kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۹۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵

این روغن را مصرف نکنید

عضو شورای ملی زیتون نسبت به عرضه روغن تفاله زیتون قاچاقی در بسته‌بندی‌های شکیل با قیمت‌های 25 تا 40 هزار تومان در بازار خبر داد و گفت: این محصول که به تنهایی قابل مصرف نیست به دلیل ناآگاهی مردم به صورت قاچاق به کشور وارد شده و با قیمت‌های بالا در بازار عرضه می‌شود که دستگاه‌های نظارتی باید بیش از این مراقب باشند.


نادر جلالت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: روغن تفاله زیتون یا همان «Pomace» باقیمانده روغن تفاله زیتون است که در کشورهای دیگر با ماده شیمیایی به نام هگزان از تفاله جدا شده و به کشورهای دیگر که آگاهی در این زمینه ندارند صادر می‌شود. اما علی‌رغم غیرقابل مصرف بودن این نوع روغن به کشور قاچاق می‌شود و جالب‌تر اینکه با بسته‌بندی‌های شکیل، قیمت‌های بالا و به نام پومیس «Pomace» به بازار عرضه می‌شود که قطعاً برای سلامت مردم مضر است.
وی افزود: در دنیا از این روغن با ترکیبی از «Pomace» و «extra version» که بهترین نوع روغن زیتون است با نازل‌ترین قیمت در اختیار مردم کشورشان قرار می‌دهند که در این صورت زیانی برای مصرف‌کننده ندارد و مردم نیز می‌دانند که چه نوع محصولی را با چه قیمتی مصرف می‌کنند.
عضو شورای ملی زیتون گفت: واردات میوه زیتون به کشور ممنوع است و تعرفه واردات روغن زیتون نیز حدود 27 درصد است، اما همچنان این محصولات به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و باید گمرکات کشور بیشتر از گذشته نسبت به قاچاق محصولات کشاورزی حساس باشند چرا که 12 سال است که آفت مگس زیتون مهمان باغات کشور است و باغداران و  دولت را با هزینه‌ها و مشقت‌های بسیاری مواجه کرده که این آفت نیز به علت قاچاق میوه زیتون به کشور وارد شد.
جلالت اظهار داشت: درحال حاضر به دلیل شرایط جوی و اقداماتی که باغداران و وزارت جهاد کشاورزی به صورت جسته و گریخته انجام داده‌اند وضعیت باغات زیتون از نظر آفت مگس زیتون به ویژه در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان بهتر است، اما باغداران باید هر لحظه برای مبارزه با این آفت آماده باشند.
وی تصریح کرد: بهترین راه‌های مبارزه با این آفت آن است که باغداران در زمستان با جمع کردن آب در پای درختان بتوانند یخ آب را با استفاده دمای پایین هوا ایجاد کنند و پس از شخم زدن زمین زیر یخ‌آب درست شده شفیره‌هایی که خود را برای طغیان در تابستان آینده آماده کرده‌اند از بین ببرند و دومین راه نیز استفاده از فرمول‌های غیرشیمیایی است که باید زمان نحوه استفاده از آن به باغداران آموزش داده شود.