kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹

اخبار ویژه


اگر رأی مردم حق‌الناس است شما آن را زیر پا گذاشتید



هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه مثلث اظهار داشت نقش رهبری در انتخابات بسیار برجسته بود.
وی در پاسخ به این پرسش که نقش رهبری را در انتخابات 92 چگونه یافتید؟ نکات قابل تاملی بیان می‌دارد و می‌گوید: «نقش رهبری در انتخابات متوجه شور و اشتیاق مردم برای حضور و صحت برگزاری آن است. من چند مورد را می‌گویم تا مشخص شود که نقش ایشان چقدر برجسته بود. اولا در نامگذاری سال 92، حماسه سیاسی گفتند که مصداق کامل و نقطه عطف آن انتخابات بود. ثانیا گفتند که هیچ‌کس، حتی خانواده‌ام نمی‌دانند به چه کسی رأی می‌دهم که این جمله نوعی اعتماد به مردم داد. ثالثا به انتخابات فراتر از نظام و انقلاب، رویکرد ملی دادند و اعلام کردند که حتی کسانی که نظام را قبول ندارند، به خاطر کشور ایران در انتخابات شرکت کنند و رابعا اعلام کردند که رأی مردم حق‌الناس است. این جمله ایشان خیلی تاثیر داشت.»
هاشمی ادامه داد: «هر کسی که ادعای پیروی از ولایت می‌کند، باید برای نهادینه شدن این حرف رهبری در جامعه تلاش کند که رأی مردم حق‌الناس است. وقتی یک فقیه و مرجع تقلید این حرف را می‌زند، معنایش این است که دست بردن در رأی مردم مثل سرقت از اموال و لباس دیگران است. این حرف برای مأموران انتخابات در نام‌نویسی، نظارت، شمردن و اعلام نتایج تکلیف می‌آورد. حتی اگر کسی با نگاه سیاسی و به خاطر مسایل شخصی مردم را از رأی دادن به یک نفر با رد صلاحیت محروم کند، با این حرف رهبری که یک فتوای سیاسی است، دست بردن در حق‌الناس است. حق‌الناس هم به گونه‌ای است که خداوند نمی‌گذرد، هر چند از حق خود با یک توبه می‌گذرد.
این حرف یک نکته تاریخی است و اگر در آینده هم برای هر انتخابی این جمله نصب‌العین همه مسئولین باشد، مطمئن باشید مردم با اطمینان و اعتماد بیشتر شرکت می‌کنند.»
این سخنان از 2 جهت قابل توجه و تأمل است؛ نخست آنکه تکرار فضایل و خصوصیات ستودنی رهبر انقلاب، گرچه فی‌نفسه نشر خوبی‌هاست اما برای کسی فضیلتی نمی‌آورد و باید گفت اینها صفات رهبری است، کمی هم از خودتان در این موضوع بگویید! مثلا اینکه از چند ماه قبل از احتمال تقلب سخن گفته شود یا اینکه کمیته صیانت از آراء تشکیل شود، یا فرمان ریختن به خیابان‌ها در صورت تقلب‌! با کدام صفت و ویژگی‌ رهبری تطابق دارد!؟
از جهت دیگر باید از ایشان پرسید اگر قلبا به این سخنان معتقدید، چرا در برابر کسانی که نظام را به تقلب متهم کردند موضعی نگرفتید و این حرف‌ها را به آنها نگفتید و به یادشان نیاوردید که با وجود رهبر انقلاب و نگهبان این استقلال و امنیت ملی ‌امکان تقلب وجود ندارد؟!



