kayhan.ir

کد خبر: ۵۷۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴

برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال

آیین سنتی مذهبی قالیشویان با حضور خیل عظیم مردم ولایتمدار کاشان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از سراسر میهن اسلامی در حرم مطهر سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال برگزار شد.

آیین سنتی مذهبی قالیشویان یکی از کهن‌ترین آیین‌های سنتی مذهبی ایران است که با هدف بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) به عنوان نخستین سفیر ولایت در ایران، در دومین جمعه مهرماه در کربلای ایران، مشهد اردهال برگزار می‌شود.
بنابراین گزارش آیین امسال متفاوت‌تر از هر سال با حضور پرشور سادات منطقه کاشان و مزین شدن صحن و سرای حرم مطهر حضرت سلطانعلی(ع) به پرچم‌های سبز و سفید به مناسبت همزمانی با بزرگ‌ترین عید شیعیان، غدیر خم برگزار شد.
در آیین قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان قالی مقدسی را که سالیان پیش به منظور این آیین بافته شده است، به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می‌برند.
عزاداران با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب‌ها روی دست می‌گیرند و با ندای یا حسین یا حسین به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.
حضرت علی ابن امام محمد باقر(ع) در سال 113 هجری قمری برای تبلیغ دین مبین اسلام و پاسخگویی به احساسات مذهبی مؤمنان وارد کاشان شد و به مدت سه سال در میان عاشقان اهل بیت(ع) به ارشاد مردم پرداخت. وی در سال 116 هجری قمری با یارانش به مبارزه با حکام جور و انحراف، پرداخت و پس از رشادت‌های فراوان سرانجام در 27 جمادی الثانی در دره «ازناوه» در نزدیکی مشهد اردهال با یاران باوفایش به شهادت رسید و سر مبارکش را از تن جدا کرده و برای حاکم وقت در شهر قزوین ارسال کردند و بدن مطهرش را در مشهد اردهال به خاک سپردند. آیین قالیشویان مشهد اردهال در آذر سال 91 در فهرست آثار سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.