سپرى نمى‌شود.» (بيانات در ديدار فرماندهان و دانشجويان «نيروى زمينى ارتش»، 28/07/1372)
و نیز می‌فرمایند:
«فرزندان عزيز من! مواظب باشيد از مسئله‌ دفاع مقدس كه در اين كشور اتفاق افتاد، غافل نشويد؛ كار بزرگى انجام گرفت.» (بيانات در ديدار با جوانان نخبه و دانشجويان، 05/07/1383)
ایشان تأکید می‌فرمایند:
«ملت ايران هرگز نبايد فداكارى فداكاران اين جنگ را فراموش كند. اگر اين خونهاى بناحق ريخته در جنگ، و اين مظلوميت‌ها و ايثارها و شجاعت‌ها نمى‌بود، امروز در دنيا هيچ نام افتخارآميزى از اسلام وجود نداشت.» (بیانات در تاریخ 13/09/1370)
و نیز می‌فرمایند:
«آنچه كه من مى‏خواهم تأكيد كنم، اين است كه ملت ما نبايد هرگز فراهم‏آورندگان اين عزت را فراموش كند. آنها چه كسانى هستند؟ رزمندگان، نيروهاى مسلح، آحاد بسيج عظيم و بى‏پايان مردمى، جوانان مؤمن اين مملكت و خانواده‏هاى صبور و غيور اين ملت. اينها بودند كه اين حماسه‏ بزرگ را آفريدند. اين كشور هميشه به رزمندگان دوران هشت‏ساله، به خصوص به خانواده‏هاى شهدا و جانبازان و آزادگان و مفقودان و اسرا و خانواده‏هايشان مديون است؛ ما به اينها مديون هستيم.» (03/07/1370)
ایشان جوانان و نوجوانان را به مطالعه‌ آثار مربوط به دفاع مقدس سفارش می‌نمایند:   
«در اين هشت سال خيلى كارها شد كه هنوز عشرى از اعشار تلاش‌هاى ده‏ساله‏ جوانان و ملت ما و مادران و پدران و خيرخواهان اين امّت به سلك نگارش در نيامده است و هنوز از آن تلاش‌هاى بسيار، عدّه‏اى خبر ندارند. من به جوانان امروز- بخصوص نوجوانان- مؤكّداً توصيه مى‏كنم كتاب‌هايى را كه شرح و گزارش گوشه‏اى از جنگ هشت‏ساله است، قدر بدانند و آنها را بخوانند؛ زيرا حقايق زيادى در آن كتاب‌ها بازگو شده است. همين خاطراتى كه جوانان مى‏نويسند و گزارش‌هايى كه از آن روزها مى‏دهند؛ خواندنى و عبرت‏آموز است.» (بيانات در ديدار با فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، 29/06/1374)
رهبر انقلاب بارها و بارها به نشر خاطرات، وقایع، معارف و ارزش‌های دفاع مقدس دعوت فرموده‌اند.
ایشان تصریح می‌فرمایند:
«انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گنجینه‌های تمام نشدنی و ظرفیت‌های عظیمی هستند که باید از آنها برای نشر و گسترش فرهنگ و ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی در جامعه و جهان، حداکثر استفاده را کرد.»
ایشان از دوران جنگ تحمیلی با تعبیر «گنجينه‏ تمام نشدنى» یاد کرده و بر ضرورت ثبت و ضبط جزئیات این دوران تأکید می‌فرمایند:«دراينجا، از همه‏ نگارندگان حوادث جنگ و همه‏ كسانى كه توان انجام وظيفه در اين مهم را دارند، درخواست مى‏كنم از ثبت و ضبط جزئيات اين دوران غفلت نكنند و اين گنجينه‏ تمام‌نشدنى را براى آيندگان به وديعه بگذارند. اين دوره، دوره‏ ذخيره‏ نيروى محركه‏ تاريخ و الهام‏بخش امم است.»