kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱
روحانی در دیدار رئیس شورای اروپا عنوان کرد

راه مبارزه با تروریسم در سوریه تقویت دولت مرکزی است

روحانی در دیدار با رئیس شورای اروپا، راه‌حل نخست بحران سوریه را تقویت دولت مرکزی این کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان  در جمع ایرانیان مقیم آمریکا در نیویورک گفت: دوران تحریم گذشته و این حربه دیگر کارساز نیست. باید برای استفاده بهینه‌تر از فضایی که پس از لغو تحریم‌ها ایجاد می‌شود، برنامه‌ریزی کرد و ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری و حضور در اجرای طرح‌ها باید زودتر از دیگران به میدان بیایند. دولت نیز از این حضور استقبال می‌کند.
وی به حضور گسترده هیئت‌های اقتصادی و تجاری خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: رفت و آمدهای زیادی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حال تدوین اسناد و متن‌های قراردادهای خود هستند تا به محض اجرایی شدن توافق، همه آن اسناد را برای امضا نهایی کنند.
روحانی همچنین به نقش ایران اسلامی در ایجاد و تقویت صلح و امنیت اشاره کرد و ابراز داشت: ما دیروز نفت صادر می‌کردیم و امروز در حال صدور امنیت هستیم و بسیاری از کشورهای منطقه چشم امیدشان به کمک‌های ایران است تا بتوانند بر تروریست‌ها فائق آیند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت درگذشت شماری از زائران حج ابراهیمی و از جمله کشته و مصدوم شدن تعداد زیادی از حجاج کشورمان در دو حادثه جداگانه در مراسم حج امسال، گفت: این حوادث تلخ در مسجدالحرام و منا نشان‌دهنده سوءمدیریت است. دولت عربستان باید میزبان خوبی برای زائران خانه خدا باشد و همچنین از لحاظ حقوقی و سیاسی مسئول این حوادث است و باید پاسخگو باشد.
دیدار با رئیس شورای اروپا
روحانی در دیدار «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا اجرای سریع و دقیق توافق برجام را در روند توسعه همکاری‌ها بسیار مهم دانست و گفت: اقدامات اجرایی و آماده کردن مقدمات لغو تحریم‌ها نیازمند تحرکی جدی از سوی همه طرف‌ها و به ویژه اتحادیه اروپا است.
رئیس جمهور به اقدامات غیرانسانی تروریست‌ها در سوریه اشاره کرد و گفت: اگر همه ما متفق باشیم که در سوریه بزرگ‌ترین مشکل، فعالیت تروریست‌ها است، پیدا کردن راه‌حل، ساده‌تر خواهد شد، چرا که برای نتیجه‌بخش شدن مبارزات علیه تروریسم در وهله نخست چاره‌ای جز تقویت حکومت مرکزی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در بحث اقدامات تروریستی در سوریه به عنوان یک معضل بزرگ منطقه‌ای، برای رایزنی - و در صورت رسیدن به توافق- برای یک همکاری آماده است.
«دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه گفت: لغو تحریم‌ها، انتخاب همکاری به جای تقابل و حفظ منافع به جای تنش می‌باشد.
وی در ادامه به نابسامانی‌ها در منطقه خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: اتحادیه اروپا به همکاری ایران نیاز دارد و بدون شما نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.
دیدار با نخبگان و کارآفرینان ایرانی
 مقیم آمریکا
همچنین روحانی در دیدار با جمعی از نخبگان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم آمریکا با بیان اینکه توانسته‌ایم در شرایط تحریم‌ به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم، اظهار داشت: یکی از دلایل موفقیت در مذاکرات این بود که مذاکره‌کنندگان مقابل دریافتند ملت ایران قادر است در شرایط تحریم به اقتصاد خود سامان دهد و آنها نمی‌توانند در شرایط تحریم از ما امتیاز بگیرند.
روحانی وحدت و انسجام داخلی در ایران را یکی دیگر از عوامل پیشرفت مذاکرات دانست و خاطرنشان کرد: با وجود مخالفت‌هایی که در این راستا، البته در چارچوب قانون وجود داشت، توانستیم انسجام و یکپارچگی داخلی را حفظ کنیم و بسیاری از نظرسنجی‌ها حتی آن دسته‌ای که توسط مخالفین دولت انجام شده، نشان می‌دهد که بخش وسیعی از افکار عمومی مردم ایران مسیری را که دولت انتخاب کرده، مورد تأیید قرار داده‌اند.
وی با بیان اینکه امروز از مراحل سخت و دشوار مذاکرات مربوط به توافق و لغو تحریم‌ها عبور کرده‌ایم، تصریح کرد: این توافق ادامه خواهد داشت و موضوعاتی از قبیل برگشتن مجدد به تحریم اجرایی نخواهد بود، چرا که به گونه‌ای رفتار کردیم که تحریم مجدد نمی‌تواند در اراده ملت ایران تأثیری بگذارد.
روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در طول دهه‌ها و سال‌های گذشته اقدامات نسنجیده و غیرقابل قبولی علیه ملت ایران انجام داده‌اند، به حادثه شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: از جمله، این اقدام خطای بزرگ و تاریخی آمریکا بود که باعث عصبانیت ملت ایران شد که متأسفانه بعد از این اقدام مسئولان آمریکایی هنوز از مردم ایران عذرخواهی نکرده‌اند، در حالی که این عذرخواهی می‌توانست نشان شهامت دولتمردان آمریکا برای بیان واقعیت باشد و سپس به اصلاح مسیر گذشته و کاهش خصومت منجر شود.
رئیس جمهوری تاکید کرد: مردم ایران هیچ مشکلی با مردم آمریکا ندارند و به یکدیگر احترام می‌گذارند.
دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد
رئیس جمهور در دیدار «بان کی مون»  دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اقدامات تروریست‌ها برای ایجاد و تشدید ناامنی در یمن، سوریه و عراق، اظهار داشت: باید تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم هماهنگ شود و دخالت‌ها و اقداماتی که توسط برخی کشورها به ویژه در یمن و سوریه انجام می‌گیرد، پایان پذیرد.
وی توقف سریع مداخله نظامی و بمباران یمن، انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه اعم از غذا و دارو و آغاز مذاکرات یمنی - یمنی بدون دخالت خارجی را محورهای تلاش برای رسیدن به صلحی پایدار در یمن دانست و گفت: ایران آماده همکاری با سازمان ملل، نماینده دبیرکل و کشورهای منطقه برای بازگشت ثبات به یمن است.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به حادثه منا در عربستان خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت عربستان همکاری لازم را برای رسیدگی به وضع مفقودین، انتقال اجساد و مجروحان انجام نمی‌دهد و ضروری است که دبیرکل سازمان ملل وظایف قانونی و انسانی دولت ریاض را در این زمینه متذکر شود.