kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
بلومبرگ: براساس آمارهای جهانی

بوئینگ آمریکا پرحادثه‌ترین هواپیمای جهان است

آمارهای جهانی نشان می‌دهد بوئینگ 737 متعلق به آمریکا پرحادثه‌ترین و خطرناک‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است.


به گزارش فارس، به نقل از بلومبرگ، خطرناک‌ترین هواپیمایی که اکنون در خطوط هوایی جهان استفاده می‌شود بوئینگ 737 است که از سال 1970 تاکنون 138 سانحه از آن ثبت شده است.
براساس آمارهای ایرفلیت، در این 138 سانحه تاکنون 4166 نفر جان خود را از دست داده و هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.
به گزارش ایرفلیت، یکی دیگر از هواپیماهای پرمخاطره جهان بوئینگ 747 است که از سال 1970 تاکنون 46 سانحه از این نوع هواپیما در جهان به ثبت رسیده که در این حوادث 3290 نفر جان باخته و هزاران نفر نیز زخمی شده‌اند.
در آخرین سانحه مرتبط با این هواپیما، یکی از مدل‌های ترابری آن تنها چند ثانیه پس از برخاستن از باند پرواز فرودگاه بگرام در افغانستان به طرز فجیعی سقوط کرد و تمام پرسنل آن مردند.
به گزارش بلومبرگ، توپولف 154، ایلوشین 76، ایرباس A310 و بوئینگ 727 از دیگر هواپیماهایی هستند که بر اساس میزان ساعت پرواز در جهان بیشترین سانحه را داشته‌اند.
از دیگر هواپیماهای پرخطر جهان می‌توان به محصولات مکدانل داگلاس یا MD اشاره کرد که نام مدل‌های MD-80، DC-9، DC-10  و ‌‌MD-11 در لیست بلومبرگ پرخطرها به چشم می‌خورد.
در مجموع 54 سانحه هوایی هواپیماهای ایرباس A300 و A320  از سال 1982 تاکنون 2238 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
دو شرکت ایرباس و بوئینگ در حال حاضر در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان بین‌المللی تولیدات به مراتب گرانتری را به بازار عرضه می‌کنند. این دو شرکت تولید بالایی داشته و از حمایت‌های سنگین آمریکا و فرانسه برخوردارند به‌طوریکه در زمان بحران اقتصادی اروپا و آمریکا، میلیاردها دلار به عنون کمک از دولت‌های خود  دریافت کرده‌اند. با وجود ریسک بالای برخی تولیدات بوئینگ و ایرباس، این دو شرکت نه تنها تحت فشار نیستند بلکه از حمایت بالای دولت‌های خود برخوردار هستند.
شرکت‌های بوئینگ آمریکا، ایرباس فرانسه، بومباردیر کانادا، امبرائر برزیل و توپولف روسیه بزرگترین شرکت‌های هواپیماسازی جهان محسوب می‌شوند.