kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳

در کربلای منا، آب را هم بر حاجیان بستند...

سعید مستغاثی
چهارهزار و700  تن از حاجیان مراسم حج امسال در منا، مظلومانه قربانی شدند که از این میان بنا بر آمار رسمی 464 نفر، هموطنان عزیز ما بودند. تسلیت به همه مسلمانان و آزادگان جهان و خصوصا ملت شریف ایران و به ویژه تسلیت به خانواده‌های حاجیان جانباخته ایرانی. شاید این نوع مرگ و این طریق به دیدار حق تعالی شتافتن، یکی از شیرین‌ترین و گواراترین راه‌های شتافتن به دیار باقی باشد که پس از وقوف در عرفات و دعای جان‌بخش عرفه و حضور در منا (که بنا به روایات متعدد و معتبر، حاجی از تمامی گناهانش پاک می‌شود) و در حالی که برای رمی جمرات می‌شتابند، جان به جان‌آفرین بسپرند، یعنی در واقع به سوی ملکوت اعلی پرکشند و ان‌شاءالله که آن عزیزان اینک در جوار رحمت الهی متنعم هستند و بیش از همه ما بر این کره خاکی، حقیقت قربان و عید اضحی و بعد از آن اساس عید غدیر و ولایت علی‌بن ابی‌طالب(علیه السلام) را درک می‌کنند که برای آنها حج و عرفات و سعی بین صفا و مروه و حضور در منا و رمی جمرات بدون تمسک به ولایت علی (علیه‌السلام) هیچ معنا و مفهومی نداشت.
اما توجه به چند واقعیت می‌تواند ابعاد واقعی ماجرا را روشن‌تر سازد:
پیش از برگزاری مراسم حج، بسیاری حتی از میان خود زائران خانه خدا می‌گفتند که حج امسال عادی نخواهد بود و این مراسم آبستن حوادث غیرقابل پیش بینی است. این پیش‌بینی‌ها براساس عملکرد یکی دو ساله اخیر دولت سعودی درتقویت و حمایت از تروریست‌های داعش، تجاوز به بحرین و بالاخره بمباران مردم مظلوم یمن بود که موقعیت حاکمان سعودی را در منطقه و خصوصا در میان مسلمانان شدیداً به خطر انداخته بود.
در این میان، حاکمان وهابی سعودی بیش از هر موضوعی از ایران و انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران عصبانی و شاکی بودند و نظام جمهوری اسلامی را عامل تمامی این ناکامی‌ها می‌دانستند. از همین روی تقریبا در تمامی توطئه‌هایی که طی این سالها به نحوی این نظام و انقلاب را نشانه رفته بود، دست سعودی‌ها دیده شد.
اگرچه پیش از آن نیز در اغلب تحرکات جهانی آمریکا علیه بشریت مانند لشکرکشی به عراق و افغانستان و سوریه و ...، حضور آل سعود و اعوان و انصارشان اظهر من الشمس بود و همچنین در سایر عملیات امپریالیستی علیه ملل آزادی‌خواه از تشکیل گروه‌های تروریستی همچون طالبان و القاعده و داعش تا دست داشتن در حادثه 11 سپتامبر و برج‌های نیویورکی که به جنگ و خونریزی وسیعی در عراق و افغانستان انجامید و تا ...
یادمان نمی‌رود همه آن خباثت‌های آل سعود در حق ملت ایران را؛ از حضور خبیثانه سعودی‌ها در کنار صدام و در سال‌های دفاع مقدس تا تحریکات تجزیه‌طلبانه و همچنین اقدامات تروریستی در میان اقوام عرب و بلوچ ایرانی تا ...
اولین حادثه مراسم حج امسال یعنی سقوط جرثقیل عظیم برج‌های در حال ساخت معروف به «ابراج البیت» روی زائران خانه خدا که موجب جان باختن بیش از 108 نفر از این افراد شد که 11 نفر یعنی حدود 10 درصد جانباختگان ایرانی بودند و در میان آنها یکی از دانشمندان پژوهشگاه فضایی ما نیز حضور داشت.
اما نکته قابل توجه این است که سقوط جرثقیل در روز جمعه 20 شهریور مصادف با 27 ذی‌القعده و برابر با 11 سپتامبر اتفاق افتاد. روزی که دقیقا 14 سال پیش از آن، حادثه برج‌های دوقلوی نیویورکی اتفاق افتاده بود و همان حادثه موجب لشکرکشی آمریکا و اعوان و انصارش به خاورمیانه و اشغال دو کشور عراق و افغانستان گردید.
نکته قابل تأمل‌تر اینکه اتفاق یاد شده در ساعت 17 و 15 دقیقه بعد از ظهر به وقت مکه رخ داد که این ساعت مقارن 9 و 15 دقیقه صبح به وقت نیویورک می‌شود که دقیقا همان ساعتی است که اولین هواپیمای ربوده شده در روز 11 سپتامبر 2001 به برج‌های نیویورکی برخورد کرد.
