kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۱۲۹
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹

بحران قدس، عید قربان و وظیفه سنگین حاجیان(گزارش خبری)


 «مایکل دنیس روهان» مسیحی صهیونیست استرالیایی‌الاصل در سال 1969 به مسجدالاقصی حمله کرد و برای نخستین‌بار این مکان شریف به آتش کشیده شد. این آتش‌سوزی منجر به خسارات فراوانی به این مسجد شد.  «گلدامایر» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی از ترس این واقعه اعلام کرد: «شب واقعه من تا صبح خوابم نبرد و تصور می‌کردم که اعراب و مسلمانان کار ما را یکسره می‌کنند اما دیدیم که به جز چند بیانیه و اعتراضات پراکنده و مختصر اتفاقی نیفتاد و متوجه شدم تصورات ما کاملا  اشتباه است و مسلمانان نسبت به این مسئله حساسیتی ندارند.»
این جمله را نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در شرایطی گفته است که جهان عرب هنوز از حال و هوای انقلابی و جنگ با اسرائیل چندان دور نشده بودند. اکنون که نزدیک به پنج دهه از آن تاریخ گذشته است کشورهای عربی، مسئله فلسطین را بیشتر از هر زمانی به فراموشی سپرده‌اند و برخی از آنها مانند عربستان حتی روابط خود با صهیونیست‌ها  را تقریبا علنی کرده‌اند. رژیم صهیونیستی از یکشنبه هفته گذشته حملات خود را علیه مسجدالاقصی از سرگرفته است. در حالی که نمازگزاران فلسطینی در این مکان مقدس در حال عبادت هستند بیش از یک هفته است که آماج حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند و صدها تن از آنها تاکنون زخمی و شمار زیادی نیز دستگیر شده‌اند. مسجدالاقصی هم برای مسلمانان و هم برای یهودیان مقدس است اما برای جلوگیری از ایجاد تنش، یهودیان حق عبادت در این مکان مقدس را ندارند و حتی نمی‌توانند از نمادها و نشانه‌های خود نیز در این مکان استفاده کنند. اما صهیونیست‌ها هر سال به بهانه‌های مختلف به دنبال ورود به این مکان مقدس و هتک حرمت آن هستند. امسال نیز با شروع سال جدید عبری، نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی حمله کردند و با مسلمانان درگیر شدند. این حملات که گفته می‌شود پس از آتش‌سوزی سال 1969 در مسجدالاقصی شدیدترین حملات از نوع خود می‌باشد موجی از اعتراض‌ها و تظاهرات را در فلسطین به راه انداخته است.
صهیونیست‌ها در حالی که رسانه‌ها و افکار عمومی جهان اسلام درگیر موضوع تروریست‌های داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌ها است از سکوت خبری در مورد فلسطین استفاده کرده و حملات جدیدی را علیه مسجدالاقصی شروع کرده‌اند. صهیونیست‌ها سال‌ها است که به دنبال اجرای طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی و محدود نمودن حضور مسلمانان در این مکان مقدس هستند. این اقدام و طرح صهیونیست‌ها پیش از این در مورد  حرم شریف ابراهیمی در الخلیل در جنوب کرانه باختری اجرا شده است. مسجدالاقصی در شرایط کنونی با خطرناک‌ترین توطئه مواجه است چرا که هدف اشغالگران آن است که فلسطینی‌ها را در برابر عمل انجام شده یعنی تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی قرار دهند. هدف از تقسیم‌بندی زمانی آن است که اوقات ویژه‌ای برای نیایش یهودیان در نظر گرفته شود که طی آن ورود مسلمانان به مسجدالاقصی ممنوع شود. این زمان از هفت و نیم صبح تا یازده در نظر گرفته شده است. هدف از تقسیم‌بندی مکانی نیز آن است که این رژیم بر بخش‌هایی از مسجدالاقصی برای ساخت کنیسه و اختصاص مکانی دائم برای نیایش یهودیان دست پیدا کند. این طرح که به تازگی در کابینه رژیم صهیونیستی مطرح شده و اجرای آن طی چند روز گذشته آغاز شده است، اشغال کامل مسجدالاقصی و ساخت معبد هیکل را نهایت هدف خود می‌داند.
حملات وحشیانه صهیونیست‌ها در حالی ادامه دارد که به عید قربان و موسم حج نزدیک می‌شویم. حج همواره عاملی وحدت‌بخش برای مسلمانان بوده است و اکنون که چند روزی بیشتر تا انجام مراسم رمی جمرات در منا باقی نمانده است مسلمانان می‌توانند مسئله فلسطین را از بایگانی حاکمان وابسته عربی خارج کنند و به آن روحی تازه ببخشند. بی‌شک دوران کنون برای فلسطین بسیار تاثیرگذار است و در صورتی که صهیونیست‌ها موفق به یهودی‌سازی کامل قدس و مسجدالاقصی شوند باید فاتحه فلسطین را خواند، چرا که اگر مسلمانان در برابر مسجدالاقصی واکنش نشان ندهند طبیعتا در برابر هیچ اقدام دیگر صهیونیست‌ها حساس نخواهند بود. در اهمیت این دوران همین بس، که بسیاری از تحلیلگران نگرانی خود را از انتفاضه سوم در فلسطین اعلام کرده‌اند، چرا که به خوبی می‌دانند اقدامات آنها علیه مسجدالاقصی بسیار حساس و بااهمیت است و شاید آخرین فرصت برای اتحاد مردم فلسطین علیه اسرائیل باشد. ملت‌های عربی نباید منتظر دولت‌ها و حکام خود باشند، چرا که آنها وابستگی و سرسپردگی خود را به غربی‌ها و عبری‌ها به اثبات رسانده‌اند. بنابراین حج امسال می‌تواند بسیار متفاوت‌تر از سال‌های قبل شود و اتحادی جدید علیه اسرائیل به وجود بیاورد، چرا که قدس حقیقتا در خطر است...