kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۰۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷
اظهارات ضد و نقیض درباره بازرسی از پارچین

آمانو رسماً از پارچین بازدید تشریفاتی کرد!

در حالی که دسترسی آژانس به مراکز نظامی کشورمان به صراحت جزء خطوط قرمز عنوان شده است، دولت به آمانو اجازه بازدید از پارچین را داد و این بازدید را تشریفاتی خواند!

سرویس سیاسی-

در حالی که بارها به صراحت تاکید شده است دسترسی بازرسان خارجی به مراکز نظامی و دانشمندان هسته‌ای کشورمان جزء خطوط قرمز است، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی غیرقابل توجیه از پارچین دیدار کرد و اخبار ضد و نقیضی هم درباره بازرسی هفته گذشته از این مرکز نظامی منتشر شد. آژانس می‌گوید: در نمونه‌برداری از پارچین بازرسان آن حضور داشته‌اند و مقامات دولتی این گفته را رد کرده و می‌گویند، نمونه‌برداری بدون حضور بازرسان بوده است.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفر ایران طی سخنانی از پیشرفت در مورد پرونده هسته‌ای ایران خبر داد.
وی همچنین اظهار داشت که در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته کارشناسان ایرانی از پارچین بازرسان آژانس حضور داشتند.آمانو نقش ایران در تحقیقات مطابق با استانداردهای آژانس است.
آمانو در ادامه افزود: یکشنبه به همراه «وارجورانتا» معاون خودم از سایت پارچین بازدید کردیم. این برای نخستین بار است که آژانس از این سایت بازدید می‌کرد. وارد ساختمانی شدیم که پیش‌تر تنها می‌توانستیم از طریق تصاویر ماهواره‌ای ببینیم. در آنجا نشانه‌هایی از فعالیت‌های اخیر دیدیم. هیچ‌گونه تجهیزاتی در آنجا نبود. حال متخصصان ما براساس داده‌های جمع آوری شده به تجزیه و تحلیل می‌پردازند و بر طبق «نقشه راه»، در آینده نزدیک مذاکرات را از سر خواهیم گرفت.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: روند نمونه‌برداری زمانبر است چرا که باید نمونه‌برداری از محیط صورت گیرد. طبق تجارب گذشته، آژانس تنها به کشورهایی اجازه ادامه فعالیت می‌دهد که فعالیت هایشان با راستی آزمایی آژانس همراه باشد. در مورد سایت پارچین، آژانس یکپارچگی فرآیند نمونه‌برداری و صحت نمونه‌ها را تایید می‌کند.
آمانو دربخش دیگری گفت: احراز هویت نمونه‌ها از طریق فرآیند راستی آزمایی صورت گرفت. این فرآیند تحت مسئولیت و نظارت ما انجام شد و نمونه‌ها به وین منتقل می‌شود تا توسط کارشناسان آژانس مورد بررسی قرار گیرد.
این مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تصریح کرد که اجرای «نقشه راه» به مرحله حساسی رسیده است. فعالیت‌های راستی آزمایی در سایت پارچین به شیوه سازگار با پادمان استاندارد انجام شد. با این حال، کارهای زیادی در هفته‌های آینده بایستی انجام شود. اجرای کامل «نقشه راه» برای شفافیت مسائل مربوط به گذشته و حال حیاتی است.
البته با این اظهارات آمانو معلوم می‌شود بازدید وی صرفا بازدید تشریفاتی نبوده و اظهارات وی شبیه گزارشی رسمی است.
دفاع دولت
از خط شکنی آمانو!
در همین حال مقامات مختلف دولتی در اظهاراتی جداگانه و کاملا هماهنگ شده به دفاع از ورود آمانو به پارچین پرداخته و سعی کردند این اقدام خطا را دستاورد جا بزنند!
حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده نیز در این خصوص اظهار داشت: روز گذشته ( روز بازدید آمانو از پارچین) روز مهمی در روند حل و فصل موضوع هسته‌ای کشورمان بود، روزی که به لطف الهی، افسانه پردازی بدخواهان کشورمان در خصوص تاسیسات نظامی پارچین برملا گردید. اجرای توافق نسبت به انجام و ترتیبات بازدید تشریفاتی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات پارچین که همواره از جمله درخواستهای آژانس و یکی از حساسترین موارد نقشه راه توافق شده میان ایران و آژانس انرژی اتمی با مشارکت مستقیم و غیرمستقیم کشورهای 1+5 بوده است، دیروز با نهایت آرامش به اجرا گذارده شد.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی بازدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت نظامی پارچین را « بازدید تشریفاتی»! نامید و گفت:‌ آمانو در این بازدید، از برخی نقاط کارگاهی این مجموعه که ادعاهای واهی در خصوص آنها مطرح بود، به ویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو در جوار پارچین که در اثر بارندگی‌های اخیر نشست کرده است نیز دیدن کرد.
کمالوندی افزود: این اقدام برای خنثی کردن تبلیغات مطرح شده در این زمینه در چند سال گذشته موثر و خوب بود.
آمانو با رضایت
 تهران را ترک کرد
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حضور آمانو اظهار کرد: ملاقات خوبی صورت گرفت و طرفین اظهار رضایت کردند و آمانو هم با رضایت ایران را ترک کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا کمیسیون برجام به صورت جناحی به بررسی برجام پرداخت گفت: من شهادت می‌دهم که کمیسیون ویژه برجام بدون هیچ‌گونه جهت‌گیری به بررسی این سند بین‌المللی پرداخته است.
در پاسخ به سوالی مبنی بر بازدید آمانو از پارچین اظهار کرد: در بازدید آمانو از پارچین طبق نقشه راه و تعهدات طرفین عمل شده است.
نمونه‌برداری از پارچین بدون حضور بازرسان آژانس انجام شد
به گزارش میزان، بهروز کمالوندی همچنین روز دوشنبه با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در ادامه همکاری‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب نقشه راه، کارشناسان آژانس طی هفته گذشته با سفر به ایران جلسات متعدد فنی و حقوقی برای بررسی سوالات و موضوعات باقی مانده برگزار کردند.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در همین چارچوب هفته گذشته چند نمونه‌برداری محیطی از نقاط مشخص در مجموعه پارچین صرفا توسط متخصصین ایرانی و بدون حضور بازرسان آژانس و با رعایت آیین نامه‌ها و استانداردهای مربوطه انجام شد و در اختیار کارشناسان آژانس قرار داده شد.
بازرسی از مراکز نظامی خط قرمز نظام
مقام معظم رهبری در چند ماه اخیر به کرات در خصوص «خط قرمز» بودن بازرسی از مراکز نظامی تاکید کرده و مخالفت نظام را در این خصوص بیان کرده‌اند. معظم له تصریح کردند که « اجازه نمی‌دهیم از هیچ‌یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی‌ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. می‌گویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم به حریم دانشمندان هسته‌ای ما و دانشمندان در هر رشته‌ حسّاس و مهمّی، اندک ‌اهانتی بشود. من اجازه نمی‌دهم بیگانگان بیایند با دانشمندان ما، با فرزندان برجسته و عزیز ملّت ایران که این دانش گسترده را به اینجا رسانده‌اند، بخواهند بنشینند و حرف بزنند. در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمی‌دهد، هیچ دولتی اجازه نمی‌دهد(30/2/94). همچنین رهبر انقلاب مخالفت قاطع با «بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس‌وجو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی» را از دیگر خطوط قرمز هسته‌ای اعلام کردند.(2/4/94).
علاوه بر بیانات صریح رهبر معظم انقلاب، مجلس شورای اسلامی نیز بازرسی از مراکز و سایت‌های نظامی و غیرهسته‌ای  را نیز غیرقانونی دانسته. مجلس در قانون «صیانت از دستاوردهای هسته‎ای جمهوری اسلامی» مصوب سال ۸۴ دولت را موظف کرده بود که تنها در چارچوب معاهده پادمان و ان پی تی به بازرسان دسترسی بدهد. ماده ۴ این قانون تصریح کرده است که: «دولت مکلف است صرفاً در چارچوب «توافقنامه پادمان» معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نماید. اجابت درخواست‌های فراتر از «توافقنامه پادمان» توسط دولت ممنوع است».
همچنین مجلس شورای اسلامی در قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» بازرسی آژانس از سایت‎های نظامی را ممنوع اعلام کرده و رعایت نظر شورای عالی امنیت ملی در این باره را ضروری دانسته است و حال آنکه درباره بازرسی‎های اخیر آمانو از سایت‎های نظامی نیز شورای عالی امنیت ملی تصمیم جدید و خاصی را اتخاذ نکرده است. در بند 2 این قانون آمده که « آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود».