از طرف دیگر تحقیقات انجام شده و منتشر گردیده حاکی است که در زمان سقوط جرثقیل یاد شده، هیچ‌گونه طوفان و یا باد شدیدی که موجب سقوط جرثقیلی به آن عظمت شود در مکه وجود نداشته و از سوی دیگر همین تحقیقات نشان می‌دهد که برخی پیچ و مهره‌های نگاه‌دارنده جرثقیل یاد شده، باز شده و یا نیمه باز بوده‌اند.
چند حادثه دیگر در طول ایام حج سال جاری اتفاق افتاد؛ از جمله آتش گرفتن یک هتل، خرابی درهای قطاری که به بیهوشی و خفگی بیش از 200 زائر خانه خدا انجامید و فروریختن بخش‌های کوهی در مکه.
اما فاجعه اصلی در هنگام عزیمت حاجیان به سوی رمی جمرات به وقوع پیوست. سیل عظیم حاجیان که در منا به سوی جمرات در حرکت بودند با موانع متعدد و صعب‌العبور ناگهانی مواجه شده و تحت فشار و گرما و تشنگی هزاران تن جان خود را از دست دادند و هزاران تن مجروح و مصدوم شدند.
طبق آمار ارائه شده حدود چهار هزار و 700 تن حاجی در منا جان خود را از دست دادند و باز هم 10 درصد یعنی حدود 470 نفر از آنها ایرانی بودند و تعداد بسیاری از همین جانباختگان نیز از شیعیان معرفی شده‌اند.
براساس آنچه شاهدان عینی از کشورهای مختلف روایت کرده‌اند، موانع ایجاد شده (بسته شدن مسیرهای اصلی عبور حاجیان به سوی جمرات) در مسیر عمدتا حاجیان ایرانی و برخی گروه‌های شیعه از دیگر کشورها بوده که براساس آنچه دولت آل سعود تعیین کرده بوده، در ابتدای مسیر منا به جمرات (یعنی دورترین نقطه نسبت به جمرات) و در کنار هم قرار داشته‌اند.
براساس روایت شاهدان عینی و برخی فیلم‌های منتشر شده، حاجیان پس از برخورد به موانع، ناخودآگاه بر روی همدیگر افتادند و عده‌ای بر اثر فشار جمعیت و خفگی، جان دادند، اما عده بسیاری از آنها هم زنده و البته تشنه بودند و کمی آب می‌توانست جان آنها را نجات دهد، اما ماموران سعودی از چنین عملی دریغ ورزیدند.
براساس روایت شاهدان عینی، بیش از سه ساعت یعنی از حدود 9 صبح که حادثه اتفاق افتاد تا حدود ظهر، ماموران سعودی در کنار خیابان‌ها و بر روی ماشین‌های ارتشی و غیرارتشی در حال تماشای جان دادن زائرانی بودند که با فریاد و ضجه و ناله، کمک و بعضا کمی آب می‌خواستند.
براساس روایت شاهدان عینی، ده‌ها بار بالگرد عربستان از روی حاجیان در حال جان دادن، پرواز کردند و در حالی که می‌توانستند حداقل با پاشیدن آب روی آنها، جمع کثیری از آنان را نجات بخشند، اما تنها ناظر فاجعه باقی ماندند، گویا در انتظار بودند تا نفس‌های حاجیان تشنه، به آخر برسد.
براساس روایت برخی شاهدان عینی، پس از این ساعات ماموران به اصطلاح امداد سعودی ظاهراً شروع به امدادرسانی و جمع‌آوری اجساد کردند و با پوتین پا بر روی پیکرهای افرادی گذاردند که هنوز زنده و در حال جان دادن بودند. آنها برخی زائرانی که هنوز زنده بودند را نیز در کیسه کرده و درون کانتینرهای تدارک دیده شده یخچالدار قرار دادند. در واقع گروهی از زائران مظلوم در حالی که زنده بوده‌اند، در کیسه‌ها و کانتینرهای مرگ قرار گرفتند.
چند روز از آن فاجعه می‌گذرد و تعداد بسیاری از پیکرهای حاجیان هنوز در همان کانتینرها قرار دارد. پیکرهایی که قرار بود در گورهای دسته‌جمعی دفن شوند.
آنها در نیکوترین حالت به دیدار حق تعالی شتافتند اما ما همچنان غم از دست دادنشان را در دل داریم. همچنان که هنوز به یاد شهدای حج خونین سال 1366 هستیم. همان جنایتی که حضرت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) در مورد مسببین آن و در اوج جنگ و تجاوزگری و جنایات صدام گفتند: ... ما اگر از جنایات صدام بگذریم از آل‌سعود نمی‌گذریم...
امام در پیامشان به مناسبت سالگرد حج خونین گفتند:
«...ان‌شاءالله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد...»