مونیز: برای لغو تحریم‌ها ایران راه‌ درازی در پیش دارد


وزیر انرژی آمریکا گفت ایران راه درازی تا لغو تحریم‌ها در پیش دارد.
به گزارش وال استریت ژورنال، مونیز طی کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اظهار داشت: هنوز معلوم نیست که اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی و برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران چقدر طول می‌کشد، چرا که ایران راه درازی برای اجرای تعهدات خود در پیش دارد.
براساس بندهای توافق ژوئیه، توافق هسته‌ای در اواسط ماه اکتبر به طور رسمی پذیرفته شود. هر چند، پیش از این که این طرح اجرایی شود، ایران باید یک مجموعه اقداماتی را برای میزان قابل ملاحظه‌ای از زیرساخت‌ها و برنامه‌های هسته‌ای انجام دهد.
مونیز درباره ایران گفت: آنها راه درازی در پیش رو دارند. برخی ارزیابی کرده‌اند که این پروسه شش ماه طول می‌کشد، اما به وضوح روشن است که ایرانی‌ها می‌خواهند این رویه کمتر طول بکشد، زیرا بدیهی است که آنها در بندهای مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها منفعت دارند و می‌خواهند این بند هر چه سریعتر اجرا شود.
به گزارش وال استریت ژورنال از جمله کارهایی که ایران باید پیش از برداشته شدن تحریم‌ها انجام دهد، کاهش ذخایر مواد سوختی خود تا 98 درصد، برداشتن بیش از ده هزار سانتریفیوژ از تاسیسات هسته‌ای شناخته شده و خارج کردن هسته اصلی راکتور پلوتونیوم اراک است.
یادآور می‌شود آقای روحانی دیروز اظهار داشت: نمی‌توانم بگویم تحریم‌های ظالمانه را یک شبه می‌شود لغو کرد اما ما در مقام عمل توانستیم این کار را سامان دهیم.



گروهک قلابی را با کدام هدف به صف می‌کنید؟!


هاشمی رفسنجانی در دیدار یک گروهک فعال در فتنه سال 88 برای شرکت و ثبت‌نام در انتخابات خبرگان و مجلس دعوت کرد.
وی در دیدار اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه قم گفته است هر شخصیتی که می‌تواند، براساس وظیفه شرعی و قانونی برای انتخابات خبرگان و مجلس کاندیدا شود.
وی همچنین با تاکید مجدد بر اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و تاثیر حضور انسان‌های صالح در این مجالس به ویژه خبرگان، گفت: شأن و جایگاه رهبری نظام، فراتر از سلیقه‌های سیاسی و جناح‌هاست و یکی از خطرناک‌ترین حربه‌های دوستان نادان و دشمنان دانا و مخالفان نظام، پایین آوردن جایگاه رهبری در سطح یک جناح، گروه و یا حزب خاص است و متاسفانه برخی دانسته یا نادانسته این روزها اهداف خود را با الفاظ و کلماتی ظاهر‌الصلاح دنبال می‌کنند.
یادآور می‌شود برخی اعضای گروهک مذکور در جریان نقش‌آفرینی در آشوب و فتنه سال 88 بازداشت شدند. این گروهک سالها پیش برای ایجاد جریان قلابی و موازی در برابر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم راه‌اندازی شد اما با توجه به پایین بودن وزانت علمی و فقهی، نتوانست اعتبار در میان مدرسین و محققین و فضلای حوزه علمیه پیدا کند. اما فراتر از این موضوع، دعوت هاشمی از این جریان آلوده برای نقش‌آفرینی در انتخابات اسفندماه است و این پرسش را پیش می‌کشد که جریان اوباش مسلک فتنه با سابقه سر دادن شعارهایی نظیر مرگ بر اصل ولایت‌فقیه، جمهوری ایرانی به جای جمهوری اسلامی و لو دادن خود با شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام  نشانه است» قرار است در انتخابات آتی کدام نقش را ایفا کند و چرا این طیف اجازه پیدا کرده تا این حد به آقای هاشمی نزدیک شود؟
هاشمی پیش از این نیز یکی از وابستگان به نهضت آزادی و باند مهدی هاشمی معدوم (عبدالحسین هراتی) را  در زمره مشاوران ارشد خود درآورده بود که پس از افشاگری و اعتراض مطبوعات به سوابق هتاکی نامبرده علیه امام(ره) و انقلاب مجبور به کنار گذاشتن  نامبرده شد و هراتی اکنون در بازداشت به سر می‌برد.




حیرت نشریات حامی دولت توافق کردیم که دلار 300 تومان گران شود؟!


