kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۲۷۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
دفاع تمام قد مسکو از دمشق

پوتین: برای حل بحران سوریه راهی جز حمایت از بشار اسد نمی‌شناسم

رئيس‌جمهور روسیه تاکید کرد، تنها راه برای حل و فصل بحران سوریه حمایت از دولت مشروع و قانونی این کشور به رهبری بشار اسد است.


ولادیمیر پوتین در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا تاکید کرد: هیچ راهکار دیگری برای بحران سوریه غیر از تقویت ساختارهای دولت قانونی این کشور و کمک به آن برای مقابله با تروریسم وجود ندارد.
وی افزود:‌ «مسکو همچنان حامی بشار اسد رئيس‌جمهور سوریه است و معتقد است تنها مردم سوریه می‌توانند تصمیم بگیرند چه کسی باید کشور را اداره کند و این مسئله باید مورد توجه ائتلاف به رهبری آمریکا قرار گیرد.»
به گزارش تسنیم، آمریکا هم‌اکنون رهبری ائتلاف دروغین «ضد داعش» را بر عهده دارد.
پس از اینکه روسیه با ارسال تجهیزات گسترده نظامی به سوریه و حضور جدی‌تر در این کشور معادلات را به نفع اسد تغییر داد، آمریکا از مسکو دعوت کرد به این ائتلاف بپیوندد.
روسیه به خاطر حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به سوریه بدون کسب مجوز از شورای امنیت بارها انتقاد کرده است.
تروریست‌های تکفیری داعش از سال 2012 میلادی تاکنون علیه دولت بشار اسد در سوریه می‌جنگند و تروریست‌هایی از بیش از 70 کشور جهان با داعش همسو شده و در این کشور به جنگ و آشوب مشغولند. این در حالی است که این تروریست‌ها از سوی کسانی حمایت می‌شوند که داعیه مبارزه با تروریسم را دارند.
عقب‌نشینی آمریکا، ترکیه
 و فرانسه
وزیر دفاع آمریکا در یک چرخش آشکار مواضع در خصوص همکاری نظامی واشنگتن و مسکو برای حمله به مواضع داعش در سوریه گفت که تا آنجا که اشتراک منافع میان دو کشور وجود داشته باشد همکاری محتمل است.
سخنگوی کاخ سفید نیز با تایید ملاقات قریب‌الوقوع باراک‌ اوباما رئيس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت که این دیدار می‌تواند مفید باشد.
«رجب طیب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکیه نیز در تازه‌ترین اظهار نظر درباره بحران سوریه گفت: بشار اسد رئيس‌جمهور سوریه می‌تواند بخشی از روند انتقالی در کشور باشد. این مهم‌ترین نشانه از عقب‌نشینی معنی‌دار ترکیه از مواضع ضد سوری‌اش است.
فیلیپ‌ هاموند وزیر خارجه انگلیس اما اعلام کرد که انگلیس آماده است تا واگذاری نقش به بشار اسد در دوران انتقال را بررسی کند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز اعلام کرد که مذاکرات صلح سوریه باید شامل بشار اسد و ایران نیز شود.
تعدیل مواضع کشورهای غربی و ترکیه در قبال سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که همزمان با قوت گرفتن حضور نظامی روسیه در خاک سوریه و استقرار سامانه‌های دفاعی پیشرفته، رژیم صهیونیستی نیز بیم دارد که این وضعیت بر سامانه دفاعی و نظامی آن تاثیر منفی گذاشته و حتی موجب از کار افتادن آن شود.
رژیم صهیونیستی همچنین از همکاری ارتش روسیه با نیروهای مسلح سوریه و رزمندگان حزب‌الله واهمه دارد چرا که می‌داند این همکاری موجب پیچیده‌تر شدن  اوضاع علیه این رژیم خواهد شد.
پایداری نظام و ارتش سوریه
«عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار و نویسنده برجسته جهان عرب هم طی مقاله‌ای در روزنامه «الرای الیوم» با اشاره به تغییر رویکرد غربی‌ها در قبال نظام و رئيس‌جمهور سوریه نوشت که پایداری نظام و ارتش سوریه و حمایت‌های ایران و روسیه باعث این تغییر رویکرد شد.
به گزارش تسنیم، وی در این مقاله نوشت:‌«بعد از آنکه دولت آمریکا از شرط کنار رفتن بشار اسد از قدرت و سرنگونی نظام آن کوتاه آمد این فرانسه است که از زبان «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه خود اعلام می‌کند که کناره‌گیری «بشار اسد»‌ رئيس‌جمهور سوریه از قدرت نمی‌تواند موضوع مطلقی باشد که غیرقابل تغییر باشد چون امکان دارد که اوضاع در سوریه همانند عراق شود که ارتش و دولت آن پس از اشغال شدن توسط آمریکا به طور کامل متلاشی شد.»
به نوشته «عطوان» این سخنان در حالی از سوی فرانسه مطرح می‌شود که این کشور پیش از این همواره مواضع سرسختانه‌ای علیه نظام سوریه داشته است. روزنامه فیگاروی فرانسه به نقل از وزیر امور خارجه این کشور نوشت: پاریس خواستار کناره‌گیری اسد به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات صلح نیست.
عطوان افزود: «دلیل اصلی این تغییر رویکرد پایداری داعش و افزایش قدرت و خطرات ناشی از آن و افزایش نیروهایش است. به همین دلیل قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حال برگزاری نشست و هماهنگی برای مقابله با این معضل هستند. البته دلیل‌های دیگری برای این تغییر رویکرد وجود دارد که از جمله می‌توان به پایداری نظام و ارتش سوریه طی پنج سال گذشته و وجود پایگاه مردمی برای آنها در میان ملت سوریه اشاره کرد. همچنین حمایت‌های نامحدود روسیه و ایران را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.»
تحولات میدانی
منابع امنیتی سوریه از هلاکت 120 نفر از تروریست‌های سوری در عملیات ارتش این کشور به مواضع عناصر تروریستی در حلب خبر دادند.
ارتش سوریه همچنین یک هواپیمای بدون سرنشین تروریست‌ها را سرنگون کرد.
این در حالی است که سوریه برای اولین بار پهپادهایی که از روسیه دریافت کرده بود را به کار گرفته است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات آمریکایی خبر داد که روسیه 28 جنگنده خود را در سوریه مستقر کرده است.
منابع آگاه سوری نیز از دستیابی ارتش سوریه و عناصر مسلح به توافق جدید در چارچوب آتش‌بس جهت توقف درگیری‌ها در دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه و کفریا» در حومه ادلب و شهر «زبدانی» در حومه دمشق تحت نظارت سازمان ملل خبر دادند.