kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸

افزایش اعتراضات به ساخت و سازهای بی‌رویه در مسجد ا لحرام

ساخت و سازهای بی‌رویه و از بین بردن روحیه تقدس و معنویت موجود در مسجدالحرام در پی حادثه جمعه خونین مکه انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشته است.


به گزارش تسنیم،‌ حادثه سقوط جرثقیل غول پیکر در مسجدالحرام که روز جمعه اتفاق افتاد، جنجال گسترده‌ای در زمینه‌های پروژه توسعه ای و عمرانی انجام شده در داخل محوطه ایجاد کرده است.
ناظران معتقدند که فعالیت‌های عمرانی روزافزون در مسجد الحرام و اطراف آن روح معنوی این شهر مقدس را از بین می‌برد و آن را به شهری تبدیل می‌کند که مملو از برج‌های بلند بوده و ریشه‌های فرهنگی و تاریخی مرتبط با سیره نبوی را از این شهر دور می‌کند.
براساس گزارش پایگاه شبکه تلویزیونی نبأ، توسعه حرم مکی و ایجاد پروژه‌های زیرساختی بزرگ و ساختمان‌های بلند چهره کامل مسجدالحرام را در طول سالیان گذشته به صورت کامل تغییر داده است.
«عرفان العلوی» عضو مؤسس و حاضر در مؤسسه پژوهش‌های فرهنگ اسلامی با بیان این که مکه متفاوت از شهرهای دیگر جهان اسلام است،ازتبدیل مکه به شهری شبیه منهتن در نیویورک ابراز نگرانی کرد و گفت: مردم مسجدالحرام را برای عبادت و نماز و احساس روحانیت و معنویت حضور در بیت‌الله الحرام زیارت می‌کنند، اما این منطقه بیشتر شبیه تفریحگاه‌های گردشگری و توریستی شده است،‌ به ویژه بعد از این که هتل‌های گران‌قیمت و استخرهای متعدد در آن احداث شده است.
العلوی که یکی از مهم‌ترین منتقدان پروژه‌های انجام شده در مکه مکرمه است، معتقد است با این رفاه‌طلبی معنویت موجود در مکه از بین می‌رود، به عنوان مثال هیچ یک از اقدامات مشابه این رویکردها در نزدیکی واتیکان دیده نمی‌شود و در توسعه محیط اطراف مسجدالحرام مبالغ زیادی هزینه شده است.
انتقادات گسترده‌ای در این رابطه از گذشته تاکنون مطرح بوده است، «علی بلحاج» معارض الجزایری در سال 2013 نسبت به کشته شدن تعداد دیگری از حجاج در مکه واکنش نشان داده و رژیم عربستان سعودی را مسئول این حوادث دانست  وتکروی خاندان آل سعود در تسلط بر مکه را محکوم کرد و گفت: آنها صاحب این منطقه مقدس نیستند و این منطقه متعلق به تمامی مسلمانان است.
وی از تمامی دولت‌های عربی و اسلامی خواسته بود نقش خود را برای مدیریت مشاهد مشرفه در حج انجام دهند.