رکوردشکنی قیمت ارز که در طول 2 سال گذشته بی‌سابقه است، مدعیان تأثیر مثبت توافق هسته‌ای بر افزایش قدرت خرید پول ملی را به چالش کشیده است.
دیروز در حالی که روزنامه‌های اعتماد و شرق از تاخت و تاز قیمت دلار سخن می‌گفتند، روزنامه آرمان خاطر نشان کرد: نرخ ارز و دلار علی‌رغم برخی تحولات مثبت در حوزه بین‌المللی، افزایش یافته است.
آرمان با اشاره به سیاست دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز که در عمل موجب گران‌تر شدن نرخ دلار و حتی صعود قیمت دلار در بازار از 3200 تومان به نزدیکی 3500 تومان شده، می‌نویسد: یکسان‌سازی نرخ ارز ممکن است زمینه سوءاستفاده را فراهم کند. ندیمی نماینده مجلس می‌گوید یکسان‌سازی نرخ ارز عیوبی هم دارد که خود دولت چون عرضه‌کننده ارز بیشتر است، اگر ارز را درست مدیریت نکند، ممکن است رانت ایجاد شود. وقتی عرضه کننده ارز بخش خصوصی باشد و ارز منشأ خارجی داشته باشد تعریفی دارد، اما اگر ارز ناشی از فروش نفت و پتروشیمی یا کالاهایی است که به نوعی از یارانه یا حمایت دولت برخوردار هستند، این نگرانی را به همراه دارد که ممکن است منجر به سوءاستفاده‌های افراد در ضمن انحصاری شدن شود.
او ادامه داد: در موضوع یکسان‌سازی ارز این آفت را باید در نظر گرفت زیرا بیشترین ارز متعلق به خود دولت است و عرضه آن با سامانه‌ها و تشکل‌هایی توسط دولت، ممکن است منجر به این شود که عده‌ای آنها را خرید کنند و در عناوین مختلف موجبات سوءاستفاده فراهم شود. بنابراین با چنین رویکردی مسائل مالی و ارز حتما بر بازار ارز اثر می‌گذارد و از این جهت مفید است و این نگرانی را هم نمی‌شود از بین برد که موجب کسری بودجه یا رانت‌خواری‌های خاص و ویژه می‌شود. راه‌اندازی بورس ارز نیز می‌تواند موجب شفافیت در سوءاستفاده‌های مالی شود و با ارزش است، اما چون منشأ عرضه ارز دولت است قوانین باید به گونه‌ای تنظیم شود که دولت ضرر نکند یا کسری بودجه پیدا نکند. راه‌اندازی بورس ارز نباید به گونه‌ای باشد که عده‌ای بتوانند با توجه به کارگزاری‌ها و دسترسی به اطلاعات و قیمت پایه پایین عملا به یک ثروت بادآورده دست پیدا کنند.
آرمان این را هم نوشته که «نوسانات در بازار ارز که در روزهای اخیر خود را به شکل افزایش قیمت نشان داده است در حالی اتفاق می‌افتد که پیش‌بینی می‌شد با حصول توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 5+1 نرخ ارز کاهش پیدا کرده و به ثبات برسد.»
اما روزنامه شرق در همین زمینه نوشت: پرش دلار به 3500 تومان. اگرچه انتظارات روانی پس از توافق هسته‌ای بر این بود که قیمت دلار در بازار کاهش قابل توجهی پیدا کند، اما افزایش 300 تومانی دلار به خوش‌بینی‌ها پایان داد. در روزهای گذشته برخی همچون رئیس اتاق بازرگانی به صورت ضمنی گریزی به دست‌کاری نرخ ارز توسط بانک مرکزی داشتند. عده‌ای از اقتصاددانان هم بازیگر اول و آخر افزایش قیمت دلار را در این روزها دولت می‌دانند. از آنجایی که افزایش 300 تومانی قیمت بنزین کمک زیادی به دولت برای جبران کسری بودجه نکرد، این بار دولت در یک ماه گذشته دست به افزایش آهسته و پیوسته 300 تومانی دلار زد.
شرق از قول محمود جامساز اقتصاددان تصریح می‌کند: بانک مرکزی بازار ارز را رها کرده است. بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی به نتیجه توافق هسته‌ای، خوشبینانه به آینده فعالیت‌های اقتصادی می‌نگریستند و کاهش ارزش دلار را نیز در مخیله خود تصویر می‌کردند؛ اما با نتیجه‌ای که از این توافق حاصل و مشخص شد که به این زودی‌ها اقتصاد از آن منتفع نمی‌شود، انتظارات خوشبینانه آنان خود به خود فروکش کرد.
وحید شقاقی اقتصاددان هم گفته است: اکنون حق  اعمال تحریم هم در پی توافق هسته‌ای متوقف شده و تحریم اولیه و ثانویه‌ای وضع نشده که به واسطه آن بگوییم مشکل حادی داریم و اتفاقا امیدها به کاهش تحریم‌هاست. بنابراین در شرایط فعلی هیچ‌گونه عامل داخلی و خارجی به غیر از دولت وجود ندارد که بتواند روی افزایش قیمت دلار تاثیر بگذارد.
روزنامه فرهیختگان دیگر روزنامه‌ اصلاح‌طلب است که به ماجرا پرداخته و می‌نویسد: قیمت دلار در یک ماهه گذشته رکورد  زده است. در حالی که سیاستگذار پولی دولت سکوت کرده است. پس از توافق هسته‌ای این نخستین‌بار است که قیمت دلار از محدوده سه هزار و 200 تومان خارج و به سه هزار و 500 تومان نزدیک شده است؛ توافقی که پس از آن بسیاری تصور می‌کردند اگر قیمت ارز قرار نیست کاهش یابد، دست کم روند افزایشی هم نخواهد داشت.