اظهارات مسئولان دولت یازدهم در خصوص بازدید آمانو از سایت نظامی پارچین قابل تامل است چرا که آنها این بازرسی به اصطلاح تشریفاتی را راهی برای خنثی‌سازی توطئه‌های ضد ایرانی می‌دانند در صورتی که کارنامه آژانس در این خصوص کاملا شفاف و روشن است؛ به این معنا که رویکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل استیلای قدرت‌های غربی و به خصوص آمریکایی‌ها بر آن، رویکردی ضد ایرانی است و اساساً آنها بنیان کار خود را در مورد ایران بر مبنای بی‌اعتمادی قرار داده اند.
حال مسئولان دولتی اظهار می‌کنند که ما آمانو را آوردیم تا به چشم خود ببیند که در پارچین خبری نیست و گویا به ذهنشان نیز خظور نکرده که خود این بهانه جویی ابزاری برای تجسس و جاسوسی در خصوص اسرار محرمانه نظامی کشور است.
گذشته از این امر بازدید به اصطلاح تشریفاتی آمانو از پارچین که از دید مقامات دولت یازدهم امر مهمی و قابل اعتنایی نیست در واقع در حکم تابو شکنی و عادی جلوه دادن بازرسی از مراکز نظامی است و این رخداد بدعتی خطرناک برای باز کردن پای بازرسان غربی به مراکز نظامی قلمداد می‌شود.
بازی رسانه‌های زنجیره‌ای
در زمین دشمن
در این وضعیت عجیب‌تر از هر چیز دیگری نحوه برخورد رسانه‌های زنجیره‌ای با بازرسی آمانو از سایت پارچین است چرا که  این رسانه‌های اصلاح طلب به نحوی اخبار این بازرسی را جلوه دادند که گویا حقوق خود را از غرب گرفته و باید منافع و مصالح آنها را حفظ کنند و نه جمهوری اسلامی ایران! روزنامه بهار که به مدت دو سال به دلیل هتاکی به ساحت مقدس مولای متقیان حضرت علی (ع) توقیف شده بود و کمتر از ده روز از انتشار دور جدید آن می‌گذرد با اشاره به بازدید آمانو از پارچین تیتر یک خود را به این مطلب اختصاص داده و نوشته، « قفل پارچین شکست»! و در این مطلب آورده است که «درهای پارچین پس از یک دهه گشوده شد؛ آن‌هم به‌روی عالی‌ترین مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی». این تیتر و سبک نگارش بیشتر مناسب رسانه‌هایی همچون «بی‌بی‌سی فارسی» و «صدای آمریکاست» تا یک رسانه داخلی کشور!
دولت اجازه عبور سازمان‌های بین‌المللی از خطوط قرمز ایران را ندهد
به گزارش مهر، نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:از مسئولان انتظار داریم که برای رد ادعاهای غرب در خصوص فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای ایران در راستای راستی‌آزمایی اجازه عبور سازمان‌های بین‌المللی از خطوط قرمز ایران را ندهند.
پژمان‌فر تصریح کرد: مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و نظامی و بازرسی از مراکز نظامی به بهانه‌های واهی در واقع ابزاری برای جاسوسی و شیطنت است که مسئولان وزارت خارجه نباید اجازه این اقدامات را بدهند.
بازرسی غیرمتعارف را نمی‌پذیریم
محمدصالح جوکار با تاکید بر لزوم توجه به خطوط قرمز ایران در بازرسی‌های آژانس گفت: عدم بازرسی مستقیم از مراکز دفاعی و نظامی و عدم مصاحبه مستقیم با دانشمندان هسته‌ای و نظامی خطوط قرمز مهم ایران است که باید در بازرسی‌های آژانس مدنظر قرار گیرد.
جوکار ادعاهای رسانه‌های خارجی مبنی بر پیدا کردن راهکارهایی برای مصاحبه با دانشمندان نظامی و هسته‌ای و بازدید از مراکز هسته‌ای ایران را غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی فقط بازرسی‌های متعارف را قبول می‌کند و به هیچ وجه با بازرسی‌های غیرمتعارف و فراپروتکلی موافقت نخواهد کرد.