kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
ظریف در پکن:

توافق برای شرکت‌های چینی فرصت است

وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای چینی خود ضمن تشکر از نقش چین در مذاکرات هسته‌ای، گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌های غرب علیه کشورمان، ایران از شرکت‌های چینی بیشتری استقبال می‌کند.


به گزارش فارس، محمد جواد ظریف در دیدار با «ونگ یی» وزیر خارجه چین گفت: بعد از اجرای توافق، تحریم‌های غیر قانونی غرب علیه ایران برداشته شده و شرکت‌های چینی بیشتری با ایران همکاری خواهند کرد.
ظریف با بیان این که در مسایل منطقه‌ای ایران خواستار کمک چین برای حل تنش‌ها و ناآرامی خاورمیانه است، افزود: با ونگ‌یی موافقم و دیدگاه مشترکی در مسایل منطقه‌ای داریم که باید با روش سیاسی حل شوند. ما مایلیم با چین در مسئله یمن، سوریه و خاورمیانه از طریق یافتن راه حل سیاسی، همکاری کنیم.
ظریف با بیان این که چین و ایران منافع مشترکی در زمینه‌های بسیاری دارند و اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هستند، ادامه داد: لازم می‌دانستم قبل از اجلاس مجمع عمومی حتماً به چین به عنوان یک شریک راهبردی سفر کنم تا در سایه تعامل بیشتر، روابط تهران - پکن مستحکم‌تر شود.
وی گفت: لازم است از شخص شما، دولت و هیأت چینی برای نقش سازنده و محوری در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تشکر کنم. حضور چین به عنوان دوست دوران سخت تحریم، در دوران بعد از تحریم نیز یک امتیاز ویژه برای دو کشور محسوب می‌شود.
وزیر خارجه چین نیز در این دیدار بر تحکیم روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها تأکید کرد و افزود: دو کشور در موضوع نا آرامی غرب آسیا و شمال آفریقا اتفاق نظر دارند که قابل تحمل نبوده و به روش سیاسی باید حل شود.
وانگ‌یی با اشاره به این که چین بعد از توافق جامع هسته‌ای که فضای حاکم بهبود یافته به عنوان کشور دوست، میزبان پرکارترین وزیر خارجه جهان است، گفت: آماده‌ایم در پی اجرای توافق جامع هسته‌ای و تحکیم روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها بحث و گفت‌وگو کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با سپاسگزاری از مهمان نوازی دولت و مردم چین گفت: از این که در آستانه اول اکتبر روز ملی جمهوری خلق چین در پکن هستم بسیار خوشحال و خرسندم.