نظر رهبری صریح است مجلس باید برجام را بررسی کند


یک نماینده مجلس می‌گوید، منتظر نظر رهبری درباره برجام هستیم.
 صفر نعیمی از سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت در مصاحبه با آریا گفت: ما منتظریم نظر مقام معظم رهبری درباره برجام را بشنویم تا با توجه به نظر ایشان رای نهایی خود را در خصوص برجام ارائه دهیم. وی تاکید کرد: مجلس برخلاف نظر مقام معظم رهبری هیچ‌کاری انجام نخواهد داد چرا که ایشان از همه نسبت به برجام و مذاکرات مسلط‌تر از همه هستند، بنابراین اکثریت نمایندگان تابع اصولی خواهند بود که رهبری ترسیم می‌کنند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آقای ظریف فرد توانمندی است که عملکردش مورد تایید مسئولین است لذا ما هم در تبعیت از مقام معظم رهبری دولت و تیم مذاکره‌کننده را همراهی خواهیم کرد.
درباره این موضع‌گیری شایان ذکر است ولایت‌پذیری مجلس روحیه خوب و ستودنی است اما کوتاهی در انجام مسئولیت مجلس به اسم ولایت‌پذیری نقض غرض است. به عبارت دیگر رهبر معظم انقلاب ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چندین بار بر ضرورت ملاحظه و بررسی دقیق «متن فراهم آمده» در مجاری قانونی و بستن راه‌های نقض عهد طرف بدعهد غربی در صورت تصویب آن شدند. معظم‌‌له همچنین پس از بررسی موضوع در شورای امنیت ملی تأکید کردند که برجام باید در مجلس بررسی شود و تصمیم متبع در این زمینه، تصمیم مجلس است. از سوی دیگر رهبر انقلاب تأکید دارند که اگر قرار نیست تحریم‌ها و ساختار آن لغو شود، پس برای چه مذاکره و معامله می‌کنیم؟ آیا همین موضوع و مطالبه آن مسئولیت مجلس در قبال برجام را سنگین‌تر نمی‌کند؟ اکنون، هم خطوط قرمز مدنظر رهبر انقلاب و هم دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی معظم‌له درباره توافق روشن است و پرسش این است که پس از این صراحت‌های چندگانه چگونه می‌توان گفت: منتظریم نظر رهبری را درباره برجام بشنویم و بدون نظر مقام معظم رهبری، مجلس هیچ کاری انجام نمی‌دهد.
این نکته نیز گفتنی است که طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی، تصویب توافقات بین‌المللی منحصرا برعهده مجلس شورای اسلامی است.